Kategoria

Synth pop & cold wave, strona 27


Front Line Assembly - Gashed Senses &...


05 lutego 2023, 18:07

Gashed Senses & Crossfire - piąty album studyjny synth popowo-industrialnej formacji kanadyjskiej, Front Line Assembly, nagrywany w studiu Ltd. Vision w Vancouver, ukazał się 1 kwietnia. 1989 roku. Wydawnictwo zawiera dziesięć utworów utrzymanych w stylistyce synth popowo-industrialnej, poczynając od otwierającej albumową setlistę wydanej na singlu kompozycji No Limit, poprzez piosenki Antisocial, Hypocrisy, Big Money, Bloodsport, Foolsgame (utrzymanej w stylu przypominającym dokonania brytyjskiego zespołu synth popowego, Depeche Mode, z wydawnictw Construction Time Again, 1983 i Some Great Reward, 1984), po wydany na singlu jeszcze w listopadzie 1988 roku, numer Digital Tension Dementia. Wszystkie te utwory charakteryzują się dynamiczną, synth popową strukturą z elementami brzmień cold-wave i dark-wave, co było dość charakterystyczne dla stylu twórczości Front Line Assembly szczególnie w tamtym okresie. Wspomniana, wydana na singlu kompozycja Digital Tension Dementia, okazała się sukcesem komercyjnym w USA windującym singiel na 45. miejscu listy US Dance Club Songs zestawienia Billboardu, co również przyniosło albumowi Gashed Senses & Crossfire sporą popularność.
   Bardziej mrocznymi i chłodnymi momentami wydawnictwa są piosenki Hypocrisy i Shutdown (z wykorzystaniem dialogów z filmu Hamburger Hill, 1987, reż. John Irvin) - oba numery dość bliskie są klimatom gotyckim. Doskonałym punktem finałowym jest mroczny, industrialny utwór zamykający album, Sedation, mocno przypominający dokonania z połowy lat 80. brytyjskiej formacji industrialnej, Cabaret Voltaire. W zasadzie jedynym eksperymentalnym momentem wydawnictwa jest instrumentalna ścieżka, Prayer.
   Album Gashed Senses & Crossfire jako całość prezentuje się jednak dość przystępnie ze względnie silnymi, acz łagodnymi jeszcze partiami wokalnymi w wykonaniu Billa Leeba, oraz ze sporym pierwiastkiem popowym w strukturze muzycznej, jaki cechował wiele wydawnictw z gatunku synth pop, wydawanych przez różne zespoły w latach 80. Prawdziwe mocne uderzenie w twórczości Front Line Assembly stopniowo miało dopiero nadejść.
   Album Gashed Senses & Crossfire jest też ostatnim wydawnictwem studyjnym Front Line Assembly z udziałem klawiszowca, Michaela Balcha, którego miejsce zajął Rhys Fulber, mający już swój udział również przy tworzeniu albumu Gashed Senses & Crossfire (programowanie). Z kolei Michael Balch zasilił szeregi amerykańskiej formacji industrialnej, Ministry. Pojawienie się Rhysa Fulbera miało także wpływ na późniejszy, znacznie cięższy charakter muzyki zespołu Front Line Assembly.
 
Tracklista:
 
1. "No Limit" 4:53
2. "Antisocial" 4:41
3. "Hypocrisy" 3:48
4. "Shutdown" 5:24
5. "Prayer" 3:29
6. "Digital Tension Dementia" 4:46
7. "Big Money" 4:15
8. "Bloodsport" 5:55
9. "Foolsgame" 3:36
10. "Sedation" 3:56
 
Personel:
 
Bill Leeb – production, vocals, electronic instruments
Michael Balch – production, engineering (1, 6, 7), electronic instruments
 
Muzycy dodatkowi:
 
Dave Hall – bass (9)
 
 
Written by, © copyright October 2013 by Genesis GM.

Yello - Touch, 2009;


05 lutego 2023, 00:51

Touch - dwunasty studyjny album szwajcarskiej formacji Yello (poprzedzony limitowanym minialbumem Progress and Perfection, 2007), wydany 2 października 2009 roku, na którym muzycy powracają do bardziej wokalno-piosenkowej koncepcji muzyki. Jest to zresztą powrót w doskonałej formie, czego przykładem są tak znakomite kompozycje, jak otwierający album, The Expert, jazzująco-funkowo-soulowy numer z charakterystyczną dla Dietera Meiera perfekcyjną melorecytacją. W podobnym stylu utrzymane są także utwory Out of Dawn, Part Love oraz, najpiękniejszy z nich, Friday Smile, z niesamowitą, głęboką partią wokalną Dietera Meiera. Utwór jest odprężający, utrzymany w stylistyce bossa novy - to numer wart wszystkich wielkich przebojów Yello.
   Podobnie jak było w przeszłości, także i tu muzycy Yello nawiązali współpracę z wokalistką; tym razem padło na utalentowaną szwajcarską piosenkarkę jazzową młodego pokolenia, Heidi Happy, która zaśpiewała w dwóch piosenkach - trip-hopowo-jazzowej You Better Hide oraz kojąco-melancholijnej trip-hopowej kompozycji Stay. Heidi Happy doskonale sprawdziła się również w duetach, z Dieterem Meierem w house'owo-funkowej kompozycji Part Love oraz z Borisem Blankiem w romantycznej, jazzowo-soulowo-funkowej piosence o trip-hopowej rytmice oraz z wpływami latin popu, Kiss in Blue.
   I właśnie wokalny powrót Borisa Blanka, który w charakterze ,,pierwszego wokalu" po raz ostatni wystąpił 21 lat wcześniej na albumie Flag, jest największym miłym zaskoczeniem albumu. Boris Blank zaskakuje niezwykle dojrzałą, czystą i ciepłą barwą głosu, jakiej nie prezentował nawet w latach 80. Słychać wyraźnie, że przez 20 lat Boris Blank wokalnie wcale nie próżnował, doskonaląc kunszt. We wspomnianym utworze, Kiss in Blue, artysta doskonale odnajduje się w jazzowym repertuarze, wręcz idealnie współgra z partiami wokalnymi Heidi Happy.
   Jakby tego było mało, Boris Blank śpiewa jeszcze dwie inne piosenki (rzecz dotąd niespotykana na poprzednich albumach Yello), trip-hopowo-jazzową Tangier Blue (delikatnie, niemal półszeptem) oraz przepiękną ozdobę całego albumu, lekko funkowo-jazzowo-soulową kompozycję Trackless Deep z dynamiczną, latynoską partią gitary i rytmem sekcji perkusyjnej kojarzącym się z klimatami z albumów One Second (1987) i Baby (1991). W refrenie Borisa Blanka chórkami wspiera Dieter Meier.
   Na albumie Touch Yello powraca do kompletniej staroci - do kultowego przeboju, Bostich (Reflected), przearanżowanego na nowoczesny styl electro-minimal, co wydaje się być jednak zabiegiem nieco na siłę.
   Yello nie byliby jednak sobą, gdyby nie zaprezentowali utworów instrumentalnych. Także i na Touch nie brakuje instrumentalnych kompozycji, jak jazzowo-trip hopowa, Till Tomorrow, ze śladowym wkładem wokalnym Meiera; jazzowa, Vertical Vision, z chłodnymi jesiennie brzmiącymi solówkami klawiszy; będąca mariażem electro, latin popu i jazzu, Electric Frame, z głębokim podkładem gitary basowej, jazzowymi solówkami klawiszy i długimi partiami saksofonu, zresztą wszystkie instrumentalne kompozycje charakteryzują długie, jazzowe partie saksofonu w gościnnym wykonaniu Tilla Brönnera.
   Album zamyka blisko 9-minutowy ambientowy utwór o charakterystyce folkowo-orientalnej, Takla Makan, z popisowymi partiami fletu w gościnnym wykonaniu Dorothee Oberlinger.
   Album Touch przyniósł Yello niemały sukces komercyjny; w rodzimej Szwajcarii wydawnictwo było numerem jeden i z wynikiem 15 tys. sprzedanych egzemplarzy zdobyło status Złotej Płyty na tamtejszym rynku muzycznym. Album cieszył się również uznaniem poza Szwajcarią, m.in. docierając do 20. miejsca zestawienia Offizielle Top 100 w Niemczech, czy 35. miejsca w Austrii.
   Wysokie pozycje na listach przebojów albumu Touch dowodziło, iż weterani synth popu ciągle są w dobrej formie twórczej, zaś z Yello czyniło najważniejszego wykonawcę z kręgu muzyki elektronicznej, obok wykonawców pokroju Depeche Mode, New Order czy Kraftwerk.
 
