The Human League - Reproduction, 1979;


29 stycznia 2023, 01:19

Reproduction - debiutancki album brytyjskiej formacji synth popowej, The Human League, nagrywany w Workshop Studio w Sheffield, ukazał się 11 października 1979 roku. Album zawiera materiał o charakterze awangardowego i futurystycznego synth popu. Producentem albumu był Colin Thurston, odpowiedzialny wcześniej za brzmienie i sukcesy albumów takich wykonawców, jak m.in. David Bowie, Iggy Pop i Magazine.
   Od połowy lat 70. rynek muzyczny w Wielkiej Brytanii opanowała rewolucja punk rocka oraz tandetnego disco. Obok tych nurtów, głównie w Manchesterze i w Sheffield, wyewoluowała wczesna scena rocka industrialnego. W Wlk. Brytanii drugiej połowy lat 70. powstawały również zespoły niezwiązane z tymi nurtami, grające muzykę opartą na syntezatorach i działające niezależnie, takie jak Gary Numan, założone przez Daniela Millera formacje Silicon Teens i The Normal, VCL XI, który później zmienił nazwę na Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) czy w końcu formacja The Future tworzona przez duet, Martyn Ware / Ian Craig Marsh, urzędująca we wspomnianym Sheffield, gdzie swoją kwaterę miał również rockowo-industrialny zespół Cabaret Voltaire. Jednak The Future z rockiem industrialnym miał niewiele wspólnego. Duet grał awangardową muzykę elektroniczną inspirowaną głównie twórczością krautrockowych niemieckich formacji pokroju Neu!, Cluster, Harmonia i Kraftwerk. W 1977 roku duet The Future rozszerzył się do formuły kwartetu, którego skład uzupełnili wokalista, Philip Oakey, oraz odpowiedzialny za stronę wizualną zespołu, Adrian Wright. Formacja zmieniła też nazwę na The Human League. W 1979 roku The Human League podpisał kontrakt z wytwórnią Virgin, co umożliwiło zespołowi nagranie debiutanckiego albumu, Reproduction, poprzedzonego wydaną 16 kwietnia 1979 roku EP-ką, The Dignity of Labour.
   Album Reproduction, który w wersji podstawowej składa się z dziewięcioutworowej setlisty, został nagrany w sześć tygodni. Muzyka na wydawnictwie to w głównej mierze synth pop oparty na futurystycznym i analogowym brzmieniu syntezatorów, zaś sekcja rytmiczna oparta jest o proste uderzenia automatu perkusyjnego, choć przede wszystkim prawdziwym atrybutem wydawnictwa jest warstwa wokalna w postaci charakterystycznego, łatwo rozpoznawalnego barytonu Phila Oakey'a. Na albumie dominuje przede wszystkim futuryzm klimatem zbliżony do brzmień z albumu Kraftwerk, The Man-Machine (1978).
   Reproduction wywarł niezwykle silny wpływ na debiutancki album Depeche Mode, Speak & Spell (1981), zresztą słuchając utworu The Path Of Least Resistance, słychać wyraźnie czym inspirował się Martin Gore komponując utwór Tora! Tora! Tora!, który jest bliźniaczo podobny do The Path Of Least Resistance. W podobnych, syntezatorowo-futurystycznych i kosmicznych klimatach utrzymane są singlowe numery Circus Of Death oraz Empire State Human, a także kompozycje Blind Youth, The Word Before Last i Austerity / Girl One (Medley) z archaiczną elektroniczną oprawą muzyczną przypominającą futurystyczną muzykę z gierek komputerowych na Atari i Commodore 64. Z kolei w utworach - otwierającym album, Almost Medieval, oraz zamykającym podstawową setlistę wydawnictwa, Zero As A Limit - słychać wpływy twórczości The Doors. Innym ciekawym utworem jest eksperymentalny i psychodeliczny, 10-minutowy Morale.../ You've Lost That Lovin' Feelin pochodzący z repertuaru The Righteous Brothers, w którym Phila Oakey'a udanie wokalnie wspomaga Martyn Ware.
   Do wznowienia CD albumu z 2003 roku dodano materiał bonusowy w postaci debiutanckiej EP-ki z 1979 roku, The Dignity Of Labour (Part 1, 2, 3 i 4). Są to instrumentalne elektroniczne numery przypominające nieco brzmieniem i stylistyką dokonania Cluster z albumu Zuckerzeit (1974). Utwory te poprzedzone są również instrumentalnym i industrialnym numerem Introducing będącym stroną B singla Empire State Human. Ciekawostką jest fakt, że utwór ten pierwotnie posiadał tekst i sekcję wokalną, jednakże wersja finalna kompozycji pozostała ostatecznie instrumentalna. Poza tym są jeszcze takie rarytasy, jak quasi-utwór Flexi Disc będący zapisem rozmowy pomiędzy muzykami The Human League, która dotyczy planowanej zawartości singla mającego ukazać się w formacie ,,Flexi Disc". Jednak prawdziwą bonusową wisienką na torcie wydawnictwa jest zawartość najwcześniejszego singla The Human League z 1978 roku - Being Boiled (Fast Version) i Circus Of Death (Fast Version).
   Debiutancki album The Human League, Reproduction, okazał się nawet sukcesem komercyjnym docierając do 34. pozycji zestawienia UK Albums Chart w 1981 roku oraz sprzedając się w nakładzie 100 tys. egzemplarzy w Wlk. Brytanii (status Złotej Płyty). Wydawnictwo jest jednak przede wszystkim sukcesem artystycznym bowiem, obok albumu Travelogue (1980), jest to najlepszy album w dyskografii The Human League.
Wracając do singli, wydany 30 czerwca 1978 roku Being Boiled, którego stroną B jest Circus of Death oraz wydany 12 października 1979 roku Empire State Human, nie odniosły sukcesów na listach przebojów, co było ogromnym rozczarowaniem dla muzyków The Human League. Na prawdziwy ogólnoświatowy sukces komercyjny przyjdzie zespołowi poczekać do 1981 roku, kiedy - po rewolucji w składzie - ukaże się jego trzeci album, Dare.
   Reproduction bez wątpienia miał niebagatelny wpływ na debiutancki album Depeche Mode, Speak & Spell, na którym Vince Clarke i Martin Gore niemal żywcem przenieśli styl i brzmienie z albumu Reproduction.
 
Tracklista:
 
"Almost Medieval" – 4:43
"Circus of Death" – 3:55
"The Path of Least Resistance" – 3:33
"Blind Youth" – 3:25
"The Word Before Last" – 4:04
"Empire State Human" – 3:17
"Morale...You've Lost That Loving Feeling" – 9:39
"Austerity/Girl One (Medley)" – 6:44
"Zero as a Limit" – 4:13
 
Bonus tracks:
 
"Introducing" – 3:19
"The Dignity of Labour part 1" – 4:22
"The Dignity of Labour part 2" – 2:53
"The Dignity of Labour part 3" – 3:56
"The Dignity of Labour part 4" – 3:52
"Flexi Disc" – 4:11
"Being Boiled" (Fast Version) – 3:54
"Circus of Death" (Fast Version) – 4:38
 
Personel:
 
Philip Oakey – vocals, synthesizer
Ian Craig Marsh – vocals, synthesizer
Martyn Ware – vocals, synthesizer
Philip Adrian Wright – film technician
 
Written by, © copyright May 2012 by Genesis GM.
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz