Kategoria

Muzyka, rock, psychodela, strona 9


Psychic TV - Live In Berlin II, (live), 1989;...
29 stycznia 2023, 02:04

Live In Berlin II - zawierający koncert zagrany w berlińskim klubie The Loft z dnia 6 kwietnia 1989 roku, kolejny przedstawiciel serii bootlegów oficjalnie wydanych przez art-rockową formację, Psychic TV. Tym razem jest mniej awangardowo, bardziej piosenkowo, zaś muzycznie zespół prezentuje wyjątkowy elektyzm, poczynając od ciężkiego hard rocka, po synth pop i funk. Uwagę zwracają przede wszystkim dwa utwory pochodzące z repertuaru The Velvet Underground. Hardcore'owy What Goes On?, poprzedzony krótką introdukcją Anger What What What oraz przepiękna hardrockowa ballada, Candy Says (spopularyzowana także przez Martina L. Gore'a w 2003 roku). Równie przepiękną rockową balladą jest wspaniała kompozycja, Pleasure Is a Weapon, która pod koniec rozkręca się do klimatów niemal metalowych. Nie brakuje tu wspomnianej już wcześniej elektroniki, a z tychże klimatów najlepiej prezentuje się, poprzedzony szamańską recytacją, Twisted, w stylu Jima Morrisona, dynamiczny numer, OM Acid Brown Acid, w stylistyce synth pop i w duchu punk rocka przypominającego nieco twórczość New Order. Podobny jest - choć utrzymany w nieco wolniejszym tempie - utwór Black Paint Box. Z kolei numer Sandoz Tabman utrzymany jest bardziej w duchu hard rocka. Co ciekawe, na początku utworu pojawia się refren zaczerpnięty z piosenki Hello, I Love You z repertuaru The Doors.
   Do twórczości The Doors Genesis P- Orridge wyraźnie odwołuje się w utworze Mental Mental zagranym a'capella, gdzie melodyjnie recytując tekst niczym indiański kaznodzieja (z czasem jego głos jest przetwarzany), przywołuje ducha Jima Morrisona.
   Jednym z najbardziej podniosłych momentów występu jest krótka recytacja, Satan Is a Bishop of Rome, uzupełniona o miarowe, odtwarzane z taśmy tytułowe zdanie ,,Satan Is a Bishop of Rome", w którym Genesis P- Orridge bezpardonowo atakuje kościół katolicki i papieża Jana Pawła II.
   Z pozostałych numerów interesująco prezentuje się, charakteryzująca się gitarowymi solówkami w klimatach orientalnych, utaneczniona piosenka White Nights oraz funkowy utwór, Crazy Vibes.
   Album finalizuje ukryty utwór, Good Vibrations, pochodzący z repertuaru The Beach Boys, jednak w odróżnieniu od wersji studyjnej, tylko początek kompozycji jest piosenkowy, potem utwór przechodzi w strukturę instrumentalną o funkowej rytmice oraz mocnych, hardrockowych improwizacjach gitarowych. Końcówka utworu nawiązuje do psychodeli lat 60.
   Live In Berlin II jest przykładem dość szerokiego spektrum stylów i gatunków muzycznych, którymi charakteryzowała się twórczość Psychic TV w drugiej połowie lat 80.
 
Tracklista:
 
1 Anger What What What
2 What Goes On?
3 Satan Is A Bishop Ov Rome
4 Sandoz Tabman
5 Mental Mental
6 Black Paint Box
7 Candy Says
8 Twisted
9 Om Acid Brown Acid
10 White Nights
11 Pleasure Is A Weapon
12 Crazy Vibes
 
Personel:
 
Design [Series Graphic Design] – Edward Odowd
Drums – Matthew Best
Guitar – Fred Giannelli
Keyboards – Daniel Black
Photography By [Cover Photograph] – Paul Tynes
Voice, Bass Guitar, Tape [Mixing], Edited By [Series Editor] – Genesis P-Orridge
Written-By – Fred Giannelli, Genesis P-Orridge
 
Written by, © copyright June 2013 by Genesis GM.
Psychic TV - Live in Thee Mean Fiddler, 1989;...
29 stycznia 2023, 02:02

