Throbbing Gristle - Live Volume 2, 1977 -...
08 sierpnia 2025, 00:24
Live, Volume 2, 1977 - 1978 - druga z czteroczęściowej serii albumów koncertowych brytyjskiej formacji psychodelicznej, Throbbing Gristle, wydanych w 1993 roku przez angielską wytwórnię Mute Records. Wydawnictwo Volume 2 jest zmiksowaną i zremasterowaną w studiu Chrisa Cartera kompilacją występów zespołu z lat 1977-78 (brzmieniowo pozostawionych w stanie surowym), wydaną w formie pełnowymiarowego albumu koncertowego. Zestaw zawiera fragmenty trzech koncertów prezentujących w większości utwory nie posiadające swoich studyjnych odpowiedników; część materiału z tych występów formacja wykorzystała na swoim drugim wydawnictwie studyjnym, D.o.A: The Third and Final Report (1978).
Album rozpoczyna się występem w Rat Club w Londynie 17 grudnia 1977 roku, który otwiera eksperymentalno-art.-rockowa kompozycja Tesco Disco z kosmiczną introdukcją w stylu wczesnych dokonań niemieckich zespołów rockowo-elektronicznych, Tangerine Dream i Cluster, po których następuje kanonada dźwięków zgrzytliwych partii gitar oraz brudnej, drone'owej i hałaśliwej elektroniki. Brak jest sekcji rytmicznej, zaś wrzaski w wykonaniu Genesisa P-Orridge'a ocierają się o rozpacz i obłęd.
Knife In My Side to śieżka z krautrockowo-drone'owym wstępem oraz narracjami w wykonaniu Genesisa P- Orridge'a i Cosey Fanni Tutti. Warstwa muzyczna czasem nabiera coraz większej mocy, zaś narracjew wykonaniu frontmana przechodzą od spokojnych, po opętańcze. Utwór pod względem muzycznym jest kontynuacją eksperymentalnych hałasów i nieładów z kompozycji Tesco Disco, choć pod koniec nie brak jest tu ciekawych sekwencerowych pulsów basowych.
Urge To Kill to numer, który dokładnie kontynuuje schemat wcześniejszych ścieżek, choć w brzmieniu partii gitar słychać jest nutkę punka, a w nieco łagodniejszej narracji w wykonaniu Genesisa P- Orridge'a powiewa nawet styl new wave.
Tę część wydawnictwa wieńczy utwór Assume Power Focus osadzony w tym samym eksperymentalnym i hałaśliwym klimacie, co wcześniej, bez sekcji rytmicznej, choć na pierwszy plan wybija się pulsujące i nieco zgrzytliwe brzmienie partii klawiszowej, zaś krzykliwa partia wokalna w wykonaniu Genesisa P-Orridge'a staje się niezwykle agresywna.
Kolejną część albumu stanowi występ w Goldsmiths College w Londynie, 18 maja 1978 roku, który rozpoczyna ponad 12-minutowa, instrumentalna kompozycja IBM o charakterystyce muzyki konkretnej, której fragment wykorzystano jako introdukcję do wydawnictwa D.o.A: The Third and Final Report. Utwór rozpoczyna się od charakterystycznych dźwięków radiostacji, na które miarowo następuje kanonada brzękliwych, drone'owych dźwięków syntezatorowych, industrialnych zgrzytów, efektów dźwiękowych i stereofonicznych oraz przesterów gitarowych, brak jest też jakiejkolwiek sekcji rytmicznej.
It's Always The Way to numer, który oparty jest na psychodelicznej i wibrującej partii syntezatorowej w stylu muzyki elektronicznej z lat 60. W tle słychać jest leniwą, acz depresyjną narrację w wykonaniu Genesisa P-Orridge'a, podsycaną w dalszej części ścieżki przez silnie psychodeliczny i chłodny klimat partii syntezatorów uzupełnianych o dźwięki industrialne oraz szumy.
Ten set zamyka psychodeliczna piosenka, Hamburger Lady, jako jedyna w zestawieniu kompozycja, która finalnie znalazła się na albumie D.o.A: The Third and Final Report w wersji studyjnej. W wersji koncertowej zaprezentowana została w mroczniejszej i drone'owej aranżacji, bez sekcji rytmicznej i zniekształcenia partii wokalnej.
Występ w Industrial Training College w Wakefield z 1 lipca 1978 roku stanowi trzecią część wydawnictwa, którą otwiera utwór Mother Spunk polegający na narracjach i dialogach, z kolei będąca połączeniem muzyki konkretnej i psychodelicznej elektroniki oraz rozpaczy i groteski w partii wokalnej (niezwykle obłąkańcze wrzaski) kompozycja Cabaret Voltaire jest hołdem dla artystów związanych z legendarnym, powstałym w szwajcarskim Zurychu w czasie I wojny światowej awangardowym klubem Cabaret Voltaire, oraz dla nurtu artystycznego zwanego Dadaizmem.
Album finalizuje pojedynczy utwór, D.O.A, pochodzący z występu (prezentowanego jako numer dwa) w londyńskiej Goldsmiths College z 18 maja 1978 roku (słuszny zabieg - pod wieloma względami ten numer nie pasowałby na środek setlisty wydawnictwa), który wykorzystano na wydawnictwie D.o.A: The Third and Final Report (zatytułowany jako Dead on Arrival). Jest to jedyna kompozycja posiadająca sekcję rytmiczną i to rozbudowaną, z mechanicznym i jednostajnym tempem automatu perkusyjnego oraz równomiernym i mechanicznym, basowym pulsem sekwencera w podkładzie. Warstwę muzyczną uzupełniają wszechobecne zgrzyty elektro-narzędzi generowane przez przetworzone partie gitarowe. Całość doskonale imituje pracę fabrycznej taśmy produkcyjnej. Pełny Industrial Music.
Album Live Volume 2, 1977 - 1978 stanowi muzyczną lekturę obowiązkową nie tylko dla fanów Throbbing Gristle, ale także dla miłośników szeroko pojętej muzyki eksperymentalnej, psychodelicznej i noise'owej. Na pewno jest to jedna z najlepszych - jak nie najlepsza - z czteropłytowego zestawu Throbbing Gristle - Live.
Tracklista:
Rat Club London 17th December 1977:
1 Tesco Disco 5:13
2 Knife In My Side 10:28
3 Urge To Kill 7:19
4 Assume Power Focus 7:18
Goldsmiths College London 18th May 1978:
5 IBM 12:12
6 It's Always The Way 6:33
7 Hamburger Lady 7:29
Industrial Training College Wakefield 1st July 1978:
8 Mother Spunk 3:24
9 Cabaret Voltaire 3:57
Goldsmiths College London 18th May 1978:
10 D.O.A. 7:00
Personel:
Artwork – Disinformation
Lead Guitar, Effects, Vocals, Performer [Screwdriver, Gizmo], Effects [Gristlizer], Cornet, Photography By [Picture Of Chicago Death Factory], Liner Notes [Text] – Cosey Fanni Tutti
Research [Archive Research, Track Selection Consultant] – B. Lustmord
Synthesizer, Drum Programming [Electronic Rhythms], Tape, Performer [Machines, Gristlizer], Mixed By, Mastered By [Digital Remastering], Producer – Chris Carter
Tape, Performer [Machines, Gristlizer], Vocals, Cornet, Harmonica – Peter Christopherson
Vocals, Bass Guitar, Performer [Bass Gizmo, Gristlizer], Violin – Genesis P Orridge
Written by, © copyright September 2015 by Genesis GM.
Dodaj komentarz