Orchestral Manoeuvres in the Dark - Navigation...


21 sierpnia 2024, 18:31

Navigation: The OMD B-Sides - kompilacyjny album brytyjskiej formacji, Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD), wydany 14 maja 2001, zawierający niealbumowe utwory (głównie strony B singli) pochodzące z lat 1979-91. Biorąc po uwagę fakt, że muzycy OMD wyjątkowo poważnie traktowali drugie połowy swoich singli, wydawnictwo jest zbiorem prawdziwych, często mało znanych, nawet przez fanów zespołu rarytasów. Szczególną wartość artystyczną posiadają piosenki z wczesnego okresu działalności formacji, z lat 1979-83.
   Album otwiera utwór... albumowy - Almost - będący jednak stroną B singla Electricity. We wczesnej wersji z 1979 roku kompozycja Almost brzmi bardziej surowo od wersji albumowej.
   Dalszy zestaw prezentuje piosenki bardziej wyrafinowane, na których zespół odważniej eksperymentuje względem materiału z ówczesnych wydawnictw studyjnych, z rzadkim w przypadku twórczości OMD klimatem industrialu, lub stawiając na znacznie mroczniejszy styl, buduje klimat chłodu i mroku. Bodaj najlepszym numerem albumu jest depresyjny i schizofreniczny utwór I Betray My Friends, w którym słychać jest wpływy wczesnej twórczości brytyjskich formacji psychodelicznych, Cabaret Voltaire i Throbbing Gristle.
   Równie ciekawą piosenką o bardzo przebojowym charakterze jest Waiting for the Man z repertuaru amerykańskiego zespołu art rockowego, The Velvet Underground, utrzymana w stylistyce podobnej do kompozycji Electricity i Messages, nie wiedzieć czemu nie znalazła się ona w podstawowej setliście debiutanckiego albumu OMD, gdzie zapewne stałaby się - obok wspomnianych piosenek - trzecim jego przebojem.
   Przykładem mrocznej, depresyjnej i chłodnej muzyki elektronicznej, jakiej nie brakowało na czterech pierwszych wydawnictwach studyjnych OMD pochodzących z lat 1980-83 są utwory Annex z silnymi wpływami niemieckiej formacji, Kraftwerk (albumy Ralf & Florian, 1973 i Radio Activity, 1975), mroczny i synth popowy zarazem numer Sacred Heart, psychodeliczna piosenka The Romance of the Telescope, zimnofalowy utwór Navigation, od którego tytuł zaczerpnęło całe wydawnictwo, oraz mroczna kompozycja 4–Neu z partiami fortepianowymi i przetworzonymi, depresyjnymi jękami w tle.
   Warte uwagi są też utwory instrumentalne, jak chłodny i minimalistyczny 66 & Fading oraz industrialno-eksperymentalny (The Angels Keep Turning) The Wheels of the Universe, zamykający album.
   Nie mniej ciekawa jest dalsza część wydawnictwa zawierająca twórczość OMD z lat 1984-91, z czego najlepsza jest piosenka Her Body in My Soul, mocno przypominająca dokonania brytyjskiego zespołu Depeche Mode z wydawnictw Construction Time Again (1983) i Some Great Reward (1984) oraz B-side'ów pochodzących z singli z tamtego okresu.
   Kompozycja The Avenue jest balladą w klimacie wczesnej twórczości OMD, której sekcję rytmiczną stanowi wolno poruszający się skład kolejowy.
   Garden City to numer, który przypomina klimaty twórczości brytyjskiej formacji New Order z jej kultowego przeboju, Blue Monday. Z kolei chłodne kompozycje Concrete Hands i Firegun są typowymi przykładami brzmienia OMD z albumów The Pacific Age (1986) i Crush (1985) - obie piosenki śmiało mogłyby znaleźć się w podstawowej setliście któregoś z nich.
   Utwór This Town nawiązuje do stylistyki kompozycji La Femme Accident, gdzie dominuje tradycyjne instrumentarium i smyczki. W utworze słychać jest wpływy jazzu, bluesa i rocka symfonicznego.
   Piosenka Gravity Never Failed jest powrotem OMD do brzmień z wydawnictw Organisation (1980) i Architetcure & Morality (1981), zaś będący fuzją brzmień klasycznej twórczości OMD ze stylem twórczości formacji Elektric Music (założonej przez Karla Bartosa, byłego muzyka zespołu Kraftwerk) Burning to numer zasługujący, by być w podstawowej setliście albumu Sugar Tax (1991), którego byłby znacznym uatrakcyjnieniem. Inna piosenka z tego okresu, Sugar Tax, mimo swojego tytułu nie weszła do podstawowej setlisty wydawnictwa Sgar Tax. Numer ten łączy trip hopowe tempo automatycznej sekcji perkusyjnej z klimatem soulu.
   Początek lat 2000. był dla formacji Orchestral Manoeuvres in the Dark i jej fanów okresem twórczej posuchy; fani czekali już pięć lat na kolejny studyjny album (a mieli poczekać jeszcze dziewięć!), zespół w zasadzie nie istniał, jednakże kompilacyjne wydawnictwo, Navigation: The OMD B-Sides, w zupełności wynagradzał sympatykom twórczości formacji brak twórczej aktywności OMD w tamtym okresie.


Tracklista:


1. "Almost" (previously unreleased version) - 3:44
2. "I Betray My Friends" - 3:52
3. "Waiting for the Man" - 2:56
4. "Annex" - 4:31
5. "Sacred Heart" - 3:27
6. "The Romance of the Telescope (Unfinished)" - 3:20
7. "Navigation" - 3:27
8. "4–Neu" - 3:33
9. "66 & Fading" (Edit) - 2:25
10. "Her Body in My Soul" - 4:42
11. "The Avenue" - 4:12
12. "Garden City" - 4:06
13. "Concrete Hands" - 3:48
14. "Firegun" - 4:38
15. "This Town" - 3:49
16. "Gravity Never Failed" - 3:24
17. "Burning" - 4:15
18. "Sugar Tax" - 4:05
19. "(The Angels Keep Turning) The Wheels of the Universe" - 4:51


Personel:


Andy McCluskey – bass guitar, keyboards, vocals
Paul Humphreys – keyboards, vocals
Martin Cooper – keyboards, saxophone
Malcolm Holmes – drums and percussion
Dave Hughes – keyboards
Michael Douglas – keyboards
Graham Weir – guitar, brass, keyboards, writer
Neil Weir – brass, keyboards, bass guitar

 

Written by, © copyright March 2017 by Genesis GM.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz