Kategoria

Muzyka, rock, psychodela, strona 6


Test Dept - Proven In Action, (live) 1991;...
02 lutego 2023, 00:32

Proven in Action - koncertowy album brytyjskiej awangardowej formacji, Test Dept, obrazujący występ na New Music America Festival w Montreal Musiques Actuelles w kanadyjskim Montrealu w listopadzie 1990 roku. Występ ten nie jest standardowym koncertem w potocznym tego słowa znaczeniu. Jest to bardziej performance o wymowie wojennej; wojna towarzysząca cywilizacji od najdawniejszych czasów, co dobitnie uświadamia otwierający album utwór Jerusalem o symfonicznym i monumentalnym wymiarze przypominającym dokonania Vangelisa bądź ilustracje muzyczne hollywoodzkich kostiumowych superprodukcji o tematyce rzymsko-biblijnej.
   Kolejny utwór - Siege (Of Quebec) - jest łagodnym przejściem w klimat celtyckiego tańca ludowego. Wszechobecne wojownicze perkusjonalia współgrają z celtyckimi dudami, jest to też doskonała rozgrzewka przed kompozycją Agincourt, czysto celtycką tradycyjną pieśnią wojowniczą.
   Do bardziej współczesnych, XX-wiecznych czasów nawiązuje utwór Empire z groźnie brzmiącą narracją i monumentalną wojenną strukturą melodii.
   Territory jako jedyny utwór na albumie wyłamuje się spod neofolkowo-smyczkowego schematu. Panuje tu wyraźny, toporny klimat industrialu połączony ze złowieszczą recytacją, co przywodzi na myśl skojarzenia z II-wojennymi fabrykami militarnymi. Utwór mógłby posłużyć również jako ścieżka dźwiękowa obrazująca dokument o walkach na frontach II wojny światowej, które z kolei doskonale obrazowane są w następnym utworze - Wojna (War) - numer w całości oparty jest na perkusjonaliach i krzykliwych narracjach.
   Niespodziewana zmiana klimatu następuje w kompozycji The Emigrant, gdzie celtycka muzyka ludowa obiecuje schronienie, jednak brutalny powrót do wojennego szaleństwa nadchodzi wraz z wieńczącym album utworem Vastness z szalonym bębnieniem perkusjonaliów i oszalałą ryczącą partią wokalną.
   Album Proven in Action w czasach pozornego odprężenia, poprawności politycznej i upadku Żelaznej Kurtyny stanowił przestrogę przed wojną i jej następstwami.
 
Tracklista:
 
1 Jerusalem 2:19
2 Siege (Of Quebec) 5:15
3 Agincourt 2:43
4 Empire 7:22
5 Territory 3:48
6 Wojna (War) 6:54
7 The Emigrant 4:28
8 Vastness 5:57
 
Personel (skład podstawoswy):
 
Graham Cunnington
Paul Jamrozy
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.
Psychic TV - Live In Toronto (live), 1987;...
02 lutego 2023, 00:29

Live in Toronto - dziesiąty z serii limitowanych oficjalnych albumów koncertowych art rockowej formacji Psychic TV (akcja wymierzona przeciwko bootlegerom) zawiera surowy zapis koncertu zespołu w Toronto w 1987 roku. Jak zaznaczył Genesis P- Orridge, jest to jego ulubiony koncert z tej serii. Zespół prezentuje tym razem mocne, hardrockowe oblicze, elektronika zmarginalizowana została tu do minimum, zresztą wyjątkowo mało jest tutaj nawet efektów samplerskich.
   Koncert rozpoczynają dwa instrumentalne numery, eksperymentalna introdukcja L-If-E (z bluesowymi i latynoskimi chwytami gitarowymi) oraz funk rockowy Depravity.
   Potem następuje hardrockowe uderzenie w postaci kompozycji dedykowanej Jimowi Morrisonowi, L.A. Angel (pod koniec utworu pojawiają się sample z głosem odprawiającego mszę papieża Jana Pawła II).
   Bardziej punkowo zabarwiona jest piosenka, She Touched Me, zaś Riot in Thee Eye Ov Skye to połączenie hard rocka z klimatami bluesowymi. Acid Jam Maple Syrup to kolejny utwór instrumentalny o stylistyce mocnego hardrocka w połączeniu z funkiem.
   Na zakończenie otrzymujemy nieco spokojniejsze piosenki, chociaż Unclean to wciąż hardrock (tu pojawia się nieco więcej elektroniki w tle). Utwór ma wymowę antychrześcijańską i antyreligijną.
   Całość wieńczy przepiękna glam rockowa ballada, Just Drifting.
   Z dodatkowych ciekawostek najważniejszą wydaje się być udział w tym występie Philippa Erba (klawisze), bliskiego współpracownika Roberta Planta, lidera legendarnego zespołu hardrockowego, Led Zeppelin.
   Koncert w Toronto, w dobie popularności glam rocka w drugiej połowie lat 80., był wyraźnym sygnałem odejścia Psychic TV od industrialnych i elektronicznych korzeni.
 
