Faust - Faust IV, 1973;


25 lutego 2023, 02:01

Faust IV - album kultowej niemieckiej formacji krautrockowej, Faust, nagrywany w legendarnym studiu The Manor w angielskim Oxfordshire w czerwcu 1973 roku, wydany został 21 września 1973 roku.
   Na początku lat 70. do awangardowych zespołów niemieckich z kręgu art.-rocka przylgnęła etykieta zwana krautrockiem, nadana przez brytyjskich i amerykańskich dziennikarzy muzycznych; owa nazwa na tyle dobrze się przyjęła i wpisała w krajobraz muzyki, iż album zespołu Faust - Faust IV otwiera 12-minutowa instrumentalna, drone'owa kompozycja zatytułowana właśnie Krautrock, wypełniona przesterami syntezatorów wymieszanymi tu i ówdzie z prostymi riffami gitarowymi i nieco progresywną sekcją perkusyjną.
   Króciutki, piosenkowy numer The Sad Skinhead, będący też zapewne późniejszą inspiracją dla naszego Big Cyca (Ballada o smutnym Skinheadzie), jest kompozycją protopunkową z zaczątkami new wave i neue deutsche welle. Również w kolejnym numerze, Jennifer, daje się wyczuć genezę new wave i NDW, choć z minimalnym wpływem punka, za to - za sprawą silnego basowego pulsu sekwencera w podkładzie - utwór staje się protoplastą synth popu, a nawet industrialu; numer kończy się zresztą udziwnionym interlude, w którym występują brzmienia od hałaśliwej i drone'owej muzyki tła, po spokojne partie fortepianu i gitary akustycznej.
   Eksperymentalny utwór instrumentalny, Just a Second (Starts Like That!), chociaż niedługi, nieco ponad trzyminutowy, jest kompozycją wielowątkową - od art.-rockowego początku przypominającego dokonania wczesnego Can, przez psychodelę i udziwniony rock elektroniczny przypominający dokonania Neu! z jego debiutanckiego albumu, Neu! (1971), po free-jazzowe zakończenie utworu.
   Picnic on a Frozen River (Deuxieme Tableux), osadzony nieco w psychodelii lat 60., przypomina dokonania Faust z albumu So Far (1972). Także i ten utwór jest wielowątkowy; po piosenkowej pierwszej części, część drugą stanowi styl jazz-rockowy, w części trzeciej zaś następuje powrót do motywów z albumu So Far - konkretnie, do klawiszowych, przebojowo brzmiących chwytliwych solówek z utworu I've Got My Car and My TV.
   Giggy Smile, zaczynający się od konwersacji po niemiecku między muzykami, zawiera elementy folkloru: flamenco, muzyki celtyckiej, jazzowych akordów gitary akustycznej i... muzyki maszyn. Numer jest niezwykle oszczędny jeżeli chodzi o tekst i partie wokalne.
   Instrumentalna kompozycja Laüft... Heißt Das es Laüft Oder es Kommt Bald... Laüft jest połączeniem organowej psychodelii z ambientową elektroniką, która przechodzi w warczące syntezatorowe przestery, by nieoczekiwanie powrócić do łagodnych tonów wieńczących utwór, który przypomina nieco przyszłe dokonania formacji Cluster, Kraftwerk, a nawet Yello.
   Album finalizuje rewelacyjny (drugi, obok The Sad Skinhead, piosenkowy numer płyty) It's a Bit of a Pain o charakterze... country-bluesowym rodem z Delty Missisipi, jednak także i tu zespół genialnie wplótł niemiecką kulturę muzyki w postaci syntezatorowych pętli, wydłużonych przesterów i udziwnień; słychać jest tu również głos dziewczyny mówiącej po szwedzku.
   Album Faust IV jest jednym z najważniejszych wydawnictw rocka i rocka awangardowego lat 70. Jego współtwórcą jest legendarny niemiecki producent, Uwe Nettelbeck. Album, który promowany był przez kultowego brytyjskiego DJ-a, Johna Peela, wywarł ogromny wpływ na twórczość Davida Bowie'go, Briana Eno, czy formacji Throbbing Gristle i Cabaret Voltaire.
   Faust IV jest najlepszym albumem w dorobku formacji Faust, która niestety niedługo po jego wydaniu zawiesiła działalność na blisko dwadzieścia lat.
 
Tracklista:
 
1. "Krautrock" 11:47
2. "The Sad Skinhead" 2:43
3. "Jennifer" 7:11
4. "Just a Second" 3:35
5. "Giggy Smile / Picnic on a Frozen River, Deuxieme Tableau" 7:45
6. "Läuft...Heißt Das Es Läuft Oder Es Kommt Bald...Läuft" 4:28
7. "Run" 3:40
8. "It's a Bit of a Pain" 3:08
 
Personel:
 
Werner "Zappi" Diermaier – drums
Hans Joachim Irmler – organ
Jean-Hervé Péron – vocals, bass
Rudolf Sosna – vocals, guitar, keyboards
Gunther Wüsthoff – synthesizer, sax
Produkcja / obsługa techniczna:
Kurt Graupner – engineer
Uwe Nettelbeck – producer, cover artwork
Gunther Wüsthoff – cover artwork
 
Written by, © copyright May 2015 by Genesis GM.
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz