Throbbing Gristle - Live Volume 4, 1979 -...


21 lutego 2023, 23:50

Live Volume 4, 1979 - 1980 - ostatnia z czteroczęściowej serii albumów koncertowych brytyjskiej, rockowo-eksperymentalnej formacji, Throbbing Gristle, wydanych w 1993 roku przez wytwórnię Mute Records. Volume 4 jest zmiksowaną i zremasterowaną w studiu Chrisa Cartera kompilacją występów zespołu z lat 1979-80 (brzmieniowo pozostawionych w stanie surowym).
   Zestaw zawiera obszerne fragmenty koncertów: Sheffield University, 10 czerwiec 1980; SO36 Club Berlin, 7 listopad 1980; Goldsmiths College London, 13 marzec 1980; Rafters Manchester, 4 grudzień 1980; The Factory Manchester, 18 maj 1979, oraz Oundle Public School Peterborough, 16 marzec 1980. Całość zmiksowana została jako album koncertowy prezentujący utwory, które nie mają studyjnych odpowiedników.
   Otwierający album utwór Punished (poprzedzony krótką introdukcją-zapowiedzią w wykonaniu Genesisa P- Orridge'a) o noise'owym charakterze, niesie skojarzenia z dźwiękami maszyn XIX-wiecznych fabryk wykorzystujących tanią siłę roboczą.
   Psychodeliczny Heathen Earth zawiera niemal proto-house'owy puls automatu perkusyjnego i sekwencera w połączeniu z noise'owym zgrzytem i dziką, niemal obłąkańczą narracją Genesisa, co budzi klimat wszechobecnego zagrożenia.
   An Old Man Smiled - najlepszy numer albumu - to psychodeliczno-transowa kompozycja utrzymywana hipnotycznym pulsem sekwencera i melodyjną, acz depresyjną recytacją.
   Russ jest eksperymentalnym utworem na pograniczu krautrocka, psychodelii i muzyki konkretnej, opatrzonym chłodną narracją.
   W równie eksperymentalnym, chociaż w bardziej industrialnym klimacie utrzymany jest utwór Tortured Smiles, zaś We Said No, z powolnym transującym rytmem automatu perkusyjnego, zawiera przeciągłe riffy gitarowe.
   Chłodny utwór Auschwitz z niesamowicie depresyjnie brzmiącymi dźwiękami żydowskich trąbek, mrocznym brzmieniem syntezatora imitującego odgłosy (martwych) ludzi i wszechobecnymi, przeraźliwie spokojnie brzmiącymi zgrzytami, niemal namacalnie oddaje klimat grozy obozu koncentracyjnego. Uczucie grozy, nie tylko poprzez tytuł, ale i brzmienie, potęguje następna, industrialno-noise'owa kompozycja, Devil's Gateway.
   Trained Condition of Obedience, to znów eksperymentalno-psychodeliczny klimat z echami twórczości Pink Floyd i depresyjną narracją Genesisa.
   Five Knuckle Shuffle, transujący utwór z punkrockową partią wokalną, zawiera sekwencerowy puls współgrający ze stale powtarzającym się riffem gitarowym; numer przechodzi w noise'owy (dwuczęściowy) utwór Wall Of Sound, który często był stałym punktem koncertów Throbbing Gristle. Część pierwsza utworu, pochodząca z koncertu z The Factory w Manchesterze, przechodzi w część drugą, pochodzącą z koncertu Oundle Public School w Peterborough. Kompozycja opiera się na hałaśliwych eksperymentach dźwiękowych tworzących tytułową Ścianę Dźwięku; w części drugiej utworu dochodzą jeszcze oszalałe wrzaski Genesisa.
   Album zawiera jeszcze króciutki bonusowy epilog w postaci krótkiej wypowiedzi Genesisa podsumowującej całe czteroczęściowe koncertowe wydawnictwo Throbbing Gristle.
 
Tracklista:
 
Sheffield University 10th June 1980:
1 Introduction 0:34
2 Punished 8:56
3 Heathen Earth 6:04
 
SO36 Club Berlin 7th November 1980:
4 An Old Man Smiled 8:20
 
Goldsmiths College London 13th March 1980:
5 Russ 3:14
 
Sheffield University 10th June 1980:
6 Tortured Smiles 6:17
7 We Said No 5:25
 
Rafters Manchester 4th December 1980:
8 Auschwitz 6:16
9 Devil's Gateway 3:54
 
SO36 Club Berlin 7th November 1980:
10 Trained Condition Of Obedience 6:42
 
The Factory Manchester 18th May 1979:
11 Five Knuckle Shuffle 6:49
12 Wall Of Sound 1:46
 
Oundle Public School Peterborough 16th March 1980:
13 Wall Of Sound 4:01
 
Personel:
 
Artwork – Disinformation
Lead Guitar, Effects, Vocals, Performer [Screwdriver, Gizmo], Effects [Gristlizer], Cornet, Liner Notes [Text] – Cosey Fanni Tutti
Research [Archive Research], Compiled By [Track Selection Consultant] – B. Lustmord
Synthesizer [Synthesisers], Drum Programming [Electronic Rhythms], Tape [Tapes], Performer [Machines], Effects [Gristlizer], Mixed By [Mixing], Remastered By [Digital Remastering], Producer, Photography By – Chris Carter
Tape [Tapes], Performer [Machines], Vocals, Cornet, Effects [Gristlizer], Harmonica – Peter Christopherson
Vocals, Bass Guitar, Performer [Bass Gizmo], Effects [Gristlizer], Violin – Genesis P Orridge
 
Written by, © copyright April 2015 by Genesis GM.
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz