Cabaret Voltaire - The Drain Train &...


23 listopada 2024, 22:17

The Drain Train / The Pressure Company Live in Sheffield - kompilacja dwóch wydawnictw brytyjskiej formacji psychodelicznej, Cabaret Voltaire, która ukazała się nakładem brytyjskiej wytwórni, Mute Records, w 1991 roku.
   Na pierwszą część albumu składa się nagrane w marcu 1986 roku wydawnictwo EP, The Drain Train, w czasie, kiedy muzycy byli zajęci swoimi solowymi projektami, a przed wejściem do studia w celu zgrania materiału na nowy album zespołu - Code (1987). W nagraniu materiału nie wziął udziału pracujący w tym czasie solo wokalista Stephen Mallinder, którego z partiach wokalnych i gitary basowej zastąpił Richard H. Kirk. Wydawnictwo EP The Drain Train było jednak zapowiedzią muzycznego kierunku, w którym podąży Cabaret Voltaire na albumie Code - czyli w stronę electro-funku, który w drugiej połowie lat 80., głównie za sprawą formacji m.in. INXS i Simply Red, zyskał na popularności, jednocześnie styl synth pop w tym czasie zaczynał tracić na popularności i znaczeniu.
   Otwierający zatem wydawnictwo EP The Drain Train utwór Shakedown (The Whole Thing) jest klasycznym numerem electro-funkowym, w którym słychać jest wpływy twórczości wspomnianego australijskiego zespołu, INXS, oraz takich amerykańskich soulowo-funkowych wykonawców, jak Herbie Hancock czy Prince, choć nie brakuje też wpływów własnych. W kompozycji słychać jest wpływy przeboju Cabaret Voltaire z albumu Micro-Phonies (1984) - James Brown (1984).
   Electro-funkowa jest również następna piosenka, Menace, choć tutaj styl electro-funk wyraźnie połączono z brzmieniem industrialnym. Z kolei kompozycja Electro-Motive jest powrotem do synth popowej formy muzycznej, choć i tu nie brakuje nielicznych funkowych akcentów partii gitarowej i sekcji gitary basowej. Utwór ma silnie zimnofalowy charakter, nie brakuje tu nawet momentów, w których słychać jest wpływy twórczości kultowej niemieckiej formacji synth popowej, Kraftwerk.
   Na zakończenie tej części kompilacji formacja proponuje dwa remixy piosenki Shakedown. Poierwszy z nich to electro-funkowo-industrialny Version, osadzony nieco w stylu kompozycji Big Funk pochodzącej z wydawnictwa EP Drinking Gasoline (1985), z dodatkowymi partiami wokalnymi w wykonaniu Richarda Kirka, przetworzonymi przez wokoder. Drugi z remixów to instrumentalny Dub, w którym występują nieliczne, przetworzone przez wokoder partie wokalne. Ta aranżacja jest utrzymana w zdecydowanie bardziej industrialnym tonie.
   Nietypową cechą jest tu fakt, że poprzez wszystkie główne partie wokalne wykonywane przez Richarda H. Kirka, który nie jest etatowym wokalistą Cabaret Voltaire, materiał ma bardziej wymiar solowego wydawnictwa EP gitarzysty i klawiszowca, sygnowanym jedynie szyldem zespołu.
   Drugą część albumu stanowi występ formacji pod szyldem The Pressure Company, zatytułowany Live in Sheffield. Koncert odbył się 19 stycznia 1982 roku na uniwersytecie w Sheffield, tuż po odejściu z zespołu jego klawiszowca, Chrisa Watsona. Skład Cabaret Voltaire uzupełnili muzycy znani wcześniej ze współpracy z post punkową formacją Hula, Nort (perkusja) i Eric Random (gitara). Co ciekawe Cabaret Voltaire zagrał koncert pod zmienioną nazwą The Pressure Company w hołdzie Solidarności, walczącej z komunistycznym totalitaryzmem w ogarniętej stanem wojennym Polsce. Jednocześnie fakt jednorazowej zmiany nazwy był efektem tego, iż muzycy zespołu nie chcieli być kojarzeni politycznie.
   Formacja zaprezentowała materiał z mającej dopiero ukazać się w maju 1982 roku wydawnictwa 2x45. Utwory mają o wiele bardziej rockowo-awangardowy, organiczny i progresywny wymiar od aranżacji albumowych, poczynając od kompozycji War of Nerves zaprezentowanej w wersji instrumentalnej, z o wiele ostrzejszą partią gitar i wsamplowanymi dialogami w tle. Podobnie jest też z piosenką Wait and Shuffle (tu już jest partia wokalna), która - oprócz wyostrzonych partii gitarowych - dzięki dzikim partiom żywej sekcji perkusyjnej oraz wyostrzonej sekcji gitary basowej w podkładzie, nabiera cech jazz-rocka.
   Z kolei w kompozycji Get Out Of My Face, gdzie partie gitarowe i żywa sekcja perkusyjna, niekiedy utrzymują nieco bardziej funkową stylistykę. Wyraźniejsze są też partie klawiszowe, choć struktura muzyczna jest tu o wiele bardziej progresywna niż późniejszej aranżacji z albumu 2x45. Utwór ewidentnie nabiera klimatu rocka elektronicznego i psychodelicznego.
   Całość finalizuje numer Vitrious China, z ostrymi punkrockowymi riffami gitarowymi. Kompozycja ta, już w bardziej elektronicznej formie, będzie wykonywana podczas występów Cabaret Voltaire w latach 1982-83, pod zmieniającym się tytułem, w zależności od kraju / miasta, w którym koncert był grany; np. na koncertowym wydawnictwie Hai! (1983), podsumowującym serię występów w Japonii, utwór zatytułowany był jako Walls of Kyoto, zaś w Anglii jako Walls of Sheffield czy Walls of Merseyside.
   The Drain Train & The Pressure Company, Live In Sheffield to ciekawa pozycja albumowa dla najzagorzalszych fanów Cabaret Voltaire, prezentująca dwa zupełnie skrajne oblicza twórczości kultowego zespołu brytyjskiego.


Tracklista:


The Drain Train:


1 – Shakedown (The Whole Thing) 6:45
2 – Menace 6:51
3 – Electro-Motive 6:49
4 – Shakedown (Version) 6:22
5 – Shakedown (Dub) 7:30


The Pressure Company / Live In Sheffield:


6 – War Of Nerves 9:24
7 – Wait And Shuffle 7:25
8 – Get Out Of My Face 14:28
9 – Vitrious China 4:03


Personel:


Drums – Norty (tracks: 6 to 9)
Guitar – Eric Random (tracks: 6 to 9)
Performer – Richard Kirk, Stephen Mallinder
Written-By – Kirk, Mallinder

 

Written by, © copyright March 2016 by Genesis GM.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz