Kategoria

Synth pop & cold wave, strona 25


Pet Shop Boys - Behaviour, 1990;
02 lutego 2023, 01:19

Behaviour - czwarty studyjny album brytyjskiej synth popowej formacji, Pet Shop Boys, nagrywany między majem a czerwcem 1990 roku w Abbey Road studio i Sarm West studio w Londynie, oraz w monachijskim studiu Red Deer, ukazał się 22 października. 1990 roku. W tym czasie zespół miał już mocno ugruntowaną pozycję na światowym rynku muzycznym dzięki trzem poprzednim studyjnym wydawnictwom (a także albumowi z remixami, Disco, 1986), które szturmowały, wraz z pochodzącymi z nich singlami, światowe listy przebojów, przede wszystkim synth popowymi przebojami o utanecznionym charakterze.
   Mimo ogromnej popularności muzycy Pet Shop Boys ciągle poszukiwali nowych muzycznych wyzwań, czego efektem był wydany w 1988 roku album Introspective, gdzie formacja sięgnęła po zyskujący coraz większą popularność, przybyły do Europy z Chicago i Detroit styl acid house. Pet Shop Boys jako jeden z pierwszych popularnych wykonawców zaczął łączyć acid house z popem, co przyniosło zespołowi ogromny sukces komercyjny.
   Następne wydawnictwo studyjne, Behaviour, stanowiło zatem kolejny rozdział w twórczości Pet Shop Boys. Chcąc poszukać czegoś nowego - inaczej niż na Introspective - tym razem formacja ukazuje swoje mniej utanecznione oblicze, sięgając jednocześnie po raz pierwszy po gitarę. Również o wiele odważniej użyto sekcji smyczkowej czy dętej.
   Album otwiera uzupełniony o introdukcję singlowy numer, Being Boring, w charakterystycznym dla twórczości Pet Shop Boys lat 90. klimacie melancholijnego electro-popu. Jest to zarazem największy przebój tego wydawnictwa. Singiel. który ukazał się 12 listopada 1990 roku, czyli niedługo po ukazaniu się Behaviour, osiągnął 20. miejsce na brytyjskiej liście przebojów, dotarł również na 10. miejsce US Dance Singles Sales w zestawieniu amerykańskiego Billboardu, 13. miejsca w Niemczech i Hiszpanii, czy 27. miejsca w zestawieniu European Hot 100 Singles.
   Utrzymane w podobnej tonacji średnio-szybkiego, melancholijnego electro-popu jak Being Boring są również kompozycje This Must Be the Place I Waited Years to Leave i How Can You Expect to Be Taken Seriously? będący trzecim singlem wydawnictwa, oraz jego czwarty singiel i zarazem zamykający album utwór, Jealousy.
   Wydany 11 marca 1991 roku singiel How Can You Expect to Be Taken Seriously? dotarł m.in. do 4. miejsca zestawienia UK Singles w Wlk. Brytanii, 7. miejsca zestawienia European Hot 100 Singles i 19. miejsca US Dance Singles Sales w zestawieniu amerykańskiego Billboardu, zaś wydany 27 maja 1991 roku singiel Jealousy plasował się m.in. na 12. miejscu zestawienia UK Singles w Wlk. Brytanii, 19. miejscu w Hiszpanii i w zestawieniu European Hot 100 Singles, oraz na 20. miejscu w Niemczech.
   W swych poszukiwaniach muzycy Pet Shop Boys sięgnęli również po raz pierwszy po coś, co będzie znakiem firmowym ich twórczości przez całą dekadę lat 90. - stylistykę soulu lat 70. z melancholijną oprawą elektroniczną, raz spowolnioną, a niekiedy zabawioną tak zwanym stylem garage. W tej stylistyce osadzone są takie piosenki, jak To Face the Truth, Only the Wind, My October Symphony, oraz prawdziwa wisienka na torcie całego albumu, kompozycja Nervously, wyróżniająca się w podkładzie sekwencerowym basowym pulsem w stylu twórczości zespołu Kraftwerk, która ogólnie jest najlepszym momentem całego wydawnictwa.
   Jedynymi dynamicznymi, wybitnie synth popowymi wyjątkami albumu są singlowy numer So Hard, drugi obok Being Boring wielki przebój wydawnictwa, oraz utwór The End of the World, choć obie kompozycje zawierają nowoczesny, house'owy beat automatycznej sekcji rytmicznej. Warto nadmienić, że So Hard jako singiel bezpośrednio pilotował wydanie albumu Behaviour, ukazując się 24 września 1990 roku. Singiel szturmował listy przebojów docierając m.in. do 2. miejsca US Dance Singles Sales w zestawieniu amerykańskiego Billboardu, to samo miejsce singiel osiągnął w Szwajcarii, Hiszpanii i we Włoszech, 3. miejsce zanotował w Niemczech, Szwecji, Irlandii i w zestawieniu European Hot 100 Singles, oraz osiągnął 4. miejsce w zestawieniu UK Singles w Wlk. Brytanii, a to tylko niektóre z wymienionych sukcesów.
   Całościowo wydawnictwo Behaviour okazało się być dość trudnym do przełknięcia materiałem dla dotąd popowo-dyskotekowo nastawionych fanów Pet Shop Boys, zyskało jednak przychylność bardziej ambitnych odbiorców. Album dotarł do 2. miejsca zestawienia brytyjskiej listy UK Albums, 4. miejsca w Niemczech, 6. miejsca w zestawieniu European Top 100 Albums, 9. miejsca w Szwecji, Hiszpanii i Japonii, oraz 45. miejsca w zestawieniu US Billboard 200 w USA.
   Album Behaviour, który nagrywany był we współpracy z tak wybitnymi postaciami w świecie muzyki, jak J.J. Belle, Johnny Marr, Angelo Badalamenti, oraz przy współprodukcji z Haroldem Faltermeyerem (znanym z superprzeboju muzyki filmowej, Axel F), jest jednym z najbardziej wartościowych muzycznie wydawnictw w całej twórczości Pet Shop Boys.