Tracklista:
 
1 L-IF-E 4:34
2 Depravity 4:31
3 L.A. Angel 6:29
4 She Touched Me 6:57
5 Riot In Thee Eye Ov Skye 6:15
6 Acid Jam Maple Syrup 6:40
7 Unclean 9:49
8 Just Drifting 7:00
 
Personel:
 
Bass Guitar – Dave Martin
Drums – Matthew Best
Keyboards [EMU2], Keyboards – Philip Erb
Lead Guitar [Lead Guitars] – Alex Fergusson
Voice [Voices], Congas, Guitar [Noise Guitar] – G. P-Orridge
Written-By – Alex Fergusson, G. P-Orridge
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.
Throbbing Gristle - Grief, 2001;
29 stycznia 2023, 02:16

Grief - nieoficjalne i dosyć nietypowe wydawnictwo Throbbing Gristle zawierające... archiwalne wywiady z zespołem, głównie jego liderem, Genesisem P- Orridge'em, w formie dwóch blisko 25 minutowych utworów, Camera i Telephone, składających się ze zniekształconych sampli z twórczości Throbbing Gristle. Zresztą same wywiady często również są zniekształcane, głównie poprzez zwielokrotnione echa i zakłócenia, jednak sporo można się tu dowiedzieć o początkach zespołu, czy współpracy Genesisa P- Orridge'a z legendarnym pisarzem i reżyserem, ojcem chrzestnym subkultury hippisów, Williamem S. Burroughsem. Nie brakuje też poczucia humoru i autoironii.
   Od strony muzycznej Telephone jest znacznie bardziej bogaty dźwiękowo; utwór jest kolażem elektronicznych melodii zniekształconych i przybrudzonych szumami. Camera z kolei jest muzycznie uboższa, niemal w całości wypełniona jest industrialnym zgrzytem i hałasem, dopiero pod koniec utwór przechodzi w łagodny klimat minimalu z fortepianowym motywem.
   Ciekawostką jest pojawienie się sporych fragmentów konkretnych utworów zespołu - w Telephone usłyszymy piosenkę Subhuman, zaś w Camera jest moment z kompozycji Distant Dreams.
   Grief, choć jest wydawnictwem bootlegowym, stanowi cenne uzupełnienie dyskografii zespołu poprzez zamieszczenie na nim w formie luźnych wywiadów sporej ilości ciekawostek dotyczących działalności Throbbing Gristle.
 
Tracklista:
 
Camera 24:29
Telephone 23:03
 
Personel:
 
(Nie podano)
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.
Thee Majesty + Cotton Ferox - Wordship, 2004;...
29 stycznia 2023, 02:12

