Wrangler - LA Spark, 2014;
16 marca 2025, 22:50
LA Spark - debiutancki album studyjny brytyjskiej formacji industrialnej, Wrangler, założonej przez znanego producenta i klawiszowca, Bena Edwardsa (Benge), znanego ze współpracy z legendą synth popu, brytyjskim piosenkarzem Johnem Foxxem, z którym współtworzył niezwykle udany projekt, The Maths, oraz przez muzyka zespołu Tunng, Phila Wintera. Początkowo duet realizował remixy dla innych artystów, z czasem zaczął tworzyć własne kompozycje, stąd też wziął się pomysł zaangażowania wokalisty - do współpracy zaproszono mieszkającego w Australii byłego wokalistę legendarnej brytyjskiej formacji industrialnej Cabaret Voltaire, Stephena Mallindera. Zespół ruszył w 2013 roku na serię koncertów pod szyldem Wrangler feat. Stephen Mallinder wykonując repertuar formacji Cabaret Voltaire. Ostatecznie Stephen Mallinder na stałe związał się z zespołem, który postanowił - wykorzystując modę na syntezatorowe brzmienie z lat 80. i nostalgię do tamtych czasów - nagrać wydawnictwo studyjne wykorzystując sprzęt i syntezatory z epoki, nawiązując tym samym do swej nazwy, Wrangler, co w języku angielskim oznacza ujarzmianie starego analogowego sprzętu. W nagraniach gościnny udział wziął m.in. klawiszowiec, Tom Rogerson, za brzmienie materiału odpowiedzialny był znany ze współpracy z legendarną brytyjską formacją synth popową Depeche Mode, menedżer i producent muzyczny, Steve Malins.
Premiera debiutanckiego albumu zespołu Wrangler, LA Spark, nastąpiła 19 kwietnia 2014 roku nakładem niezależnej brytyjskiej wytwórni MemeTune. Wydawnictwo prezentuje osiem autorskich utworów i niespełna 40 minut muzyki, (czyli tyle, ile standardowy winyl), poczynając od otwierającego album numeru Theme From Wrangler, odwołującego się do zimnofalowego i synth popowego brzmienia łączonego z suchym basem i jednostajnym beatem oraz industrialno-mechanicznym rytmem elektronicznej sekcji perkusyjnej. Partia wokalna w wykonaniu Stephena Mallindera jest szeptana i lekko zniekształcona w stylu wczesnej twórczości Cabaret Voltaire. Główną partia wokalna wspomagana jest kobiecą wokalizą w gościnnym wykonaniu Serafiny Steer.
Piosenka Lava Land jest kwintesencją retrospektywnych brzmień analogowych syntezatorów z lat 80. W dynamicznej, synth popowej strukturze muzycznej ze standardowym i jednostajnym tempem elektronicznej sekcji perkusyjnej doszukiwać się można electro-punkowych wpływów niemieckich formacji, Die Krupps i D.A.F., oraz stylu i brzmienia cold wave w wykonaniu Gary'ego Numana, Fad Gadget czy Kraftwerk, które wraz z lekko zniekształconą i ostrą partią wokalną w wykonaniu Stephena Mallindera tworzą psychodeliczny klimat warstwy muzycznej.
Tytułowy utwór LA Spark odwołuje się do klasyki industrialu spod znaku twórczości kultowych brytyjskich zespołów, Throbbing Gristle i Cabaret Voltaire, z głębokim industrialnym pulsem basowym sekwencera w podkładzie, chłodnymi partiami klawiszowymi oraz tym razem surową, bluesową partią wokalną w wykonaniu Stephena Mallindera.
Klasycznie electro-industrialna kompozycja Mus IIC odwołuje się do futurystycznego brzmienia syntezatorowego końca lat 70. Warstwa muzyczna do złudzenia przypomina tu piosenkę Warm Leatherette (1978), kultowego projektu brytyjskiego producenta muzycznego, Daniela Millera - The Normal. Słychać jest tu również styl twórczości formacji Kraftwerk (utwór Musique Non Stop, album Electric Café, 1986).
Ciężki industrialny synth pop z elementami stylów EBM-u i noise'u rozbrzmiewa w numerze Space Ace, gdzie struktura muzyczna przypomina dokonania kultowego belgijskiego zespołu, Front 242, nawet pod względem partii wokalnej. W podobnym klimacie, choć znacznie dynamiczniejszym, brzmieniowo lżejszym i czystszym, bez noise'owych efektów i z mechanicznym beatem elektronicznej sekcji perkusyjnego utrzymana jest kompozycja Harder.
Modern World jest klasycznym utworem łączącym stare analogowe brzmienie syntezatorowe z nowoczesną elektroniką. W warstwie muzycznej słychać jest silne wpływy twórczości formacji Kraftwerk z epoki wydawnictwa Electric Café. Zaskakują tu również noise'owe przestery syntezatorowe imitujące gitarowe riffy.
Całość finalizuje eksperymentalna ścieżka instrumentalna, Peace & Love (Edit), z efektami pomruku oraz mrocznymi syntezatorowymi wibracjami. Kompozycja odwołuje się zarówno do bardzo wczesnego okresu twórczości Cabaret Voltaire z lat 1974-78, jak i do schyłkowego okresu działalności zespołu (utwór Other Worlds, album International Language, 1993).
Mimo, iż w 2009 roku Richard H. Kirk po dwudziestu latach reaktywował Cabaret Voltaire (bez Stephena Mallindera w składzie), to właśnie formacja Wrangler ze swoim debiutanckim wydawnictwem LA Spark zasługuje na miano kontynuatora idei kultowego brytyjskiego zespołu industrialnego, prezentując wszystko to, czego nie ma już w reaktywowanym przez Richarda H. Kirka tworze o nazwie Cabaret Voltaire.
Jednocześnie starzy wyjadacze z lat 80., Stephen Mallinder, Ben Edwards i Phil Winter, udowadniają młodszym kolegom z branży, jak tworzyć stare brzmienia w nowoczesnej aranżacji, co jak do tej pory, biorąc pod uwagę powroty takich formacji, jak Depeche Mode, Ultravox, Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) czy The Human League, młodemu pokoleniu muzyków zupełnie nie wychodziło.
Tracklista:
1 Theme From Wrangler 5:20
2 Lava Land 4:06
3 LA Spark 5:14
4 Mus IIC 3:53
5 Space Ace 3:55
6 Harder 6:09
7 Modern World 5:55
8 Peace & Love (Edit) 4:02
Personel:
Artwork – Ben Edwards
Backing Vocals – Serafina Steer (tracks: 1)
Design [Graphic] – Ben Edwards, Dan Conway (3 )
Engineer – Benge
Keyboards [Extra] – Tom Rogerson (tracks: 1, 2, 3, 6, 7)
Management – Steve Malins
Mastered By – Dallas Simpson
Performer – Ben Edwards, Phil Winter, Stephen Mallinder
Photography By [Inside] – Benge
Photography [Cover] – Daniel Edwards
Written-By, Producer – Wrangler
Written by, © copyright September 2015 by Genesis GM.
Dodaj komentarz