Cabaret Voltaire - Archive #828285 Live,...
09 lipca 2024, 23:18
Archive #828285 Live - trzypłytowe wydawnictwo brytyjskiej formacji psychodelicznej, Cabaret Voltaire, wydane 30 września 2013 roku, zawierające archiwalny materiał koncertowy zespołu z lat 1982-85, niewydany wcześniej oficjalnie na żadnym nośniku.
Dysk pierwszy zawiera zapis występu w Warehouse w Liverpoolu z dnia 12.06.1982 roku, który otwiera eksperymentalny, psychodeliczno-industrialny, utrzymany w duchu twórczości zespołu The Velvet Underground niealbumowy utwór Eddies Back z częstą zmianą tempa sekcji rytmicznej oraz deklamacjami - od łagodnych po ostre. Kompozycja dość bliska jest wersji studyjnej.
Piosenka Over And Over zaprezentowana jest we wczesnej, post punkowej formie z niezwykle ubogą jeszcze warstwą liryczną. Bardzo bliska wersji studyjnej jest też pochodząca z wydawnictwa The Voice of America (1980) kompozycja This Is Entertainment, z mocniej zaznaczoną sekcją rytmiczną podkreślaną udziałem żywej sekcji perkusyjnej.
Silnie eksperymentalny wstęp posiada niezwykle rzadki numer, You Can See It, potem utwór przechodzi w fuzję funku i psychodelii z zabójczymi uderzeniami żywej sekcji perkusji.
Kompozycja Gut Level, z wyraźną elektroniczną sekcją perkusyjną, uzupełnianą o żywe bębny, łączy w sobie elementy new wave, funku, jazzu i psychodeli.
Utwór Diskono zawiera w podkładzie industrialny, basowy puls sekwencerowy połączony z zabójczym, funkowym tempenm żywej sekcji perkusyjnej. Struktura muzyczna łączy elementy jazzu i new wave. Partia wokalna polega na krzykliwej, nisko brzmiącej deklamacji w wykonaniu Stephena Mallindera.
Kompozycja Yashar (Version), w skróconej formie, różni się znacznie od wersji studyjnej, przede wszystkim brakiem orientalnego charakteru muzyki, zastąpionego przez organowe partie Vox Continental. Obecna jest warstwa tekstowa i partia wokalna w postaci krzykliwej i nisko brzmiącej deklamacji.
Walls of Merseyside jest utworem na motywie studyjnej wersji piosenki Walls of Jericho. W wersji Walls of Merseyside brak jest charakterystycznego, warkotliwie brzmiącego industrialnego pulsu basowego sekwencera w podkładzie, za to wyraźniej brzmi sekcja gitara basowe. Występują też riffy gitarowe, zaś niemal przez cały utwór, który nabiera bardziej post punkowego charakteru względem wersji studyjnej, rozbrzmiewa syntezatorowe dzwonienie o niejednostajnym natężeniu i prędkości.
Występ wieńczy lodowaty i mroczna, ambientowa kompozycja instrumentalna, DV Decay 2.
Dysk drugi zawiera materiał z koncertu w Sheffield Lyceum z dnia 27.08.1982 roku, ze skróconą setlistą koncertową.
Występ otwiera psychodeliczno-industrialny utwór The Shadow, po trochu w klimatach z albumów The Voice of America (1980), Johnny Yes No (1981) i 2 x 45 (1982). Dynamiczny beat automatu perkusyjnego w stylu afrykańskich plemiennych rytmów współgra z transowym brzmieniem gitary basowej w podkładzie, zaś w tle słychać jest sample dialogów, solówki klawiszowe i riff przesterowanej gitary w wykonaniu Richarda H. Kirka. Całość uzupełnia krzykliwa deklamacja. Piosenka The Shadow jest jedyną zmianą w setliście względem koncertu w Liverpool Warehouse, bowiem numer The Bells jest de facto tym samym utworem, co You Can See It. Różnice pojawiają się w tytule i bardziej wyostrzonych dźwiękach w eksperymentalnym wstępie.
Pozostałe kompozycje - Over And Over, Gut Level, Diskono, Walls of Sheffield i DV Decay 3 - różnią się tylko nieznacznie (głównie czasem trwania) od wersji zagranych w Liverpoolu, zaś dwa ostatnie numery cechuje zmiana tytułów, odpowiednio z Walls of Merseyside na Walls of Sheffield i DV Decay 2 na DV Decay 3.
Trzeci dysk zawiera występ w Toronto z dnia 05.05.1985 roku, na którym Cabaret Voltaire prezentuje utwory głównie - poza introdukcją Mao Muzak Intro i utworem finalnym Strange Outro - z wydawnictw The Crackdown (1983), Micro-Phonies (1984) oraz Drinking Gasoline (1985), w tym największe i najbardziej rozpoznawalne, kultowe piosenki z repertuaru zespołu - Crackdown, Sensoria, Animation, Big Funk, Sleepwalking, Ghost Talk, Kino i Do Right, w wersjach bliskich wersjom studyjnym, tylko nieco bardziej surowszych brzmieniowo i niekiedy z większą ilością żywej sekcji perkusji, gitary i basu. Najciekawszym momentem wydaje się być niezwykle rzadki rarytas, niealbumowy, synth popowo-new wave'owy utwór Doin Time, z silnym, kołyszącym się sekwencerowym pulsem basowym w podkładzie, silnymi uderzeniami sekcji perkusyjnej, przeciągłymi riffami gitarowymi, noise'owymi wstawkami oraz new wave'ową partią wokalną w wykonaniu Stephena Mallindera, który część fraz wprost wycharczał.
Całość wieńczy wspomniana kompozycja Strange Outro, będąca 10 minutową, powtarzającą się, chłodną partią klawiszową tworzącą zapętloną linię melodii, uzupełnioną o noise'owe wstawki i sample dialogów - wszystko przy akompaniamencie aplauzu publiczności.
Album Archive #828285 Live jest niezwykle cennym wydawnictwem dla fanów Cabaret Voltaire, obrazującym kultowe i wcześniej niewydane koncerty kultowej formacji.
Tracklista:
CD1 - Live At Liverpool Warehouse:
1.Eddies Back
2. Over And Over
3. This Is Entertainment
4. You Can See It
5. Gut Level
6. Diskono
7. Yashar (Version)
8. Walls Of Merseyside
9. Dv Edcay 2
CD2 - Live At Sheffield Lyceum:
1. The Shadow
2. Over And Over
3. Gut Level
4. The Bells
5. Diskono
6. Walls Of Sheffield
7. Dv Decay 3
CD3 - Live At Toronto Concert Hall:
1. Mao Musak Intro
2. Crackdown
3. Sensoria
4. Animation
5. Big Funk
6. Sleepwalking
7. Ghost Talk
8.Doin Time
9. Kino
10. Do Right
11. Strange Outro
Personel:
Bass Guitar, Vocals – Stephen Mallinder
Design [Package] – Phil Wolstenholme
Drums – Alan Fish (tracks: 1-1 to 1-9, 2-1 to 2-7)
Drums, Percussion – Mark Tattersall (tracks: 3-1 to 3-11)
Guitar, Clarinet, Saxophone [Sax], Synthesizer, Tape [Tapes] – Richard H. Kirk (tracks: 1-1 to 1-9, 2-1 to 2-7)
Guitar, Synthesizer [Synthesizers], Tape [Tapes] – Richard H. Kirk (tracks: 3-1 to 3-11)
Mastered By – Denis Blackham
Transferred By [Digital Transfers], Edited By, Photography By [Video-Captured Images] – RHKirk
Written-By – Chris Watson (tracks: 1-3), Kirk, Mallinder
Written by, © copyright September 2017 by Genesis GM.
Dodaj komentarz