Wordship - album studyjny nagrywany w latach 2002-03 wspólnie przez Thee Majesty - eksperymentalny projekt założony w 1998 roku przez Genesisa P- Orridge'a - oraz szwedzki projekt trip-hopowy, Cotton Ferox. Album jest połączeniem eksperymentalnej elektroniki z poezją (często osobistą) autorstwa Genesisa P-Orridge'a, pochodzącą z lat 1992-2004.
   Łączenie muzyki z poezją nie było bynajmniej niczym nowym. Jednym z najbardziej znanych tego typu wydawnictw był wydany przez The Doors w 1978 roku album An American Prayer, ukazujący poezję Jima Morrisona recytowaną przez samego autora do specjalnie skomponowanej muzyki przez zespół.
   W nieco podobnym tonie przedstawia się album Wordship; recytacje i melorecytacje Genesisa P-Orridge'a doskonale współgrają z dość mocno eksperymentalną muzyką i sekcją rytmiczną (partie wokalne niekiedy przybierają formę wręcz... rapu!), chociaż nie brakuje tu także elementów popowych.    W otwierającym album utworze License For Ignorance słychać chwytliwą solówkę klawiszową. Kompozycja, Searching For Substance, buja się z kolei w kołyszącym klimacie reggae, rasta i dub.
   Najmocniejszymi punktami albumu wydają się jednak długie i rozbudowane utwory, jak Soul Searching (17 minut), w którym chłodna i mroczna elektronika przechodzi w gitarową psychodelę, zaś w A Debris Ov Murder (Perdurabo - Thee Rush) (22 minuty) o orientalno-trip-hopowym zabarwieniu, wykorzystano żywą sekcję perkusyjną.
   Ciekawie brzmią również krótkie ambientowe wypełniacze - Interlude 1, 2 i 3 - Slipping Away, I Travel i The Mirror. Całość uzupełnia chłodny i minimalistyczny, Times Change, jedyny utwór albumu, gdzie muzyka wyraźnie dominuje nad recytowanym krótkim tekstem, co stanowi idealne wyciszenie i zwieńczenie wydawnictwa.
   Album Wordship ukazuje twórczość Genesisa P-Orridge'a od zupełnie innej, mniej znanej poetyckiej strony.
 
Tracklista:
 
1 License For Ignorance 2:45
2 Interlude 1 : Slipping Away 3:36
3 Soul Searching 16:52
4 Interlude 2 : I Travel 2:58
5 Searching For Substance 6:34
6 Interlude 3 : The Mirror 2:21
7 A Debris Ov Murder (Perdurabo - Thee Rush) 22:06
8 Times Change 3:01
 
Personel:
 
Guitar, Guitar [Guitar-synth-sampler], Producer – Carl Abrahamsson
Mastered By – Bryin Dall
Viola [Acoustic, Electric, Viola-synth-sampler], Producer – Thomas Tibert
Voice, Keyboards, Bass [Bass-guitar-sampler], Producer – Genesis P-Orridge
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.
Throbbing Gristle - Kreeme Horn, 1975;
29 stycznia 2023, 02:09