Tracklista:
 
1. "The Expert" 2:55
2. "You Better Hide (feat. Heidi Happy)" 4:15
3. "Out of Dawn" 3:13
4. "Bostich (Reflected)" 3:57
5. "Till Tomorrow (feat. Till Brönner)" 4:17
6. "Tangier Blue" 2:42
7. "Part Love" 3:42
8. "Friday Smile" 3:36
9. "Kiss in Blue (feat. Heidi Happy)" 3:34
10. "Vertical Vision (feat. Till Brönner)" 4:18
11. "Trackless Deep" 3:20
12. "Stay (feat. Heidi Happy)" 3:02
13. "Electric Frame (feat. Till Brönner)" 3:36
14. "Takla Makan (feat. Dorothee Oberlinger)" 8:33
 
Personel:
 
Composed, Arranged, Engineered by Boris Blank
Lyrics by Dieter Meier
Vocals, Composed [Vocal Melodies] by Boris Blank, Dieter Meier
Mastered by Ursli Weber
Photography by Dieter Meier, Johannes Ritter, Martin Wanner, Roman Lehmann
Design [Cover] by Martin Wanner
 
Written by, © copyright October 2013 by Genesis GM.

Clan Of Xymox - In Love We Trust, 2009;


05 lutego 2023, 00:20

In Love We Trust - wydany 28 sierpnia 2009 roku album studyjny stanowił powrót holenderskiej formacji, Clan of Xymox, do muzycznych korzeni, a mianowicie do klimatów i stylu z najlepszego dzieła zespołu, albumu Medusa (1986) i, co ważne, jest to powrót w pełni udany. Nie ma tu miejsca na zbyt nachalne kopiowanie staroci, jest za to klimat dusznego mroku i chłodu, zaś gitary tworzą doskonałe tło dla syntezatorowego brzmienia utworów.
   Album otwiera przebojowy utwór Emily. Co ciekawe, wokal Ronny'ego Mooringsa wyraźnie oscyluje w barwie głosu Andrew Eldritcha z Sister of Mercy, zaś numer jest mocnym gotyckim uderzeniem z... chwytliwą solówką klawiszy.
   Następne piosenki, Hail Mary, Desdemona, Judas i tytułowa In Love We Trust, zawierają w sobie duszę retrospektywnego synth popu zabarwionego stylem new wave, zaś wokal Ronny'ego Mooringsa jest już bardziej łagodny.
   Jeżeli chodzi o bardziej rockowe klimaty, z całą pewnością można je odnaleźć w spowolnionym, chłodnym i mrocznym utworze Sea Of Doubt oraz dynamicznym numerze Morning Glow o wyraźnie gotyckim wydźwięku, z kolei kompozycja Home Sweet Home w klimacie retrospektywy lat 80. jest najpogodniejszą piosenką albumu.
   Dwa ostatnie numery, Love Got Lost i On A Mission, mają już wyraźnie czysto elektroniczną strukturę, podchodząc stylem pod EBM. Oba utwory przypominają dokonania formacji Apoptygma Berzerk, VNV Nation czy Front 242 z późniejszego okresu.
   Album In Love We Trust rzecz jasna nie powtórzył sukcesu komercyjnego albumu Medusa - nie te czasy niestety - jednakże jest on przykładem wyśmienitej formy twórczej Ronny'ego Mooringsa, która śmiało nawiązuje do najlepszych czasów twórczości Clan Of Xymox.
 
Tracklista:
 
1 Emily 3:53
2 Hail Mary 4:56
3 Desdemona 4:37
4 Judas 5:21
5 In Love We Trust 4:29
6 Sea Of Doubt 5:04
7 Morning Glow 5:31
8 Home Sweet Home 4:36
9 Love Got Lost 4:36
10 On A Mission 5:14
 
Personel:
 
Artwork – Mojca Zugna
Backing Vocals – Mojca Zugna (tracks: 9)
Mastered By – Steve Laskarides
Music By, Lyrics By, Recorded By, Producer, Mixed By – Ronny Moorings
Photography By [Band Photos] – Sandra Nagler
 
Written by, © copyright October 2013 by Genesis GM.

Pet Shop Boys - Behaviour, 1990;


02 lutego 2023, 01:19

Behaviour - czwarty studyjny album brytyjskiej synth popowej formacji, Pet Shop Boys, nagrywany między majem a czerwcem 1990 roku w Abbey Road studio i Sarm West studio w Londynie, oraz w monachijskim studiu Red Deer, ukazał się 22 października. 1990 roku. W tym czasie zespół miał już mocno ugruntowaną pozycję na światowym rynku muzycznym dzięki trzem poprzednim studyjnym wydawnictwom (a także albumowi z remixami, Disco, 1986), które szturmowały, wraz z pochodzącymi z nich singlami, światowe listy przebojów, przede wszystkim synth popowymi przebojami o utanecznionym charakterze.
   Mimo ogromnej popularności muzycy Pet Shop Boys ciągle poszukiwali nowych muzycznych wyzwań, czego efektem był wydany w 1988 roku album Introspective, gdzie formacja sięgnęła po zyskujący coraz większą popularność, przybyły do Europy z Chicago i Detroit styl acid house. Pet Shop Boys jako jeden z pierwszych popularnych wykonawców zaczął łączyć acid house z popem, co przyniosło zespołowi ogromny sukces komercyjny.
   Następne wydawnictwo studyjne, Behaviour, stanowiło zatem kolejny rozdział w twórczości Pet Shop Boys. Chcąc poszukać czegoś nowego - inaczej niż na Introspective - tym razem formacja ukazuje swoje mniej utanecznione oblicze, sięgając jednocześnie po raz pierwszy po gitarę. Również o wiele odważniej użyto sekcji smyczkowej czy dętej.
   Album otwiera uzupełniony o introdukcję singlowy numer, Being Boring, w charakterystycznym dla twórczości Pet Shop Boys lat 90. klimacie melancholijnego electro-popu. Jest to zarazem największy przebój tego wydawnictwa. Singiel. który ukazał się 12 listopada 1990 roku, czyli niedługo po ukazaniu się Behaviour, osiągnął 20. miejsce na brytyjskiej liście przebojów, dotarł również na 10. miejsce US Dance Singles Sales w zestawieniu amerykańskiego Billboardu, 13. miejsca w Niemczech i Hiszpanii, czy 27. miejsca w zestawieniu European Hot 100 Singles.
   Utrzymane w podobnej tonacji średnio-szybkiego, melancholijnego electro-popu jak Being Boring są również kompozycje This Must Be the Place I Waited Years to Leave i How Can You Expect to Be Taken Seriously? będący trzecim singlem wydawnictwa, oraz jego czwarty singiel i zarazem zamykający album utwór, Jealousy.
   Wydany 11 marca 1991 roku singiel How Can You Expect to Be Taken Seriously? dotarł m.in. do 4. miejsca zestawienia UK Singles w Wlk. Brytanii, 7. miejsca zestawienia European Hot 100 Singles i 19. miejsca US Dance Singles Sales w zestawieniu amerykańskiego Billboardu, zaś wydany 27 maja 1991 roku singiel Jealousy plasował się m.in. na 12. miejscu zestawienia UK Singles w Wlk. Brytanii, 19. miejscu w Hiszpanii i w zestawieniu European Hot 100 Singles, oraz na 20. miejscu w Niemczech.
