Martin Rev - Cheyenne, 1991;


21 listopada 2025, 23:56

Cheyenne - trzeci solowy album studyjny amerykańskiego kompozytora rockowo-elektronicznego, klawiszowca formacji synth popowej Suicide, Martina Reva, wydany w 1991 roku nakładem niezależnej amerykańskiej wytwórni, Alive Records. W 2019 roku wydawnictwo zostało wznowione i poszerzone o trzy dodatkowe utwory nakładem niemieckiej niezależnej wytwórni, Bureau B. Większą część materiału stanowią tu de facto kompozycje pochodzące z drugiego albumu studyjnego zespołu Suicide, The Second Album (1980), w instrumentalnych wersjach, pozbawionych partii wokalnych w wykonaniu Alana Vegi. Materiał nagrywany był w 1980 roku w studiu Power Studios w Nowym Jorku, oraz w 1990 roku w nowojorskim studiu Czarist Productions, zaś jego producentem był wokalista i frontman amerykańskiej formacji rockowej The Cars, Ric Ocasek.
   Wydawnictwo otwiera premierowa, pozbawiona sekcji rytmicznej ambientowa ścieżka Wings of the Wind z rozległą i tubalnie brzmiącą partią klawiszową tworzącą silnie rozmytą melodii, chłodnymi, nakładającymi się na siebie wysoko i wokalicznie (damsko oraz męsko) brzmiącymi przestrzeniami, na które nachodzi chłodna i rozległa przestrzeń, masywną, nisko brzmiącą partią syntezatorową wypełniającą tło, subtelnymi chłodnymi, bardzo krótkimi, twardymi, wysoko i retrospektywnie brzmiącymi partiami klawiszowymi układającymi się w krótkie arpeggia, chłodną, rozległą i wysoko brzmiącą partią klawiszową tworzącą silnie rozmytą linię melodii, luźno występującymi chłodnymi partiami klawiszowymi o brzmieniu xylofonu i cymbałków, chłodną, tubalnie-brzęcząco i wysmukle brzmiącą partią klawiszową układającą się w silnie rozmytą linię melodii, chłodną, wysoko i sopranicznie brzmiącą partią klawiszową tworzącą silnie rozmytą linię melodii, oraz chłodnymi, krótkimi, bardzo wysoko i wysmukle brzmiącymi przeciągnięciami klawiszowymi. W tle słychać jest chłodne, wysoko, retrospektywnie i podzwaniająco brzmiące wstawki klawiszowe, przeciągłe syntezatorowe syki, delikatnie dzwoniące wstawki klawiszowe, oraz przeciągłe, wysmukłe, metalicznie i chropowato bądź gładko brzmiące syki syntezatorowe.
   Utwór Red Sierra to instrumentalna wersja piosenki Harlem z albumu The Second Album. Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje spowolnione, jednostajne i mechaniczne tempo wsparte podkręconym do maksymalnych obrotów drugim, archaicznym organowym automatem perkusyjnym, Rhythm Ace, tworzącym gęsty groove. Podkład wypełniony jest krótkimi i miękkimi syntezatorowymi akordami basowymi układającymi się w płaską linię basu, na którą nachodzą krótkie i rozległe syntezatorowe akordy basowe tworzące płaską, ale transową linię basu. Warstwa muzyczna jest dość minimalistyczna, składająca się jedynie z chłodnej, rozległej i smyczkowo brzmiącej przestrzeni oraz nisko brzmiącego tła syntezatorowego. Za to tę minimalistyczną strukturę muzyczną w tle wypełniają swobodne partie dzwonków, wysoko i archaicznie brzmiące wygięcia klawiszowe, stłumione, masywne, wysoko i archaicznie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, krótkie, organowo i chropowato brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, wznoszące się i lekko opadające chłodne, bardzo wysoko i gładko brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, dyskretne, miękkie i tubalnie brzmiące wstawki klawiszowe, subtelne, wysoko-tubalnie i archaicznie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, krótkie zaszumienia syntezatorowe, krótkie syki generowane przez talerz automatu perkusyjnego, miękkie akordy klawiszowe o gładkim, wysoko-tubalnym brzmieniu przypominającym dźwięk bluesowego akordu gitarowego, oraz przeciągnięte, szumiąco-syczące efekty syntezatorowe.
   Kompozycja Dakota jest instrumentalną wersją piosenki Super Subway Comedian z wydawnictwa The Second Album. Utrzymująca jednostajne tempo automatyczna sekcja perkusyjna wsparta jest zapętlającą się w dynamicznej, plemiennej rytmice partią elektronicznych bongosów, w podkładzie występuje zapętlająca się, miękka syntezatorowa sekcja basowa wsparta krótkimi, miękkimi i szorstko brzmiącymi syntezatorowymi akordami basowymi. Warstwa muzyczna składa się z chłodnych, twardych i wysoko brzmiących partii klawiszowych tworzących równomierne arpeggio, subtelnej, chłodnej, miękko wibrującej, wysoko, gładko i archaicznie brzmiącej partii klawiszowej wypełniającej tło, subtelnych, chłodnych, krótkich, miękkich, wysoko, gładko i retrospektywnie brzmiących partii klawiszowych tworzących stale zapętlającą się linię melodii w tle, cyklicznych, dublujących się, chłodnych, krótkich, miękkich, wysoko i retrospektywnie brzmiących partii klawiszowych, a także dyskretnych, przytłumionych, ale rozległych, chłodnych, oraz miękkich i wysoko brzmiących wejść klawiszowych. W tle słychać jest chłodne, krótkie, chwiejne, wysoko i retrospektywnie brzmiące wstawki klawiszowe, chłodne, krótkie, miękkie, wysoko, retrospektywnie, gładko i wysmukle brzmiące partie klawiszowe układające się w krótkie zapętlenia, oraz krótkie, niekiedy dublujące się, wysoko-tubalnie, archaicznie i chropowato brzmiące wstawki klawiszowe.
   Tytułowy utwór Cheyenne stanowi instrumentalną wersję piosenki Touch Me z albumu The Second Album. Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje jednostajne tempo, wsparta jest twardym i równomiernym groove'em. Podkład wypełniają krótkie syntezatorowe akordy basowe tworzące płytko zapętloną linię basu. Warstwa muzyczna zawiera krótkie, gładko i wysoko-tubalnie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe o dźwięku przypominającym przeciągnięcie gitarowe, chłodną, smyczkowo brzmiącą przestrzeń, na którą nachodzi chłodna, wysoko brzmiąca przestrzeń organowa, dyskretne i nisko brzmiące tło syntezatorowe, krótkie, miękkie, wysoko i retrospektywnie brzmiące partie klawiszowe układające się w płytko zapętloną linię melodii w tle, chłodne, krótkie, twarde, wysoko i retrospektywnie brzmiące partie klawiszowe tworzące krótką i zapętloną linię melodii o dalekowschodnim zabarwieniu, chłodną, wysoko i gładko brzmiącą solówkę klawiszową układającą się w krótką i rozmytą linię melodii, oraz subtelne i chłodne partie klawiszowe o miękkim i retrospektywnym brzmieniu xylofonu tworzące krótkie i zapętlone linie melodii.
   River of Tears to numer, który jest instrumentalną wersją piosenki Sweetheart z wydawnictwa The Second Album. Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje standardowe i jednostajne tempo, podkład zawiera masywną i płytko zapętloną syntezatorową sekcję basową wspartą równomiernym i miękkim basowym pulsem sekwencerowym. Warstwa muzyczna złożona jest z chłodnych, miękkich, wysoko i retrospektywnie brzmiących partii klawiszowych układających się w stale zapętloną linię melodii, chłodnych, krótkich chropowato i wysoko brzmiących partii klawiszowych tworzących krótką i płytko zapętloną linię melodii, chłodnej, wysoko, retrospektywnie i lekko wysmukle brzmiącej solówki klawiszowej układającej się w krótką i zapętloną linię melodii, krótkich partii klawiszowych o wysokim i gładkim brzmieniu riffu gitarowego tworzących krótką i płytko zapętloną linię melodii, chłodnej i wysoko brzmiącej solówki klawiszowej układającej się w rozmytą linię melodii, a także chłodnych oraz krótko przeciągniętych partii klawiszowych o wysokim i gładkim brzmieniu riffu gitarowego tworzących luźną i zapętloną linię melodii. W tle słychać jest brzęczące dźwięki kołowrotka, twarde, szorstko i atonalnie brzmiące efekty automatu perkusyjnego oraz delikatne wstawki dzwonka wsparte sykiem talerza automatu perkusyjnego.
   Kompozycja Buckeye jest instrumentalną wersją piosenki Fast Money Music z albumu The Second Album. Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje dynamiczne, zagęszczone i jednostajne tempo beatu podkładu rytmicznego oraz dynamiczne i jednostajne tempo uderzenia 2 / 2 partii werbla automatycznej sekcji perkusyjnej. Podkład wypełniony jest krótkimi syntezatorowymi akordami basowymi tworzącymi zapętloną linię basu. Warstwa muzyczna składa się z wysoko zawieszonej chłodnej przestrzeni, na którą nachodzi chłodna, wysoko brzmiąca przestrzeń organowa, chłodnej, fletowo brzmiącej solówki klawiszowej układającej się w chwytliwą i pogodną linię melodii, oraz chłodnych, krótkich i wysoko brzmiących partii klawiszowych tworzących mechaniczną pętlę w tle, gdzie słychać jest liczne szorstko i atonalnie brzmiące efekty automatu perkusyjnego oraz subtelne, szumiąco-bulgoczące efekty syntezatorowe. Całość zamyka nisko i szorstko brzmiące przeciągnięcie klawiszowe z lekkim efektem fretless, chłodne, fletowo brzmiące przeciągnięcie klawiszowe oraz drżące, psychodeliczne i atonalnie brzmiące tło organowe poprzetykane chaotycznymi, suchymi i delikatnymi stukotami.
   Premierowa, pozbawiona sekcji rytmicznej eksperymentalna ścieżka Little Rock, prezentuje nisko brzmiące tło syntezatorowe, chłodną, smyczkowo brzmiącą bądź chłodną, rozległą i smyczkowo brzmiącą przestrzeń, krótkie, jękliwe, wysoko-tubalnie, wokalicznie (męsko), archaicznie i chropowato brzmiące przeciągnięcia klawiszowe podszyte wysokim i archaicznym brzmieniem klawiszowym, chłodne, miękkie, wysoko, gładko i retrospektywnie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe podszyte sykiem i delikatnym efektem podzwaniania, równomierne, nisko i chropowato brzmiące pulsacje sekwencerowe, chłodne, wysoko i archaicznie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe imitujące dźwięk wycia wilka, rozległe, wznoszące się i opadające, nisko i wokalicznie (męsko) brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, chłodne, krótkie, miękkie, wysoko i retrospektywnie brzmiące partie klawiszowe układające się w krótkie zapętlenia, chłodne, krótkie, twarde, wysoko, gładko i retrospektywnie brzmiące partie klawiszowe tworzące bardzo krótkie, wstawkowe arpeggio, chłodne, rozległe, wysoko, matowo i archaicznie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, chłodne partie klawiszowe o miękkim brzmieniu xylofonu układające się w krótkie i luźne zapętlenie, subtelne, chłodne, gładko i fletowo brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, oraz chłodne, wysoko, retrospektywnie, szorstko i wysmukle brzmiące przeciągnięcia klawiszowe przechodzące do fletowego, gładkiego i wysmukłego rejestru dźwiękowego. Tło wypełniają przeciągnięte syki generowane przez perkusyjny talerz, syntezatorowe szumy i syki, spontaniczne i chaotyczne uderzenia partii werbla automatu perkusyjnego nietworzące sekcji rytmicznej, delikatne i subtelne trzaski, krótkie syki generowane przez talerz automatu perkusyjnego, zimne i delikatne efekty podzwaniania, delikatne partie dzwonków, uderzenia w talerz perkusyjny, ciężkie, industrialne uderzenia, przeciągnięcia partii dzwonków, odgłosy huku uderzenia, industrialno-dzwoniące wstawki klawiszowe oraz rozległe zaszumienie syntezatorowe. W końcowej fazie numeru następuje dodatkowa, wiolonczelowo brzmiąca przestrzeń, również tło poszerza się o dodatkową, rozległą, nisko i szorstko brzmiącą partię syntezatorową, pojawia się bardziej matowo, fletowo brzmiące przeciągnięcie klawiszowe oraz krótkie, wysoko i wokalicznie (damsko) brzmiące przeciągnięcie klawiszowe, w tle słychać jest, miękki i delikatny trzask oraz krótki, dublujący się tweet syntezatorowy. Całość zamyka subtelne, krótkie i nisko brzmiące przeciągnięcie klawiszowe.