Kreeme Horn - "In Praise of the Grotesque" - pełna nazwa nieoficjalnego wydawnictwa zawierającego jeden z najwcześniejszych występów brytyjskiej formacji Throbbing Gristle w londyńskim klubie, The Death Factory, w 1975 roku.
   Pojawienie się Throbbing Gristle, jednej z najbardziej wpływowych formacji w historii rocka, odcisnęło się na kształcie światowej muzyki pop, tak samo jak pojawienie się w latach 60. The Doors i The Velvet Underground.
   Potem pojawił się Kraftwerk dokonując kolejnej rewolucji, aż wreszcie pod koniec lat 70., w erze punka i disco, Throbbing Gristle stworzył nowy nurt rocka industrialnego, który okazał się niezwykle wpływowym zjawiskiem w muzyce na kolejne dekady.
   Zespół powstał w 46. rocznicę wypowiedzenia przez Wlk. Brytanię wojny III. Rzeszy, 3 września 1975 roku, po ostatnim występie performerskiej formacji COUM Transmissions. Do trójki artystów z COUM Transmissions dołączył jeden z najbardziej utalentowanych brytyjskich inżynierów dźwięku, Chris Carter, który mimo młodego wieku, posiadał już doświadczenie w pracy w BBC. Z performerami z COUM Transmissions zapoznał się w trakcie pracy nad oprawami koncertów zespołów Yes I Hawkind.
   Muzycy Throbbing Gristle mający swe korzenie w prog-rocku czerpali inspiracje z twórczości awangardowych formacji pokroju Pink Floyd, The Velvet Undreground oraz od wykonawców wywodzących się z niemieckiego nurtu krautrocka.
   Nurt krautrocka odcisnął zresztą najmocniejsze piętno na wczesnym Throbbing Gristle; czwórka instrumentalistów, jeszcze bez wokalisty, to wzorzec żywo zaczerpnięty z Niemiec, choć z czasem miało się to zmienić. Genesis P- Orridge stanie się nie tylko wyraźnym wokalistą ale i prawdziwym frontmanem zespołu.
   Kreeme Horn - występ w londyńskim The Death Factory jest obrazem wczesnego oblicza Throbbing Gristle, praktycznie niemal w całości prezentującego muzykę instrumentalną o charakterze drone'owym, pełną fabrycznych zgrzytów, transową, hałaśliwą i psychodeliczną z niespotykanym na ogół w Wlk. Brytanii instrumentarium, jak stare stuningowane skrzypce elektryczne, rozstrojona gitara prowadząca, syntezatory własnej roboty Chrisa Cartera, czy też sampler zrobiony z walkmamów przez Petera Christophersona. Było to nietypowe, coś zupełnie nowego na brytyjskiej scenie muzycznej. Zespół bardziej pasował do sceny niemieckiej aniżeli brytyjskiej, choć w znacznej mierze początki działalności Throbbing Gristle silnie nawiązywały do performance'ów wczesnego COUM Transmissions.
   Album Kreeme Horn otwiera 18-minutowy drone'owy utwór Careless Idle Chatter z przeciągłym brzmieniem skrzypiec oraz bluesowo-folkowym riffem gitary. Wszystko to wypełniają wszechobecne zgrzyty, dominuje chaos, nie istnieje też sekcja rytmiczna, co szybko budzi skojarzenia z eksperymentalną sceną berlińską lat 70. Utwór jest bardzo bliski wczesnym dokonaniom niemieckich formacji, Cluster i Tangerine Dream.
   Z całego chaosu wyłania się porządek dopiero w następnym utworze, 15-minutowym Merely Nodding, utrzymywanym przez jednostajny i transowy beat archaicznego automatu perkusyjnego oraz podkład sekwencerowego pulsu. Wokół tej muzycznej konstrukcji słychać wszechobecne zgrzyty, zaś całość idealnie imituje pracę pełną parą fabrycznej taśmy. Merely Nodding to pierwszy przykład klasycznego stylu Throbbing Gristle.
   Raw Mode of Life, najkrótszy, nieco ponad 8-minutowy utwór stanowi wyciszenie od industrialnego zgrzytu. Wyraźnie dominuje tu drone'owe brzmienie przypominające dźwięk wiolonczeli, tło zaś wypełniają chłodne smyki. I znowu pojawiają się skojarzenia z twórczością Cluster, która wywiera ewidentny wpływ na styl wczesnego Throbbing Gristle.
   W Rumour and Dishonour po raz pierwszy pojawia się wokal Genesisa P- Orridge'a. To zaledwie wyrecytowane kilka zdań (uzupełnione o głos z taśmy); głos Genesisa jest cichy i przytłumiony, jakby artysta nie chciał ingerować zbytnio w muzykę. Utwór oparty jest na psychodelicznie wibrujących efektach stereofonicznych, riffie gitarowym, partiach skrzypiec i syntetycznych gwizdach.
   Ostatni utwór, Ugliness Is a Form of Genius, jest jakby kontynuacją utworu pierwszego - z klimatem wczesnego Cluster włącznie. Kompozycję charakteryzuje bluesowo-folkowy gitarowy riff brzmiący na przemian z przeciągłymi, imitującymi dźwięki szlifierek, partiami skrzypiec elektrycznych. W utworze panuje niesamowity klimat rodem z zaniedbanego przemysłowego Manchesteru.
   Jedną z ciekawostek jest fakt, że cały album od strony graficznej został opatrzony tekstami kontrowersyjnego irlandzkiego katolickiego duchownego, Ojca Malachi.
   Kreeme Horn to jedno z najcenniejszych bootlegowych wydawnictw obrazujących wczesną twórczość Throbbing Gristle, co stanowi nie lada gratkę dla fanów zespołu.
 
Tracklista:
 
1 Careless Idle Chatter 17:42
2 Merely Nodding 14:31
3 Raw Mode Of Life 8:16
4 Rumour And Dishonour 12:50
5 Ugliness Is A Form Of Genius 11:37
 
Personel:
 
Artwork [Collage] – Bainbridge
Bass Guitar [All Bass Noise Guitars], Violin [Electric], Vocals – Genesis P-Orridge
Composed By [Decomposed Shapelessly By] – C.C. Newby, C. Carter, G. P-Orridge
Design [Cover Design] – Manfred Schiek, Robert Schalinski
Lead Guitar [All Repellent Lead Noise Guitar By] – Cosey Fanni Tutti
Liner Notes – Father Malachi
Lyrics By – Genesis P-Orridge
Music By [All Distended Musics Written By] – Throbbing Gristle
Producer [Unaesthetically Produced By] – Genesis P-Orridge, Throbbing Gristle
Synthesizer [All Synthesiser Cacophony By] – Chris Carter
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.