Live in Thee Mean Fiddler - kolejny przedstawiciel serii 23 albumów koncertowych art-rockowego zespołu, Psychic TV, wydanych w limitowanym nakładzie 1000 sztuk (akcja wymierzona przeciw bootlegerom, wszystkie albumy w wersjach surowych, bez zbędnych cyfrowych poprawek). Live in Thee Mean Fiddler jest zapisem koncertu Psychic TV z 13 grudnia 1989 roku, na którym formacja przedstawia swoje house'we oblicze, krocząc w kierunku nowoczesnego techno - niemal do złudzenia przypominającego późniejszą twórczość The Prodigy - łącząc to wszystko z rockiem, a nawet hard rockiem.
   Całość rozpoczyna eksperymentalno-psychodeliczny utwór, Mean Fiddling, zaś następny numer, Mu-Sick Non Stop!, jest standardowym dla Psychic TV tamtego okresu połączeniem elektroniki z hardrockowym riffem gitary. Podobnie jest w przypadku utworu Your Body, jednak już kompozycja, Look at That Picture, jest zwrotem w stronę klimatu house'u (mieści się też trochę w kategorii EBM). Z kolei instrumentalny numer, Stick Insecticide, to już styl techno rodem z twórczości wczesnego The Prodigy, choć mocno pobrzmiewają tu ostre riffy gitarowe.
   Glam rockowe akcenty słychać w piosence I Can Hear Thee Voice Ov Unclean Spirit oraz w z lekka funkowym numerze, Horror House Ov Cards.
   Ciekawą, klasycznie house'wą kompozycją z samplerskimi efektami jest króciutka miniatura, Mean Fiddling, Pt. 2, będąca kontynuacją utworu otwierającego album.
   Całość uzupełniają krótkie samplowane eksperymentalne przerywniki Is This Sleeping Pleasure?, Very Horrid, Four Directives -- oparty na narracji Genesisa P- Orridge'a, oraz zamykający wydawnictwo 9-minutowy, instrumentalny utwór Untitled osadzony w klimacie nowoczesnego house'u połączonego z hip-hopem, dark-wave, noise, industrialem i rockiem.
   Album Live in Thee Mean Fiddler całościowo brzmi bardzo nowocześnie; to już jest ta elektronika charakterystyczna dla zarówno dla brzmienia lat 90., jak i lat 2000.
 
Tracklista:
 
1 Mean Fiddling 4:17
2 Mu-Sick Non Stop! 6:41
3 Look At That Picture (Bliss) 6:34
4 Is This Sleeping Pleasure? 1:14
5 Your Body 6:12
6 Very Horrid 0:16
7 Stick Insecticide 7:36
8 Four Directives 1:11
9 Mean Fiddling (Part Two) 1:30
10 I Can Hear Thee Voice Ov Unclean Spirit 8:31
11 Horror House Ov Cards 6:45
12 Untitled 9:07
 
Personel:
 
Design [Original Live Series Design, Uncredited] – T&CP Associates
Design [Series Graphic Design] – Edward ODowd
Drums – Matthew Best
Edited By [Series Editor], Liner Notes – G. P-Orridge
Engineer [Series] – Bryin Dall
Keyboards – Daniel Black
Lead Guitar – Fred Giannelli
Photography By [Cover] – Unknown Artist
Vocals, Guitar [Noise] – Genesis P-Orridge
Written-By – Fred Giannelli (tracks: 2 to 5, 7, 10, 11), G. P-Orridge, M. Bentham (track: 7)
 
Written by, © copyright June 2013 by Genesis GM.
Psychic TV - Live In Thee Subterrania, 1991;...
29 stycznia 2023, 01:56

Live in Thee Subterrania - ósmy z serii limitowanych albumów live art rockowej formacji Psychic TV (akcja wymierzona przeciw bootlegerom), jest zapisem koncertu zespołu w londyńskim klubie The Subterrania w 1991 roku, na który składa się siedem utworów będących kolaboracją nowoczesnej, house'owej sekcji rytmicznej z rockowymi gitarowymi riffami, co stanowi istny mariaż elektroniki z rockiem. Klimatu dopełnia przenikliwy i często charakterystycznie zawodzący wokal Genesisa P- Orridge'a.
   Muzycznie słychać tu grunt pod przyszłą twórczość formacji Apollo 440 i The Prodigy. Najlepszymi momentami z tegoż koncertu są, otwierający set, Thee Infinite Beat, bliski stylistyce EBM, podobnie zresztą jak Surrender czy kapitalny Jigsaw w electro-bluesowym klimacie oraz zamykający koncertową setlistę instrumentalny utwór, Black stanowiący, podobnie jak Horror House, inspirację dla późniejszej twórczości The Prodigy.
   Równie świetnymi numerami są, Intoxication i Money for E...., utrzymane w duchu punk rocka.
   Chyba wart wspomnienia jest również fakt udziału córki Genesisa, Caresse P-Orridge, która zagrała na conga i bongosach.
   Końcówka lat 80. i początek lat 90. był okresem fascynacji Psychic TV niezwykle popularnym wtedy nurtem acid house, który zespół udanie zresztą łączył z rockowymi riffami gitarowymi, czego dobitnym przykładem jest album koncertowy, Live In Thee Subterrania.
 
Tracklista:
 
1 Thee Infinite Beat 7:41
2 Intoxication 6:31
3 Surrender 7:06
4 Horror House 8:02
5 Jigsaw 8:19
6 Money For E…. 10:52
7 Black 7:54
 
Personel:
 
Bass [Slap/funk] – Hugo Longden
Congas – Caresse P-Orridge, Penny Ansell
Design [Series Graphic Design] – Edward ODowd
Drums – Matthew Best
Edited By [Series Editor] – Genesis P-Orridge
Engineer [Series] – Bryin Dall
Guitar [Funk Rhythm] – Sean Maher
Keyboards – Daniel Black
Lead Guitar – Fred Giannelli
Mixed By [Live], Sampler – Richard Schiessl
Performer [Uncredited] – Paula P-Orridge
Photography By – Monique M. Ozimkowski
Viola, Violin – Gini Ball
Voice – Genesis P-Orridge
Written-By – Fred Giannelli, G. P-Orridge, Matthew Bentham (tracks: 7)
 
Written by, © copyright May 2013 by Genesis GM.
Psychic TV - Live in Astoria, 1988;
29 stycznia 2023, 01:40

Live in Astoria - kolejny przedstawiciel serii 23 albumów koncertowych art rockowej formacji, Psychic TV, wydanych w limitowanych edycjach 1000 sztuk w surowych nieprzetwarzanych cyfrowo wersjach, zaś sama akcja wydawnicza wymierzona była głównie przeciw bootlegerom.
   Album jest zapisem (w zaskakująco dobrej jakości) koncertu w Toronto w klubie Astoria w 1988 roku, który rozpoczyna dość współcześnie brzmiący house'wy numer, Greedy Beat, uzupełniony o narracje Genesisa P- Orridge'a. Jak to zwykle bywa w przypadku Psychic TV, zespół prezentuje dosyć szeroki wachlarz gatunków muzycznych, czego doświadczyć można już w następnym utworze, instrumentalnym Beltane, będącym połączeniem rytmów folkowych z hard rockiem, punk rockiem i new-wave. Charakterystyczny post punkowy klimat w duchu Joy Division ujawnia za to następny numer, Busy Body... z niesamowicie zawodzącym w warstwie wokalnej Genesisem P- Orridge'em. W post punkowych, ale w znacznie ostrzejszych klimatach prezentuje się kompozycja Twisted z ostrym wokalem. Środkowa część koncertu (utwory Lifeline i Voodoo Acid) ma charakter bardziej psychodeliczny i eksperymentalny, co jest nie jakoby nawiązaniem do twórczości zespołu Throbbing Gristle. Wspomniany oszczędny w tekście Lifeline, to dwuwątkowy utwór w klimacie łagodnej, wręcz ambientowej elektroniki z silnym uderzeniem hardrockowej perkusji i mrocznymi szumami samplera. Drugi z wymienionych numerów, Voodoo Acid, to ponad 13-minutowa psychodela, zresztą pierwsze siedem minut utworu to bezkształtne wycie gitary, kakofonia industrialnych hałasów samplera i wrzasków Genesisa P- Orridge'a. Druga część utworu to już konkretna pogańska msza z w pełni jednak przemyślaną muzyką, która w pewnym momencie śmiało nawiązuje do utworu Throbbing Gristle, Hamburger Lady.
   Trzy ostatnie kompozycje to już powrót do czysto piosenkowej formy. Depraved Corrupted jest utanecznionym numerem w post punkowym duchu z nutką soulu lat 70. Album finalizują sztandarowe piosenki Psychic TV, L.A. Angel w hołdzie Jimowi Morrisonowi oraz poświęcona reżyserowi, Romanowi Polańskiemu, Roman Palladium w ostrej punkrockowej oprawie.
   Występ udokumentowany na albumie Live In Astoria doskonale uświadamia o ogromnym eklektyzmie muzycznym Psychic TV w drugiej połowie lat 80.
 
Tracklista:
 
1 Greedy Beat 5:06
2 Beltane 4:01
3 Busy Body... 5:50
4 Twisted 8:03
5 Lifeline 8:21
6 Voodoo Acid 13:08
7 Depraved Corrupted 4:34
8 L.A. Angel 4:57
9 Roman Palladium 4:14
 
Personel:
 
Bass – Dave Martin
Drums – Matthew Best
Keyboards – Denial Black
Lead Guitar, Acoustic Guitar, Vocals – Eden Topi
Tape, Bass Drum [Military] – Zoskia
Vocals, Drums [Tribal], Guitar [Noise] – Genesis P-Orridge
Written-By – Alex Fergusson (tracks: 4, 7 to 9), G. P-Orridge
 
Written by, © copyright February 2013 by Genesis GM.
Psychic TV - Live In Glasgow Plus, 1986;
29 stycznia 2023, 01:35

Live in Glasgow Plus - jeden z 23 oryginalnie wydanych w limitowanych nakładach 1000 sztuk albumów koncertowych art rockowej formacji, Psychic TV - była to akcja wymierzona głównie przeciw bootlegerom. Sam koncert miał miejsce 18 lutego 1986 roku w ROOFTOP Club w szkockim Glasgow. Zapis jest dość charakterystyczny dla bootlegów, surowy pozbawiony masteringu (słychać niekiedy ubytki z zapisie taśmy). Gościnnie w występie udział wzięli m.in. Monte Cazazza i Dave Ball (frontman Soft Cell).
   Tym razem Genesis P- Orridge i spółka serwują muzykę dosyć mocno hardcore'ową, poczynając od hard rocka, blues-rocka, aż po punk rock. Charakterystyczna w większości zaprezentowanych utworów jest funkowa sekcja perkusyjna.
   Już pierwszy utwór - Ov Power - to miażdżąca dawka ostrego i hałaśliwego blues-rocka z jazgotliwym riffem gitary i do tego jeszcze niesamowicie wrzeszczącym Genesisem P- Orridge'em, chociaż całość kompozycji z pewnością łagodzi pojawiający się z czasem funkowy rytm bębnów.
   W podobnych ostrych i hardrockowych klimatach utrzymany jest drugi utwór - Guilt Siren - niemal w całości instrumentalny, dopiero pod koniec utworu pojawia się wokaliza (w zasadzie zawodzenie) Genesisa, a nawet krótki tekst. Utwór I Like You z kolei przechodzi w punk rock z domieszką new wave, zaś spokojny moment nadchodzi wraz z następną piosenką, Just Drifting, która jest jedną z najpiękniejszych rockowych ballad. Jednym z najciekawszych utworów jest Protocolic, z bardzo długim wprowadzeniem, utrzymany w stylistyce rocka psychodelicznego, jazzu i muzyki orientalnej. Innym mocnym punktem występu jest niesamowity, amerykańsko brzmiący numer, I Like You Even More, w całkowicie indiańskim klimacie, do którego dochodzą jeszcze mocno teksański blues (z harmonijką ustną) oraz pełne szaleństwo wokalne Genesisa P- Orridge'a, który w zasadzie charczy i... naśladuje wycie wilków. Satanistyczny rock w czystej postaci!
   Masakryczną punk rokową jazdę zapewniają utwory Riot in Thee Isle Ov Skye oraz dedykowany reżyserowi, Romanowi Polańskiemu, Roman P. Bardziej blues rockowy charakter mają piosenki Soul Eater i Thee Leg Song. Pierwsza, niezwykle ostra, zawiera pierwiastek psychodeli, druga zaś łagodniejsza jest nawet zalążkiem stylistyki grunge.
   Mimo dość mocno hardrockowego charakteru prezentowanej muzyki, nie brakuje tu wcale dźwięków elektroniki, choć są one zepchnięte na trzeci (a może i czwarty) plan, prezentując się głównie w postaci eksperymentów z samplami oraz efektami zwielokrotnionego echa w wokalach. Jedynym stricte elektronicznym rodzynkiem koncertu jest utwór zamykający album, Southern Comfort, z przetworzonymi i stale powtarzającymi się sekwencjami wokalnymi. Jest to w całości samplowany, psychodeliczny numer, mający nawet zaczątki wczesnego stylu techno-trance. Kompozycja jest hołdem dla Briana Jonesa, zmarłego muzyka The Rolling Stones.
   Druga połowa lat 80. stanowiła zasadniczy odwrót Psychic TV od industrialnych i elektronicznych korzeni, czego dobitnym przykładem był występ w Glasgow.
 
Tracklista:
 
1 Ov Power 8:55
2 Guilt Siren 6:33
3 I Like You 5:04
4 Just Drifting 4:01
5 Riot In Thee Isle Ov Skye 4:19
6 Roman P. 7:19
7 Soul Eater 7:08
8 Protocolic 7:45
9 Thee Leg Song 8:39
10 I Like You Even More (For Heidi & Simon) 7:12
11 Southern Comfort (For Brian Jones) 4:19
 
Personel:
 
Bass – Mouse
Design [Series Graphic Design] – Edward Odowd
Drums – Matthew Best
Keyboards, Sampler [EMU 2] – Philip Erb
Lead Guitar [Lead Guitars] – Alex Fergusson
Mixed By [Excessive And Eccentric Live Mix] – Ken "Krazy Kat" Thomas
Performer [Special Guest] – Dave Ball (tracks: 9 to 11), John Gosling (tracks: 9 to 11), Monte Cazazza (tracks: 9 to 11)
Photography By [Cover Photograph] – Peter Christopherson
Vocals, Congas, Guitar [Noise], Edited By [Series Editior], Sleeve Notes – Genesis P-Orridge
Written-By – Alex Fergusson (tracks: 1 to 7, 9 to 11), G. P-Orridge
 
Written by, © copyright January 2013 by Genesis GM.