   Utwór Prairie Star stanowi instrumentalną wersję piosenki Diamonds, Fur Coat, Champagne z wydawnictwa The Second Album. Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje standardowe i jednostajne tempo, w podkładzie występuje miękka i zapętlająca się syntezatorowa sekcja basowa wsparta krótkimi i masywnymi syntezatorowymi akordami basowymi układającymi się w płytko zapętloną i urywaną linię basu. Warstwa muzyczna charakteryzuje się chłodnymi partiami klawiszowymi o brzmieniu xylofonu tworzącymi krótkie zapętlenia, chłodnymi solówkami organowymi układającymi się w krótką i płytko zapętloną linię melodii, chłodną i wysoko brzmiącą przestrzenią organową, chłodnymi, krótkimi i miękkimi partiami organowymi tworzącymi płytką pętlę, oraz chłodnymi i wysoko brzmiącymi przeciągnięciami organowymi.
   Mustang to numer będący instrumentalną wersją piosenki Shadazz z albumu The Second Album. Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje klasyczne tempo bossa novy, podkład wypełniają krótkie syntezatorowe akordy basowe tworzące płytko zapętloną linię basu. Warstwa muzyczna zawiera chłodne i bardzo krótkie przeciągnięcia organowe, chłodne, krótkie, twarde i wysoko brzmiące partie klawiszowe układające się w bardzo luźne i płytkie zapętlenie, chłodną solówkę klawiszową o brzmieniu fletu układającą się w płytko zapętloną linię melodii wspartą płytko zapętlającą się zimną, bardzo wysoko i wysmukle brzmiącą solówką klawiszową oraz chłodną, wysmukle i fletowo brzmiącą partią klawiszową tworzącą krótkie zapętlenia, długie, unoszące się, chłodne, wibrujące (z czasem wytracające efekt wibracji), wysoko, chropowato i retrospektywnie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe wsparte miękkimi, gładko i wysoko brzmiącymi wibracjami syntezatorowymi, oraz krótkie, wysoko, archaicznie i chropowato brzmiące partie klawiszowe układające się w krótkie zapętlenia. W tle słychać jest dublujące się, szorstko i atonalnie brzmiące efekty automatu perkusyjnego oraz brzęczące partie kołowrotka.
   Pozostałe trzy ścieżki, o które poszerzono wznowienie wydawnictwa nakładem wytwórni Bureau B, pochodzą z niepublikowanej sesji nagraniowej. Pierwszą z nich jest pozbawiona sekcji rytmicznej miniatura Pony z chłodną partią wibrafonu układającą się w chwytliwą, balladową linię melodii bądź krótką i płytko zapętloną linię melodii wspartą krótkimi, chłodnymi, wysoko i gładko brzmiącymi partiami klawiszowymi, wysoko i gładko brzmiącą partią melodyki tworzącą płytko zapętlającą się linię melodii, krótkimi i twardymi partiami klawiszowymi o brzmieniu gitary akustycznej układającymi się w płytko zapętloną linię melodii, chłodną solówką klawiszową o brzmieniu fletu tworzącą krótką i płytko zapętloną linię melodii epizodycznie wspartą rozległą, ale stłumioną, wysoko i archaicznie brzmiącą partią klawiszową, tubalnie i chropowato brzmiącą solówką klawiszową układającą się w krótką i płytko zapętloną linię melodii wspartą partią fortepianową, chłodnymi partiami klawiszowymi o brzmieniu typu piano tworzącymi krótką i płytko zapętloną linię melodii, chłodnymi, krótkimi, wysoko i klarnetowo brzmiącymi partiami klawiszowymi układającymi się w krótką i płytko zapętloną linię melodii, krótkimi, nisko, szorstko i puzonowo brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi krótką i zapętloną linię melodii, solówką klawiszową o brzmieniu trąbki układającą się w krótką i zapętloną linię melodii, występującą okresowo chłodną przestrzenią, chłodnymi, wysoko i wokalicznie (damsko) brzmiącymi przeciągnięciami klawiszowymi, chłodnymi, masywnymi i smyczkowo brzmiącymi przeciągnięciami klawiszowymi, podszytymi brzmieniem fletowym chłodnymi partiami klawiszowymi o brzmieniu marimby układającymi się w krótką i płytko zapętloną linię melodii, krótkim, rozległym i tubalnie-wiolonczelowo brzmiącym przeciągnięciem klawiszowym, bardzo krótkimi, wysoko i futurystycznie brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi niedługie, dynamiczne i płytko zapętlone arpeggio wsparte rozległą, ale stłumioną, wysoko i archaicznie brzmiącą partią klawiszową, krótkimi, miękkimi i gitarowo brzmiącymi partiami klawiszowymi układającymi się w krótką i płytko zapętloną linię melodii, chłodnymi, pozytywkowo brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi krótką i zapętloną linię melodii, krótkimi, wysoko, gładko i puzonowo brzmiącymi partiami klawiszowymi układającymi się w krótką i zapętloną linię melodii, atonalnie brzmiącymi wstawkami syntezatorowymi wspartymi gongiem bądź podwójnym uderzeniem partii werbla automatu perkusyjnego, występującą w końcowej fazie kompozycji smyczkowo brzmiącą przestrzenią, na którą nachodzi chłodne i przestrzennie brzmiące przeciągnięcie klawiszowe, krótkimi, wysoko-tubalnie i archaicznie brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi krótką i płytko zapętloną linię melodii, krótkimi, delikatnymi stukotami układającymi się w płytko zapętloną, quasi plemienną rytmikę, oraz krótkimi, wysoko, gładko i futurystycznie brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi krótkie, wstawkowe zapętlenie. Całość zamyka chłodne, krótkie, rozległe, wysoko, archaicznie i matowo brzmiące przeciągnięcie klawiszowe wsparte chłodną i odległą przestrzenią oraz chłodnym, wysoko, archaicznie i gładko brzmiącym tłem syntezatorowym.
   Utwór Durango oparty jest na jednostajnym tempie bossa novy archaicznego automatu perkusyjnego wspartego plemienną i zapętloną rytmiką silnej partii conga, krótkich i miękkich syntezatorowych akordach basowych tworzących luźną i płytko zapętloną linię basu w podkładzie, oraz nisko, chropowato i fortepianowo brzmiących akordach klawiszowych układających się w linię melodii o charakterze tanga, za którą podążają delikatne partie dzwonka oraz krótkie, wysoko brzmiące i podzwaniające partie klawiszowe.
   Rozszerzoną edycję albumu zamyka pozbawiona sekcji rytmicznej, ambientowa ścieżka Coyote, z subtelnym, nisko brzmiącym tłem syntezatorowym, chłodną, wysoko i wokalicznie (damsko i męsko) brzmiącą przestrzenią, oraz chłodną, rozległą, wysoko i wokalicznie (damsko) brzmiącą partią klawiszową układającą się w silnie rozmytą linię melodii. W warstwie muzycznej występują dodatkowe komponenty, takie jak delikatne, lekko wibrujące syki syntezatorowe, krótkie, chłodne, miękko wibrujące, wysoko i matowo brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, chłodne, krótkie, lamentacyjne, wysoko i sopranicznie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, krótkie przeciągnięcia partii harfy, pojedyncze, delikatne, ale twarde uderzenia partii werbla automatu perkusyjnego, wstawki i krótkie przeciągnięcia partii cymbałków, chłodne partie klawiszowe o miękkim brzmieniu wibrafonu tworzące krótkie zapętlenia, oraz krótkie, wysoko, retrospektywnie i wysmukle brzmiące partie klawiszowe układające się w luźne i równomierne arpeggia.
   Wydawnictwo Cheyenne jest ostatnim czysto instrumentalnym solowym albumem studyjnym w dyskografii Martina Reva i zakończeniem pewnej epoki w twórczości kompozytora, bowiem już po ukazaniu się studyjnego wydawnictwa Suicide, Why Be Blue w 1992 roku, muzyk odkrył w sobie talent literacki oraz wokalny. Następny album Martina Reva, See Me Ridin', który wydany został w 1996 roku, był przełomowy, zawierał bowiem w pełni piosenkowy i śpiewany materiał. Wszystkie następne solowe wydawnictwa studyjne kompozytora również były w pełni piosenkowe.


Tracklista:
1 Wings of the Wind 7:58
2 Red Sierra 6:36
3 Dakota 2:58
4 Cheyenne 3:09
5 River of Tears 3:49
6 Buckeye 2:15
7 Little Rock 7:00
8 Prairie Star 2:27
9 Mustang 2:40
10 Pony 1:55
11 Durango 5:12
12 Coyote 5:26


Personel:


Performer – Martin Rev
Producer – Ric Ocasek (tracks: 2 to 6, 8, 9)
Synthesizer, Keyboards – Martin Rev
Written-By – Martin Rev

 


Written by, © copyright November 2025 by Genesis GM.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz