Throbbing Gristle - Live Volume 3, 1978 -...


25 lutego 2023, 23:54

Live Volume 3, 1978 - 1979 - trzecia z czteroczęściowej serii albumów koncertowych brytyjskiej formacji eksperymentalno-rockowej, Throbbing Gristle, wydanych w 1993 roku przez wytwórnię Mute Records. Volume 3 jest zmiksowaną i zremasterowaną w studiu Chrisa Cartera kompilacją występów zespołu z lat 1978-79 (brzmieniowo pozostawionych w stanie surowym), wydaną w formie pełnowymiarowego albumu koncertowego rozpoczynającego się występem w londyńskim The Crypt Club, 11 listopada 1978 roku, w który wprowadza minutowa psychodeliczna introdukcja-narracja, po czym występ rozpoczyna eksperymentalny utwór Whistling Song utrzymany w duchu psychodelii, krautrocka i muzyki konkretnej z syntezatorowymi udziwnieniami, pulsami i wibracjami, industrialnym zgrzytem, dialogami i narracjami - od spokojnych, po szaleńcze krzyki. Tę część albumu wieńczy kompozycja Industrial Muzak z transowym rytmem automatu perkusyjnego, wszechobecnymi zgrzytami maszyn i hałasami przemysłowymi oraz sporadycznymi wrzaskami Genesisa.
   Kolejną część albumu stanowi występ w legendarnym The Factory w rodzinnym mieście Genesisa, Manchesterze, 18 maja 1979 roku, do którego wstępem jest utwór Weapon Training będący zapowiedzią kompozycji See You Are, zanurzonej w mrocznej, drone'owej i transowej syntezatorowej oprawie (momentami budzącej skojarzenia z klimatem utworu Kraftwerk, Kometenmelodie 1, z albumu Autobahn, 1974), na której osadzone są nieco przeciągłe riffy gitary prowadzącej. Przetworzona melorecytacja Genesisa przechodzi w obłąkańcze wrzaski. O ile dotychczas zespół na wydawnictwie prezentował kompozycje niealbumowe i niemające studyjnych odpowiedników, to kolejny numer, Convincing People, jest doskonale znany z albumu 20 Jazz Funk Greats, będącego wówczas premierowym wydawnictwem Throbbing Gristle. W wersji live utwór jest bardzo bliski wersji studyjnej, choć rozciągnięty jest do blisko 10 minut i zawiera liczne ,,przybrudzenia". Kompozycja His Arm Was Her Leg łączy riffy i solówki gitarowe z przesterowaną sekcją syntezatorową i efektami stereofonicznymi, które uzupełnia, tym razem łagodna, choć depresyjna narracja Genesisa. Część manchesterską wieńczy - drugi obok Convincing People - utwór pochodzący z albumu 20 Jazz Funk Greats, What A Day, różniący się od wersji albumowej 2-minutową introdukcją, samplowanym dialogiem, po czym kompozycja nabiera formy bardzo zbliżonej do tej z albumu 20 Jazz Funk Greats.
   Trzecią część albumu stanowi występ w Guild Hall w Northampton z dnia 26 maja 1979 roku, który rozpoczyna eksperymentalny (chyba najlepszy utwór obok See You Are) Ice Cool Down, utrzymany w duchu twórczości Stockhousena i zespołów nurtu niemieckiego krautrocka spod znaku Faust, Neu! i Cluster, z mocno psychodelicznym pulsem sekwencera w podkładzie, bluesowymi partiami gitary i... obłąkańczą sekcją wokalną w wykonaniu Genesisa P- Orridge'a.
Równie eksperymentalny, choć już nie tak widowiskowy jest numer They Make No Say z delikatnym pulsem sekwencera i automatu perkusyjnego w podkładzie, taśmowymi eksperymentami nawiązującymi do pionierów tej sztuki: Martina Denny'ego i Joe Meeka; tu i ówdzie pojawiają się chaotyczne partie gitarowe, białe szumy oraz obłąkańcza narracja i szaleńczy wrzask Genesisa P- Orridge'a.
   Ostatnim numerem albumu jest pochodzący z występu w londyńskim Butlers Wharf w dniu 23 grudnia 1979 roku 10-minutowy Wet, Weird & Smeared, utwór utrzymany w art.-rockowo-krautrockowym i eksperymentalnym tonie, w którym dominują gitarowe riffy (nieco w stylu Michaela Rothera) uzupełnione o przesterowaną sekcję syntezatorową, słychać tu też partie skrzypcowe, zaś wrzaski Genesisa P- Orridge'a są jeszcze bardziej obłąkańcze niż dotychczas; przypominają będącego w amoku psychopatę dokonującego właśnie morderstwa. Ostatnia minuta utworu - utrzymana w klimacie twórczości muzycznych eksperymentatorów z lat 50. i 60. - jest niepokojąco spokojna, po czym następuje budzący grozę krzyk pełen przerażenia. Genialne zakończenie całego albumu!
 
Tracklista:
 
The Crypt Club London 11th November 1978:
Introduction 1:11
Whistling Song 7:43
Industrial Muzak 6:17
 
The Factory Manchester 18th May 1979:
Weapon Training 2:10
See You Are 7:22
Convincing People 9:06
His Arm Was Her Leg 5:39
What A Day 12:20
 
Guild Hall Northampton 26th May 1979:
Ice Cool Down 4:43
They Make No Say 9:04
 
Butlers Wharf London 23rd December 1979:
Wet, Weird & Smeared 10:14
 
Personel:
 
Design – Disinformation
Lead Guitar, Effects, Vocals, Performer [Screwdriver, Gizmo], Effects [Gristlizer], Cornet, Liner Notes [Text] – Cosey Fanni Tutti
Photography By [Picture Of Rai Mixing Desk By] – Chris Carter
Research [Archive Research And Track Selection Consultant] – B. Lustmord
Synthesizer [Synthesisers], Drum Programming [Electronic Rhythms], Tape [Tapes], Performer [Machines], Effects [Gristlizer], Mixed By [Mixing], Mastered By [Digital Remastering], Producer – Chris Carter
Tape [Tapes], Performer [Machines], Vocals, Cornet, Effects [Gristlizer], Harmonica – Peter Christopherson
Vocals, Bass Guitar, Performer [Bass Gizmo], Effects [Gristlizer], Violin – Genesis P Orridge
 
Written by, © copyright May 2015 by Genesis GM.
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz