Kategoria

Muzyka, rock, psychodela, strona 7


Silver Apples - Silver Apples, 1968;
05 lutego 2023, 00:31

Silver Apples - debiutancki album nowojorskiej psychodelicznej formacji, Silver Apples, wydany w czerwcu 1968 roku, jest bez wątpienia pionierskim pod względem stylu krokiem w historii światowego rocka. Co prawda w latach 60. muzyka elektroniczna nie była specjalną nowością, w tym kontekście warto wspomnieć pionierów-eksperymentatorów, takich jak John Cage, Stockhausen, Edgar Varese czy Vladimir Ussachevsky, tworzących w swoich muzycznych laboratoriach muzykę konkretną, często zaliczaną do muzyki poważnej. Po opatentowaniu w 1963 roku syntezatora Buchla, a rok później za pośrednictwem Roberta Mooga ukazania się wynalazku znanego powszechnie jako syntezator Mooga, poczyniono poważne kroki do nagłego rozwoju muzyki elektronicznej, która z muzyki poważnej zaczęła ewoluować w kierunku eksperymentalnej muzyki rozrywkowej, głównie za sprawą muzyków pokroju Mortona Subotnicka, Morta Garsona, Jean-Jacquesa Perreya, Geshona Kingsleya, Martina Denny'ego, Joe Meeka, Bruce'a Haacka i wielu innych, którzy zaczęli wykorzystywać syntezatory Mooga, syntezatory i sprzęt elektroniczny własnej produkcji oraz wczesne, archaiczne metody samplowania. Pomimo tego w połowie lat 60. muzyka elektroniczna daleka była od szeroko pojętego popu, ograniczając się do form eksperymentalnych, przede wszystkim za sprawą ogromnych kosztów i rozmiarów ówczesnych syntezatorów. Zespoły rockowe niezwykle rzadko sięgały po taki sprzęt.
Muzykę elektroniczną w formie typowo popowej rozpoczęła tworzyć powstała w drugiej połowie lat 60. w Nowym Jorku formacja Silver Apples, której filarami byli dwaj byli muzycy psychodelicznej formacji, The Overland Stage Electric Band, Simeon Coxe III (syntezatory, oscylatory - obecnie jedyny stały członek zespołu) oraz perkusista Dan Taylor. Obaj instrumentaliści zafascynowani byli dadaizmem, futuryzmem oraz... twardymi narkotykami.
Muzycy Silver Apples zminiaturyzowali swój sprzęt łącząc moduły oscylatorów z klawiaturami organowymi, tworząc względnie tani sprzęt elektroniczny i na tyle poręczny, że stali się pierwszym syntezatorowym zespołem, który grał koncerty, ale, co najważniejsze, nagrali w 1968 roku pierwszy synth popowy album w historii rocka. Po raz pierwszy zatem muzyka elektroniczna została przedstawiona w formie stricte piosenkowej, zaś utwory zawierały standardową formułę tekstów typu ,,strofa-refren".
   Album zawiera dziewięć krótkich numerów o strukturze popowej i o mocno hipnotyczno-psychodelicznym charakterze.
Otwierający wydawnictwo singlowy utwór, Oscillations, oparty jest na funkowym rytmie perkusji, tradycyjną linię basu zastępują syntetyczne transowo-kołyszące pulsy sekwencera uzupełnione o futurystyczne solówki syntezatora. Utwór jest psychodeliczny i hipnotyczny zarazem; klimatycznie zbliżony jest bardziej do brzmień przełomu lat 70. i 80., tylko hippisowskie linie wokalne zdradzają, że są to jednak lata 60.
Osadzony bliżej estetyki lat 60. pozostaje następny utwór, Seagreen Serenades, w klimacie big-bitowym z solówką fletu w refrenie, jednak także i tu rytm utrzymuje syntetyczny basowy puls.
   Lovefingers, podobnie jak Oscillations, utrzymany jest w klimacie psychodeliczno-hipnotycznym, jednakże numer jest dużo swobodniejszy, bez funkowych akcentów.
   Program z kolei jest niemal współczesną wizją utworu samplowanego; numer zaczyna się od radiowego dźwięku... swojskiego Krakowiaka (!) zaś w szybkim hipnotycznym rytmie utworu, syntezatorowej, transowej linii melodii słychać wsamplowane radiowe dialogi i trzaski, a nawet klasyczną muzykę poważną.
   W przypadku Velvet Cave i Whirly-Bird otrzymujemy powrót do stylistyki hipnotyczno-psychodelicznego popu z futurystycznymi solówkami klawiszy i - w Whirly-Bird - funkowym rytmem perkusji.
   Utwór Dust przynosi zmianę stylu z popowego na charakterystyczną dla lat 60. eksperymentalną psychodelę z melorecytacją Simeona Coxe'a, by przejść do folkowo-rockowych klimatów utworu Dancing Gods, tradycyjnej pieśni Indian Navajo z transowo-hipnotycznymi bębnami, co stanowi prawdziwy punkt kulminacyjny albumu.
   Na koniec zespół utworem Misty Mountain wraca do popowo-psychodelicznej formuły. Po wydłużonym organowym wstępniaku, numer szybko nabiera hipnotycznego tempa.
   Album Silver Apples jest pionierski w swojej formie elektronicznego popu i, mimo że jeszcze kilku podobnych do Silver Apples wykonawców pojawiło się na przełomie lat 60. i 70., taka forma muzyki miała rozwinąć się dopiero w połowie lat 70., by osiągnąć apogeum w połowie lat 80.
Silver Apples wyprzedzili swoje czasy o dobrą dekadę, stając się pionierami synth popu i new wave. Mimo dość niespotykanego i udziwnionego, nawet jak na lata 60. oblicza muzyki, debiutancki album Silver Apples osiągnął minimalny sukces komercyjny notując 193. miejsce listy amerykańskiego Billboardu.
 
Tracklista:
 
1 Oscillations 2:47
2 Seagreen Serenades 2:53
3 Lovefingers 4:10
4 Program 4:05
5 Velvet Cave 3:28
6 Whirly-Bird 2:39
7 Dust 3:42
8 Dancing Gods 5:55
9 Misty Mountain 2:38
 
Personel:
 
Dan Taylor – drums, percussion, vocals
Simeon – oscillators, flute, vocals
 
Written by, © copyright October 2013 by Genesis GM.
The Doors - Live in Hollywood, 1969;
05 lutego 2023, 00:27

Live in Hollywood - album koncertowy psychodelicznej formacji The Doors zawierający zapis występu w the Aquarius Theatre on Sunset Boulevard w Hollywood w Kalifornii z dnia 21 lipca 1969 roku. Występ ten nagrany został z myślą o albumie koncertowym, Absolutely Live (1970), ostatecznie jednak nie trafił na ten album, za to został upubliczniony w limitowanej edycji na osobnym wydawnictwie.
Mimo wielu targających formacją problemów przysparzanych w tamtym okresie przez Jima Morrisona, które związane były z jego uzależnieniem od alkoholu oraz licznych aresztowań, grupa zaprezentowała swój pełen kunszt, także i Jim Morrison zaprezentował swój mistrzowski styl i wspaniałą, kaznodziejską wręcz charyzmę.
   Co zrozumiałe, na wydawnictwie The Doors prezentuje przede wszystkim swoje największe przeboje pełne psychodelicznego klimatu, w którym prym wiodą takie numery, jak - sztandarowy wizerunek formacji - Break On Through; transowy, 12-minutowy When The Musics Over; mocno psychodeliczny numer z latynoskimi solówkami gitarowymi, Universal Mind; jazzowo-psychodeliczny Soul Kitchen, czy też wspaniała pieśń w indiańskim stylu, Blue Sunday.
Nie brakuje też piosenek bliskich bluesowym korzeniom The Doors, jak You Make Me Real, Five To One czy też fantastycznych, Doorsowskich interpretacji piosenek z repertuaru W. Dixona - Back Door Man i improwizowana, śpiewana przez Raya Manzarka Close To You. Ciekawostką jest jazzowo-bluesowy utwór instrumentalny, Peace Frog,
   Jest też reprezentujący świeżo wydany trzy dni wcześniej album, The Soft Parade, genialny soulowy utwór, Touch Me, w prostszej względem albumowej, wersji, bez orkiestrowych ozdobników.
   Całość wieńczy kultowy numer, Light My Fire, poprzedzony eksperymentalnym Celebration z szamańską narracją Jima Morrisona. W odróżnieniu od wersji albumowej, Light My Fire live rozciągnięty jest do 13 minut, zaś centralną część utworu z osobna wypełniają rozbudowane solówki Raya Manzarka na klawiszach oraz Robbie'go Kriegera na gitarze.
   Live in Hollywood, w przeciwieństwie do kompilacyjnego Absolutely Live, jest pełnym zapisem jednego koncertu, zresztą oba wydawnictwa są jednymi z najlepszych albumów koncertowych jakie kiedykolwiek wydano. Klasyka rock'n'rolla.
 
Tracklista:
 
Welcome (0:21)
Back Door Man (4:35)
Break on Through (To the Other Side) (3:53)
When the Music’s Over (12:09)
You Make Me Real (3:11)
Universal Mind (4:42)
Touch Me (3:50)
Soul Kitchen (6:51)
Jim Introduces Ray (0:55)
Close to you (4:44)
What Do you like to hear? (0:38)
Peace Frog (wersja instrumentalna) (2:36)
Blue Sunday (3:36)
Five to One (5:55)
Celebration (2:17)
Light My Fire (13:55)
 
Personel:
 
Jim Morrison - vocals
Ray Manzarek – organ, keyboard bass & vocals on Close to You
Robby Krieger – electric guitar
John Densmore - drums
 
Written by, © copyright October 2013 by Genesis GM.
Psychic TV - Hell Is Invisible...Heaven Is...
02 lutego 2023, 00:51

Hell Is Invisible... Heaven Is Her/e - album studyjny art rockowej formacji, Psychic TV, nagrany po ponad 10-letniej przerwie w działalności, wydany został 9 czerwca 2007 roku.
   Początek dekady lat 2000. był wyjątkowo pracowitym czasem dla lidera formacji Psychic TV, Genesisa P- Orridge'a, przede wszystkim artysta założył eksperymentalny projekt, Thee Majesty. W 2003 roku reaktywował działalność Psychic TV, zaś rok później uczynił to samo ze swoją kultową industrialną formacją, Throbbing Gristle.
  W 2005 roku po serii koncertów, muzycy Psychic TV weszli do studia w Nowym Jorku, nagrywając album Hell Is Invisible... Heaven Is Her/e. Jak zapowiedział Genesis, miał być to album na miarę The Dark Side of the Moon XXI wieku.
   I rzeczywiście, album ten (częściowo noszący charakter koncept-albumu) posiada w sobie geniusz rockowej awangardy, choć zawiódłby się ten, kto oczekiwałby drugiego The Dark Side of the Moon. Wydawnictwo jest przede wszystkim podróżą poprzez śmierć do zmartwychwstania oraz wyrazem fascynacji pandrogynią będącą od kilku lat fetyszem wokalisty.
   Już na sam początek otrzymujemy - poprzedzony introdukcją - utwór Higher And Higher o strukturze funk-rocka z elementami indie rocka. Następny numer, In Thee Body, już bardziej nawiązuje do klimatu psychodeli lat 70. charakteryzując się mocnym uderzeniem perkusji, hałaśliwymi riffami gitary, syntezatorowymi eksperymentami, krzykliwym wokalem i melorecytacjami.
   Silne, punkowe oblicze albumu odzwierciedlają takie utwory jak, niezwykle melodyjny Lies And Then; nawiązująca do psychodeli lat 60., ale i awangardy twórczości Pink Floyd z lat 70. a także punk rocka, 10-minutowa, czteroczęściowa kompozycja Hookah Chalice, oraz 10-minutowa Just Because w charakterze ostrego punk rocka.
   Bardziej psychodeliczne oblicze albumu prezentowane jest poprzez mroczny i wycharczany utwór Maximum Swing oraz nawiązujący do psychodeli lat 60. numer Bb.
   Jest też i całkiem romantyczne oblicze albumu. Bardzo osobista kompozycja, New York Story, dedykowana została przez Genesisa P- Orridge'a swojej żonie, Jaye Breyer (dokooptowanej do składu po reaktywacji Psychic TV). 10-minutowy, I Don't Think So, wyróżnia się częściowo przetworzonymi partiami wokalnymi Genesisa. Oba wspomniane powyżej utwory utrzymane są w nieco bardziej elektroniczno-eksperymentalno-psychodelicznej formule.
   Album finalizuje dość pogodny utwór, Milk Baba, z delikatną partią gitary akustycznej i w ambientowo-celtyckim klimacie. Numer pozbawiony jest tekstu, za to opatrzony został szantową wokalizą Genesisa. Całość albumu definitywnie kończy eksperymentalne interlude w postaci sampli oszalałych i zwielokrotnionych śmiechów.
   W nagraniu albumu gościnny udział wzięli m.in. Nick Zinner (Yeah Yeah Yeahs) i Gibby Haynes (Butthole Surfers). Niestety był to też pożegnalny udział Jaye Breyer, która zmarła rok później w wyniku komplikacji po chorobie nowotworowej.
   Hell Is Invisible... Heaven Is Her/e, choć kontynuuje charakterystyczną dla Psychic TV tematykę okultyzmu, wprowadzając jednocześnie wątek pandrogynii, jest de facto muzycznym świadectwem, jak daleko Psychic TV odszedł od swoich industrialnych korzeni. Być może Genesis P-Orridge zupełnie świadomie odciął się od nich, unikając w ten sposób zaszufladkowania swojej twórczości.
 
Tracklista:
 
"Higher And Higher" – 6:20
"In Thee Body" – 6:55
"Lies And Then" – 5:15
"Maximum Swing" – 5:55
"New York Story" – 6:32
"I Don't Think So" – 9:23
"Hookah Chalice" – 9:33
"Just Because" – 10:15
"Bb" – 6:31
"Milk Baba" – 7:18
 
Personel:
 
Art Direction, Design – Edward ODowd
Bass Guitar – Alice Genese (tracks: 1 to 9)
Drums – Morrison Edley (tracks: 2 to 8 )
Electric Guitar – David Max (tracks: 1 to 4, 7)
Engineer, Recorded By – David Max, Nicholas Kramer
Illustration [Illustrations] – Sean Pierce
Keyboards – Markus Persson (tracks: 1, 2, 4, 5, 7 to 9)
Management – Adam Elfin
Mastered By – Thomas Dimuzio
Mixed By – Baba Larriji, Genesis P-Orridge, ibu600
Music By – Alice Genese, David Max, Edward ODowd, Genesis Breyer P-Orridge, Jacqueline Breyer, Markus Persson, Psychic TV / PTV3
Percussion – Morrison Edley (tracks: 1, 3 to 5, 7 to 9)
Photography By [Band Photography By] – Andrew Marks
Producer – Edward ODowd, Genesis P-Orridge
Producer [Additional] – Baba Larriji, David Max, Nicholas Kramer, ibu600
Sampler [Samples] – Lady Jaye Breyer P-Orridge
Synthesizer – Markus Persson (tracks: 1, 2, 4, 7 to 9)
Vocals, Lyrics By – Genesis Breyer P-Orridge
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.
Einstürzende Neubauten - Alles Wieder Offen,...
02 lutego 2023, 00:44

Alles Wieder Offen - ostatni jak dotąd album niemieckiej eksperymentalnej formacji, Einstürzende Neubauten, którego premiera nastąpiła 19 października 2007 roku (w USA cztery dni później. Album nagrywany był w dosyć niecodzienny sposób, poza jakąkolwiek wytwórnią płytową w prywatnym studiu grupy, zaś samą akcję wsparło finansowo ponad dwa tysiące fanów wpłacając jednorazowo po 35 USD.
   Materiał jaki powstał na ten album nie zawiera szczególnie zbyt wielu charakterystycznych dla Einstürzende Neubauten industrialnych zgrzytów i hałasów. Tym razem formacja stawia bardziej na psychodeliczne wyciszenie, czego świetnym urzeczywistnieniem jest otwierający album utwór Die Wellen, podobnie zresztą jest w przypadku Unvollstaendigkeit oraz mocno eksperymentalnego Susej. We wszystkich wspomnianych kompozycjach kwaśnie wokale Blixy Bargelda przechodzą w recytacje i melorecytacje.
   Silnymi numerami są, nawiązujący nieco do psychodeli lat 60., Nagorny Karabach, klasycznie industrialny Weil Weil Weil oraz Von Wegen, utwór o folkowym i psycho-industrialnym wydźwięku.
   Są też numery całkiem utanecznione rodem z klimatów nurtu neue deutsche welle, jak Let's Do It a Dada, który jest jedynym anglojęzycznym epizodem, ograniczającym się jednak tylko do tytułowej frazy. Numer ten, o czym wspomina jego tytuł, stanowi swoisty powrót do korzeni rocka industrialnego i kontrkultury, oddając istny hołd przedwojennemu międzynarodowemu ruchowi artystyczno-literackiemu w sztuce XX wieku, dadaizmowi.
   Innym utanecznionym, wręcz synth popowym utworem charakteryzującym się dźwiękami retro w stylu lat 80. jest tytułowy Alles Wieder Offen zachowujący jednak industrialny charakter.
   Folkowo brzmiące, Ich Hatte Ein Wort oraz zamykający album Ich Warte, oparte są głównie na brzmieniu gitary akustycznej, jednakże w przypadku tego drugiego utworu, pod sam jego koniec pojawia się wyrazisty podkład industrialnego pulsu.
   Mimo bardzo skromnych środków finansowych oraz trudności podczas sesji nagraniowej, album Alles Wieder Offen można prawdopodobnie uznać za najlepsze muzyczne dzieło w dotychczasowym dorobku Einstürzende Neubauten.
 
Edit. 2022 - od czasu napisania powyższej recenzji, w 2013 roku, Einstürzende Neubauten nagrał jeszcze dwa albumy.
 
Tracklista:
 
"Die Wellen" – 3:47
"Nagorny Karabach" – 4:25
"Weil weil weil" – 4:57
"Ich hatte ein Wort" – 4:19
"Von Wegen" – 5:36
"Let's Do It a Dada" – 5:52
"Alles wieder offen" – 4:14
"Unvollständigkeit" – 9:01
"Susej" – 4:47
"Ich warte" – 6:07
 
Personel:
 
Artwork By, Photography – Mote Sinabel
Bass – AH
Executive Producer – Erin Zhu
Lyrics By – Blixa Bargeld
Producer, Composed By – Einstürzende Neubauten
Producer, Recorded By, Mixed By – Boris Wilsdorf
Recorded By [Assisted], Mixed By [Assisted] – Marco Paschke
Vocals – BB
Written-By – Hacke, Chudy, Bargel*, Arbeit (tracks: 3, 5 to 10), Moser (tracks: 3, 5 to 10)
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.
Test Dept - Proven In Action, (live) 1991;...
02 lutego 2023, 00:32

Proven in Action - koncertowy album brytyjskiej awangardowej formacji, Test Dept, obrazujący występ na New Music America Festival w Montreal Musiques Actuelles w kanadyjskim Montrealu w listopadzie 1990 roku. Występ ten nie jest standardowym koncertem w potocznym tego słowa znaczeniu. Jest to bardziej performance o wymowie wojennej; wojna towarzysząca cywilizacji od najdawniejszych czasów, co dobitnie uświadamia otwierający album utwór Jerusalem o symfonicznym i monumentalnym wymiarze przypominającym dokonania Vangelisa bądź ilustracje muzyczne hollywoodzkich kostiumowych superprodukcji o tematyce rzymsko-biblijnej.
   Kolejny utwór - Siege (Of Quebec) - jest łagodnym przejściem w klimat celtyckiego tańca ludowego. Wszechobecne wojownicze perkusjonalia współgrają z celtyckimi dudami, jest to też doskonała rozgrzewka przed kompozycją Agincourt, czysto celtycką tradycyjną pieśnią wojowniczą.
   Do bardziej współczesnych, XX-wiecznych czasów nawiązuje utwór Empire z groźnie brzmiącą narracją i monumentalną wojenną strukturą melodii.
   Territory jako jedyny utwór na albumie wyłamuje się spod neofolkowo-smyczkowego schematu. Panuje tu wyraźny, toporny klimat industrialu połączony ze złowieszczą recytacją, co przywodzi na myśl skojarzenia z II-wojennymi fabrykami militarnymi. Utwór mógłby posłużyć również jako ścieżka dźwiękowa obrazująca dokument o walkach na frontach II wojny światowej, które z kolei doskonale obrazowane są w następnym utworze - Wojna (War) - numer w całości oparty jest na perkusjonaliach i krzykliwych narracjach.
   Niespodziewana zmiana klimatu następuje w kompozycji The Emigrant, gdzie celtycka muzyka ludowa obiecuje schronienie, jednak brutalny powrót do wojennego szaleństwa nadchodzi wraz z wieńczącym album utworem Vastness z szalonym bębnieniem perkusjonaliów i oszalałą ryczącą partią wokalną.
   Album Proven in Action w czasach pozornego odprężenia, poprawności politycznej i upadku Żelaznej Kurtyny stanowił przestrogę przed wojną i jej następstwami.
 
Tracklista:
 
1 Jerusalem 2:19
2 Siege (Of Quebec) 5:15
3 Agincourt 2:43
4 Empire 7:22
5 Territory 3:48
6 Wojna (War) 6:54
7 The Emigrant 4:28
8 Vastness 5:57
 
Personel (skład podstawoswy):
 
Graham Cunnington
Paul Jamrozy
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.