   W swych poszukiwaniach muzycy Pet Shop Boys sięgnęli również po raz pierwszy po coś, co będzie znakiem firmowym ich twórczości przez całą dekadę lat 90. - stylistykę soulu lat 70. z melancholijną oprawą elektroniczną, raz spowolnioną, a niekiedy zabawioną tak zwanym stylem garage. W tej stylistyce osadzone są takie piosenki, jak To Face the Truth, Only the Wind, My October Symphony, oraz prawdziwa wisienka na torcie całego albumu, kompozycja Nervously, wyróżniająca się w podkładzie sekwencerowym basowym pulsem w stylu twórczości zespołu Kraftwerk, która ogólnie jest najlepszym momentem całego wydawnictwa.
   Jedynymi dynamicznymi, wybitnie synth popowymi wyjątkami albumu są singlowy numer So Hard, drugi obok Being Boring wielki przebój wydawnictwa, oraz utwór The End of the World, choć obie kompozycje zawierają nowoczesny, house'owy beat automatycznej sekcji rytmicznej. Warto nadmienić, że So Hard jako singiel bezpośrednio pilotował wydanie albumu Behaviour, ukazując się 24 września 1990 roku. Singiel szturmował listy przebojów docierając m.in. do 2. miejsca US Dance Singles Sales w zestawieniu amerykańskiego Billboardu, to samo miejsce singiel osiągnął w Szwajcarii, Hiszpanii i we Włoszech, 3. miejsce zanotował w Niemczech, Szwecji, Irlandii i w zestawieniu European Hot 100 Singles, oraz osiągnął 4. miejsce w zestawieniu UK Singles w Wlk. Brytanii, a to tylko niektóre z wymienionych sukcesów.
   Całościowo wydawnictwo Behaviour okazało się być dość trudnym do przełknięcia materiałem dla dotąd popowo-dyskotekowo nastawionych fanów Pet Shop Boys, zyskało jednak przychylność bardziej ambitnych odbiorców. Album dotarł do 2. miejsca zestawienia brytyjskiej listy UK Albums, 4. miejsca w Niemczech, 6. miejsca w zestawieniu European Top 100 Albums, 9. miejsca w Szwecji, Hiszpanii i Japonii, oraz 45. miejsca w zestawieniu US Billboard 200 w USA.
   Album Behaviour, który nagrywany był we współpracy z tak wybitnymi postaciami w świecie muzyki, jak J.J. Belle, Johnny Marr, Angelo Badalamenti, oraz przy współprodukcji z Haroldem Faltermeyerem (znanym z superprzeboju muzyki filmowej, Axel F), jest jednym z najbardziej wartościowych muzycznie wydawnictw w całej twórczości Pet Shop Boys.


Tracklista:


1. "Being Boring" 6:49
2. "This Must Be the Place I Waited Years to Leave" 5:30
3. "To Face the Truth" 5:33
4. "How Can You Expect to Be Taken Seriously?" 3:56
5. "Only the Wind" 4:20
6. "My October Symphony" 5:18
7. "So Hard" 3:58
8. "Nervously" 4:06
9. "The End of the World" 4:43
10. "Jealousy" 4:48


Personel (skład podstawowy):

Neil Tennant – vocals
Chris Lowe – keyboards, programming


Muzycy dodatkowi:


Dominic Clarke – additional programming (all tracks); plastic tube (track 1)
J.J. Belle – guitar (track 1)
Johnny Marr – rhythm guitar, feedback guitar (track 2); guitar (track 6)
Angelo Badalamenti – orchestra arrangement and conducting (tracks 2, 5)
Alexander Bălănescu – string quartet arrangement (track 6)
Balanescu Quartet – strings (track 6)
Jay Henry – additional vocals (track 6)

 


Written by, © copyright October 2013 by Genesis GM.

