Kategoria

House, electro, electro pop, strona 9


Throbbing Gristle - Mutant, 2004;
02 lutego 2023, 00:38

Mutant - kompilacja zawierająca remixy wybranych utworów brytyjskiej formacji industrialnej, Throbbing Gristle, z jej tzw. pierwszego okresu działalności z lat 1977-80. Kompilacje tego typu są dosyć powszechnym zjawiskiem wśród zespołów syntezatorowych, wydawane są przez największych, z Depeche Mode i Kraftwerk na czele. Kompilacje z remixami wydawali ponadto m.in. New Order, Yello, Alphaville, Soft Cell, The Human League, Pet Shop Boys, bliski twórczości Throbbing Gristle Cabaret Voltaire, zaś w Polsce na takie albumy decydowali się m.in. Robert Chojnacki czy Kombii. Także Throbbing Gristle dał się skusić na takie podsumowanie swojej twórczości, choć nie trudno oprzeć się wrażeniu, że Mutant (tytuł całkowicie trafiony!) jest wydawnictwem stworzonym nieco na siłę, tym bardziej, że Trobbing Gristle nigdy nie byli typowymi przedstawicielami sceny klubowej (a nawet popowej), a wręcz się od takowej odcinali.
   Wydany nakładem wytwórni Mute Rwcords 29 marca 2004 roku album Mutant zawiera siedem zremixowanych utworów z klasycznego okresu twórczości zespołu z lat 1977-80, w tym aż dwie reinterpretacje piosenki Hot On The Heels Of Love (Carl Craig Re-Version i Ratcliffe Remix). I o ile remixy tego utworu - w oryginale mającego taneczny charakter przecież - nie budzą większych wątpliwości, to już utanecznienie oryginalnie industrialnej kompozycji, Hamburger Lady (Carter Tutti Remix), należałoby karać plutonem egzekucyjnym! Zresztą oparte na techno-łupance remixy Carter Tutti, bądź co bądź połowy klasycznego składu Throbbing Gristle, należą do najgorszych na tym wydawnictwie. Ciekawym posunięciem wydawałoby się jest zmiksowanie w jedną całość dwóch szlagierów formacji, Hot On The Heels Of Love oraz United, w efekcie czego otrzymujemy utwór-hybrydę, HotHeelsUnited. Niestety remix duetu Carter Tutti brzmi niczym tanie techno z MTV w wykonaniu Benny Benassi.
   Remixami wartymi wyróżnienia są Persuasion (Motor Remix) o trip-hopowym obliczu oraz Still Walking (Carl Craig Re-Version) z pełnym zachowaniem industrialnego charakteru utworu.
   Innymi silnymi punktami albumu są: ciekawa oprawa graficzna w formie digipacku otwieranego niczym okno lub obustronne drzwi oraz niezbyt długi czas trwania wydawnictwa - 53 minuty - dzięki czemu nie jest ono specjalnie męczące dla słuchacza.
Album Mutant, choć z jednej strony może być cennym narzędziem dla DJ-ów, z drugiej strony wydaje się być całkiem zbędną ciekawostką w dyskografii Throbbing Gristle.
 
Tracklista:
 
1 Persuasion (Motor Remix) 5:01
2 Hot On The Heels Of Love (Carl Craig Re-Version) 9:05
3 What A Day (Hedonastik Remix) 5:57
4 United (Two Lone Swordsmen Remix - Vocal Version) 5:22
5 Hamburger Lady (Carter Tutti Remix) 4:45
6 Hot On The Heels Of Love (Ratcliffe Remix) 8:01
7 Still Walking (Carl Craig Re-Version) 7:37
8 HotHeelsUnited (Carter Tutti Remix) 6:30
 
Personel:
 
Mastered By – Simon Davey
Written-By, Producer – Throbbing Gristle
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.
Throbbing Gristle - Grief, 2001;
29 stycznia 2023, 02:16

Grief - nieoficjalne i dosyć nietypowe wydawnictwo Throbbing Gristle zawierające... archiwalne wywiady z zespołem, głównie jego liderem, Genesisem P- Orridge'em, w formie dwóch blisko 25 minutowych utworów, Camera i Telephone, składających się ze zniekształconych sampli z twórczości Throbbing Gristle. Zresztą same wywiady często również są zniekształcane, głównie poprzez zwielokrotnione echa i zakłócenia, jednak sporo można się tu dowiedzieć o początkach zespołu, czy współpracy Genesisa P- Orridge'a z legendarnym pisarzem i reżyserem, ojcem chrzestnym subkultury hippisów, Williamem S. Burroughsem. Nie brakuje też poczucia humoru i autoironii.
   Od strony muzycznej Telephone jest znacznie bardziej bogaty dźwiękowo; utwór jest kolażem elektronicznych melodii zniekształconych i przybrudzonych szumami. Camera z kolei jest muzycznie uboższa, niemal w całości wypełniona jest industrialnym zgrzytem i hałasem, dopiero pod koniec utwór przechodzi w łagodny klimat minimalu z fortepianowym motywem.
   Ciekawostką jest pojawienie się sporych fragmentów konkretnych utworów zespołu - w Telephone usłyszymy piosenkę Subhuman, zaś w Camera jest moment z kompozycji Distant Dreams.
   Grief, choć jest wydawnictwem bootlegowym, stanowi cenne uzupełnienie dyskografii zespołu poprzez zamieszczenie na nim w formie luźnych wywiadów sporej ilości ciekawostek dotyczących działalności Throbbing Gristle.
 
Tracklista:
 
Camera 24:29
Telephone 23:03
 
Personel:
 
(Nie podano)
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.
Cabaret Voltaire - Colours [EP], 1991;
29 stycznia 2023, 02:00

Colours - maxisinglowe wydawnictwo poprzedzające wydanie albumu studyjnego, Body And Soul, brytyjskiej formacji Cabaret Voltaire w 1991 roku, było zapowiedzią kolejnej zmiany w twórczości zespołu - odejścia od synth popu oraz industrialnych korzeni i wkroczenia na grunt house'u i minimalu.
   Tytułowy numer, Colours, to klasyczny przykład stylistyki house początku lat 90. połączonej z klimatem electro. Kompozycja charakteryzuje się łagodnym i cichym wokalem Stephena Mallindera. Z trzech remixów tego utworu, najlepszy jest otwierający wydawnictwo, Original Style Mix.
   Maxisingiel zawiera także inne niealbumowe rarytasy w różnych odcieniach house'u. Utwór Wildlife jest przykładem dynamicznego stylu electro, Smooth zaś wyróżnia się elementami muzyki afrykańskiej (tu i ówdzie elementy etniczne pojawiają się we wszystkich numerach), jednak najlepszy w zestawieniu jest klasycznie house'owy utwór, Alright, z domieszką soulu i tym razem silnym wokalem Stephena Mallindera. Całość wydawnictwa zamyka minimalistyczny numer instrumentalny, Ex.
   Na maxisinglu Colours wyraźnie słychać minimalistyczno-house'owe fascynacje Richarda Kirka i Stephena Mallindera, co znalazło swoje odzwierciedlenie nie tylko na albumie Body And Soul, ale również i na następnych płytach Cabaret Voltaire.
   Maxisingiel Colours jest jednym z cenniejszych wydawnictw w dyskografii Cabaret Voltaire zwłaszcza, że wszystkie utwory pochodzące z niego nie widnieją na żadnym pełnowymiarowym albumie formacji.
 
Tracklista:
 
1 Colours (Original Style Mix) 6:05
2 Alright 6:17
3 Smooth 5:40
4 Colours (Thunder Mix) 6:06
5 Wildlife 5:32
6 Colours (Club Mix) 6:34
7 Ex 7:52
 
Personel:
 
Artwork [Computer Graphics], Layout – Phil Wolstenholme
Producer – Cabaret Voltaire
Written-By, Arranged By – Kirk, Mallinder
 
Written by, © copyright June 2013 by Genesis GM.
Psychic TV - Live In Thee Subterrania, 1991;...
29 stycznia 2023, 01:56

Live in Thee Subterrania - ósmy z serii limitowanych albumów live art rockowej formacji Psychic TV (akcja wymierzona przeciw bootlegerom), jest zapisem koncertu zespołu w londyńskim klubie The Subterrania w 1991 roku, na który składa się siedem utworów będących kolaboracją nowoczesnej, house'owej sekcji rytmicznej z rockowymi gitarowymi riffami, co stanowi istny mariaż elektroniki z rockiem. Klimatu dopełnia przenikliwy i często charakterystycznie zawodzący wokal Genesisa P- Orridge'a.
   Muzycznie słychać tu grunt pod przyszłą twórczość formacji Apollo 440 i The Prodigy. Najlepszymi momentami z tegoż koncertu są, otwierający set, Thee Infinite Beat, bliski stylistyce EBM, podobnie zresztą jak Surrender czy kapitalny Jigsaw w electro-bluesowym klimacie oraz zamykający koncertową setlistę instrumentalny utwór, Black stanowiący, podobnie jak Horror House, inspirację dla późniejszej twórczości The Prodigy.
   Równie świetnymi numerami są, Intoxication i Money for E...., utrzymane w duchu punk rocka.
   Chyba wart wspomnienia jest również fakt udziału córki Genesisa, Caresse P-Orridge, która zagrała na conga i bongosach.
   Końcówka lat 80. i początek lat 90. był okresem fascynacji Psychic TV niezwykle popularnym wtedy nurtem acid house, który zespół udanie zresztą łączył z rockowymi riffami gitarowymi, czego dobitnym przykładem jest album koncertowy, Live In Thee Subterrania.
 
Tracklista:
 
1 Thee Infinite Beat 7:41
2 Intoxication 6:31
3 Surrender 7:06
4 Horror House 8:02
5 Jigsaw 8:19
6 Money For E…. 10:52
7 Black 7:54
 
Personel:
 
Bass [Slap/funk] – Hugo Longden
Congas – Caresse P-Orridge, Penny Ansell
Design [Series Graphic Design] – Edward ODowd
Drums – Matthew Best
Edited By [Series Editor] – Genesis P-Orridge
Engineer [Series] – Bryin Dall
Guitar [Funk Rhythm] – Sean Maher
Keyboards – Daniel Black
Lead Guitar – Fred Giannelli
Mixed By [Live], Sampler – Richard Schiessl
Performer [Uncredited] – Paula P-Orridge
Photography By – Monique M. Ozimkowski
Viola, Violin – Gini Ball
Voice – Genesis P-Orridge
Written-By – Fred Giannelli, G. P-Orridge, Matthew Bentham (tracks: 7)
 
Written by, © copyright May 2013 by Genesis GM.
White Noise V - Sound Mind, 2000;
29 stycznia 2023, 01:37

Sound Mind - to dopiero piąty album studyjny, nagrywany w legendarnym studiu Kaleidophon Studios, wydany w 2000 roku przez brytyjską formację, White Noise, działającą wtedy już ponad 30 lat, będącą brytyjskim pionierem rocka elektronicznego. Od samego początku istnienia zespołu, tj. od 1968 roku, frontmanem i jedynym stałym członkiem White Noise jest amerykański kontrabasista i inżynier w dziedzinie elektroniki, David Vorhause.
   Sound Mind, w którego nagraniu wziął udział również Mark Jenkins (klawisze, inżynier dźwięku) zawiera siedemnaście instrumentalnych miniatur w stylistyce od psychodelii, przez dark ambient, aż po minimal i house. Nie brakuje tu też nawiązań do legendarnego debiutanckiego albumu formacji, An Electric Storm z 1969 roku, co słychać jest już na samym początku albumu Sound Mind w jednominutowym numerze, Boarding, otwierającym wydawnictwo. Kompozycja zręcznie przechodzi w następny numer, Punching The Core, początkowo wypełniony dźwiękami przypominającymi klimaty z albumu An Electric Storm, by przejść w stylistykę house'u przełomu lat 80. i 90. Nawiązań do debiutu White Noise z końca lat 60. jest więcej. Utwór Dark Matter niemal w całości do złudzenia przypomina eksperymenty z An Electric Storm, podobnie zresztą jak kompozycje Time Warp i Periodicity. Z kolei numery Telephonus Interruptus, X7 i Twister dość mocno przypominają dokonania Kraftwerk.
   Ciekawie prezentują się trzy utwory utrzymane w stylistyce kosmicznej psychodelicznej elektroniki lat 70. - The Rainbow, Rainbow Return oraz Jupiter's Rainbow.
   Do najciekawszych kompozycji w stylistyce house-electro należą Cuckoophonics, Scherzoid, Rhythmosphere oraz zamykający album najdłuższy, bo 7-minutowy utwór I Need Space.
   Album Sound Mind jest jak najbardziej godny miana legendy brytyjskiego rocka elektronicznego. Cały materiał to godzinna dawka transujących dźwięków umysłu.
 
Tracklista:
 
1 Boarding 0:59
2 Punching The Core 4:07
3 Dark Matter 3:29
4 The Howling 5:04
5 The Rainbow 2:33
6 Telephonus Interruptus 1:45
7 Rainbow Return 0:54
8 The Jungular 1:03
9 Time Warp 2:34
10 Cuckoophonics 2:35
11 Jupiter's Rainbow 2:08
12 Periodicity 3:28
13 Scherzoid 5:45
14 X7 6:37
15 Twister 5:06
16 Rhythmosphere 5:33
17 I Need Space 6:24
 
Personel:
 
David Vorhaus - synthesizers, engineering
Mark Jenkins - synthesizers, engineering
 
Written by, © copyright January 2013 by Genesis GM.