Cabaret Voltaire - International Language,...
18 lutego 2023, 01:17
International Language - dwunasty album brytyjskiej formacji, Cabaret Voltaire, wydany 8 października 1993 roku nakładem wytwórni Plastex, jest kontynuacją dokonań z poprzedniego wydawnictwa formacji, Plasticity.
Na początku lat 90. zasadniczo wszystko, co kojarzyło się z latami 80. było zazwyczaj chłodno przyjmowane; gwiazdy synth popu z tamtej dekady - Depeche Mode, New Order, Pet Shop Boys, OMD i inni - nie rezygnując ze swojego stylu, dostosowywały swoją twórczość do ówcześnie panujących muzycznych realiów.
Zupełnie inaczej rzecz się miała z Cabaret Voltaire, który, poczynając od albumu Plasticity (1992), niemal całkowicie odciął się od własnej twórczości z lat 80. odchodząc od dotychczasowej, piosenkowej struktury utworów, na rzecz minimalistycznych, instrumentalnych kompozycji w stylistyce house i ambientu, co było rzecz jasna efektem sięgających jeszcze drugiej połowy lat 80. fascynacji Richarda Kirka nurtem house i możliwościami samplerów oraz rosnącą popularnością subkultury techno. Stephen Mallinder - czyli dotychczasowy wokalista - ograniczył swoją rolę do funkcji klawiszowca i basisty z raczej niewielkim wpływem na muzyczną twórczość zespołu (chociaż podpisywał się jako autor pod każdym utworem), wystarczy zresztą porównać album International Language z analogicznie wydanymi solowymi wydawnictwami Kirky'ego, by przekonać się, jak bardzo pod względem muzycznym podobne są do siebie albumy Richarda Kirka i te sygnowane przez Cabaret Voltaire.
Wracając do sekcji wokalnych, zespół do końca z nich nie zrezygnował; wszystkie trzy wydawnictwa z tzw. ,,okresu house'owego" (1992-94, do którego można też po części zaliczyć wydany w 1991 roku album Body and Soul) zawierają wsamplowane dialogi i narracje, czego początki można było usłyszeć jeszcze na albumie The Covenant, the Sword and the Arm of the Lord (1985, z wykorzystaniem nagranych wypowiedzi Charlesa Mansona), w postaci przedłużonych interludiów między utworami. Na Plasticity, International Language i The Conversation ten element jest częścią składową niemal wszystkich kompozycji. W pewnym sensie - poczynając od Plasticity - Cabaret Voltaire proponuje powrót do swoich awangardowych korzeni z przełomu lat 70. i 80., z tym, że zamiast gitar, perkusji i organów Vox Continental, teraz oferują syntezatory, samplery, loopy i nowoczesny house'owy beat. Tak samo jest na International Language.
Album rozpoczyna kompozycja Everything Is True będąca de facto najlepszym momentem całego albumu. Utwór poprzedzony jest długą ambientową introdukcją, z czasem jednak nabiera prędkości rozkręcając się w house'owym tempie podkładu sekcji rytmicznej; co ciekawe, słychać tu też funkujące sample gitarowe. Utwór wieńczy spokojne ambientowe interlude.
Radical Chic jest klasycznym pogodnym numerem house w stylu kompozycji Vibration z albumu Body and Soul; w podobnym klimacie utrzymany jest również Afterglow, z tą niewielką różnicą, że kompozycja zupełnie pozbawiona jest dialogów i zawiera również ambientowe linie melodii, a nawet stare solówki klawiszy w klimacie Cabaret Voltaire z lat 80.
Spokojny numer, Let It Come Down, klimatem i stylem przypomina dokonania zespołu Deep Forrest; afrykańskie rytmy plemienne połączone są tu ze stylistyką ambientu i electro i podkreślone delikatnym house'owym beatem sekcji rytmicznej.
Taxi Mutant (zawierający sample z utworu Taxi Music, soundtracku do filmu Johny Yesno, reż. Peter Care, 1981), The Root i Millennium są kompozycjami łączącymi stylistyki klasycznego berlińskiego electro, house'u, minimalu, cold wave'u i ambientu, których głośne echa bezpośredniej inspiracji słychać na wydanym w 2012 roku przez VCMG - projekt duetu Martin Gore - Vince Clarke - albumie Ssss.
Belly of the Beast (Back in Babylon) to leniwy i hipnotyczny utwór, który jest hybrydą ambientu, dark wave'u i plemiennych klimatów orientalnych.
Całość zamyka najlepszy, obok otwierającego album Everything Is True, utwór Other World, o eksperymentalnej strukturze odwołującej się do muzyki elektronicznej z lat 60. i 70. spod znaku twórczości Jeana-Michela Jarre'a, Cluster bądź Morta Garsona.
International Language, choć okładka fasonem odwoływała się do klasyki albumowej zespołu - Red Mecca (1981) - i mimo ówczesnej popularności stylu techno (ogromne międzynarodowe sukcesy formacji The Prodigy i U96), album nie przyniósł sukcesu komercyjnego Cabaret Voltaire, za to ciepło przyjęty został przez krytykę; prestiżowy amerykański serwis AllMusic napisał nawet, że International Language jest jednym z najwartościowszych albumów w dyskografii Cabaret Voltaire, zwracając przy tym uwagę na szerokie wykorzystanie elementów afrykańskiego i orientalnego folkloru oraz odwołanie się do wzorców chicagowskiego electro.
Tracklista:
"Everything Is True" - 10:50
"Radical Chic" - 6:50
"Taxi Mutant" - 10:06
"Let It Come Down" - 9:27
"Afterglow" - 8:00
"The Root" - 9:17
"Millenium" - 6:22
"Belly of the Beast (Back in Babylon)" - 8:15
"Other World" - 5:37
Personel:
Design [Additional Design Assistance] – Taylor Deupree
Design [Design - New & Used Frontiers] – The Designers Republic
Illustration [Image] – Phil Barnes
Producer, Arranged By – Cabaret Voltaire
Written-By – Kirk, Mallinder
Written by, © copyright February 2015 by Genesis GM.
Dodaj komentarz