 

Suicide - Why Be Blue, 1992;


02 lutego 2023, 01:13

Why Be Blue - czwarty album studyjny nowojorskiej formacji synthn popowej, Suicide, nagrywany w One Take Studios w Nowym Jorku, wydany został w 1992 roku. Producentem wydawnictwa, podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich albumów Suicide, był wokalista i frontman formacji The Cars, Ric Ocasek.
   Na wydawnictwie Why Be Blue Alan Vega i Martin Rev nie nawiązują już do swojego psychodeliczno-eksperymentalnego stylu z dwóch pierwszych albumów Suicide. Formacja proponuje za to klasyczny produkt o popowej strukturze, z jednej strony odnajdujący się w stylistyce klubowej muzyki początków lat 90., z drugiej zaś strony stanowiący powrót to brzmienia z lat 80.
   Świetnym przykładem ,,muzyki na czasie" jest tytułowy utwór otwierający album, Why Be Blue, wyraźnie skłaniający się ku trendom europejskim w muzyce. Kompozycja charakteryzuje się nieomal house'ową linią melodii oraz nowoczesnym, jednostajnym i utanecznionym beatem automatycznej sekcji rytmicznej. W pewnym momencie Alan Vega nawet rapuje.
   Również w stylistyce nowoczesnego electro-popu pozostają, melancholijny i ponury numer Universe, a także piosenka Last Time, utrzymana w dynamicznym i utanecznionym tempie, oraz kompozycja Play The Dream, która wraz ze swoim melancholijnym klimatem do złudzenia przypomina dokonania zespołui Pet Shop Boys w tamtym okresie. Praktycznie wystarczyłoby tylko zamienić partię wokalną w wykonaniu Alana Vegi na partię wokalną w wykonaniu Neila Tennanta z Pet Shop Boys, by nie znaleźć żadnej różnicy wobec stylu brytyjskiej formacji.
   Oczywiście partie wokalne w wykonaniu Alana Vegi nawiązujące do stylistyki rockabilly są jednym z mocniejszych punktów tego wydawnictwa. Ponad połowę materiału albumu stanowią piosenki utrzymane w synth popowym retro-klimacie lat 80., co było dość ryzykownym i odważnym posunięciem, zwłaszcza, że początek lat 90. był erą fali popularności grunge'u i euro dance, stanowiąc raczej odwrót od syntezatorowym brzmień retro z lat 80., nawet wśród wykonawców wywodzących się z tamtej dekady, jednakże ,,utwory-retro" wydają się stanowić tę lepszą i wyrazistszą stronę tego wydawnictwa. Chyba najbardziej osobliwym numerem albumu jest piosenka Chewy-Chewy będąca mariażem synth popu z rockabilly, gdzie Alan Vega doskonale nawiązuje do stylu śpiewania Elvisa Presleya.
   Brak większego sukcesu komercyjnego wydawnictwa Why Be Blue sprawił, że muzycy Suicide, Alan Vega i Martin Rev, ponownie skupili się na twórczości solowej, zaś na kolejny album studyjny Suicide trzeba było czekać pełną dekadę.
   Why Be Blue do dziś jest najbardziej popowym wydawnictwem studyjnym w twórczości Suicide, co czyni ten album dość wyjątkowym.


Tracklista:


1. "Why Be Blue" 4:33
2. "Cheat-Cheat" 4:02
3. "Hot Ticket" 3:59
4. "Universe" 3:56
5. "Last Time" 3:35
6. "Play the Dream" 4:24
7. "Pump It" 3:50
8. "Flashy Love" 4:43
9. "Chewy-Chewy" 3:57
10. "Mujo" 4:11


Personel:


Martin Rev – keyboards, drum programming
Alan Vega – vocals

 


Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.