Tracklista:


1. "Being Boring" 6:49
2. "This Must Be the Place I Waited Years to Leave" 5:30
3. "To Face the Truth" 5:33
4. "How Can You Expect to Be Taken Seriously?" 3:56
5. "Only the Wind" 4:20
6. "My October Symphony" 5:18
7. "So Hard" 3:58
8. "Nervously" 4:06
9. "The End of the World" 4:43
10. "Jealousy" 4:48


Personel (skład podstawowy):

Neil Tennant – vocals
Chris Lowe – keyboards, programming


Muzycy dodatkowi:


Dominic Clarke – additional programming (all tracks); plastic tube (track 1)
J.J. Belle – guitar (track 1)
Johnny Marr – rhythm guitar, feedback guitar (track 2); guitar (track 6)
Angelo Badalamenti – orchestra arrangement and conducting (tracks 2, 5)
Alexander Bălănescu – string quartet arrangement (track 6)
Balanescu Quartet – strings (track 6)
Jay Henry – additional vocals (track 6)

 


Written by, © copyright October 2013 by Genesis GM.

 
Suicide - Why Be Blue, 1992;
02 lutego 2023, 01:13

Why Be Blue - czwarty album studyjny nowojorskiej formacji synthn popowej, Suicide, nagrywany w One Take Studios w Nowym Jorku, wydany został w 1992 roku. Producentem wydawnictwa, podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich albumów Suicide, był wokalista i frontman formacji The Cars, Ric Ocasek.
   Na wydawnictwie Why Be Blue Alan Vega i Martin Rev nie nawiązują już do swojego psychodeliczno-eksperymentalnego stylu z dwóch pierwszych albumów Suicide. Formacja proponuje za to klasyczny produkt o popowej strukturze, z jednej strony odnajdujący się w stylistyce klubowej muzyki początków lat 90., z drugiej zaś strony stanowiący powrót to brzmienia z lat 80.
   Świetnym przykładem ,,muzyki na czasie" jest tytułowy utwór otwierający album, Why Be Blue, wyraźnie skłaniający się ku trendom europejskim w muzyce. Kompozycja charakteryzuje się nieomal house'ową linią melodii oraz nowoczesnym, jednostajnym i utanecznionym beatem automatycznej sekcji rytmicznej. W pewnym momencie Alan Vega nawet rapuje.
   Również w stylistyce nowoczesnego electro-popu pozostają, melancholijny i ponury numer Universe, a także piosenka Last Time, utrzymana w dynamicznym i utanecznionym tempie, oraz kompozycja Play The Dream, która wraz ze swoim melancholijnym klimatem do złudzenia przypomina dokonania zespołui Pet Shop Boys w tamtym okresie. Praktycznie wystarczyłoby tylko zamienić partię wokalną w wykonaniu Alana Vegi na partię wokalną w wykonaniu Neila Tennanta z Pet Shop Boys, by nie znaleźć żadnej różnicy wobec stylu brytyjskiej formacji.
   Oczywiście partie wokalne w wykonaniu Alana Vegi nawiązujące do stylistyki rockabilly są jednym z mocniejszych punktów tego wydawnictwa. Ponad połowę materiału albumu stanowią piosenki utrzymane w synth popowym retro-klimacie lat 80., co było dość ryzykownym i odważnym posunięciem, zwłaszcza, że początek lat 90. był erą fali popularności grunge'u i euro dance, stanowiąc raczej odwrót od syntezatorowym brzmień retro z lat 80., nawet wśród wykonawców wywodzących się z tamtej dekady, jednakże ,,utwory-retro" wydają się stanowić tę lepszą i wyrazistszą stronę tego wydawnictwa. Chyba najbardziej osobliwym numerem albumu jest piosenka Chewy-Chewy będąca mariażem synth popu z rockabilly, gdzie Alan Vega doskonale nawiązuje do stylu śpiewania Elvisa Presleya.
   Brak większego sukcesu komercyjnego wydawnictwa Why Be Blue sprawił, że muzycy Suicide, Alan Vega i Martin Rev, ponownie skupili się na twórczości solowej, zaś na kolejny album studyjny Suicide trzeba było czekać pełną dekadę.
   Why Be Blue do dziś jest najbardziej popowym wydawnictwem studyjnym w twórczości Suicide, co czyni ten album dość wyjątkowym.


Tracklista:


1. "Why Be Blue" 4:33
2. "Cheat-Cheat" 4:02
3. "Hot Ticket" 3:59
4. "Universe" 3:56
5. "Last Time" 3:35
6. "Play the Dream" 4:24
7. "Pump It" 3:50
8. "Flashy Love" 4:43
9. "Chewy-Chewy" 3:57
10. "Mujo" 4:11


Personel:


Martin Rev – keyboards, drum programming
Alan Vega – vocals

 


Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.

 
Front 242 - Moments 1 (live), 2008;
02 lutego 2023, 01:00

Moments 1 - album koncertowy ojców chrzestnych nurtu EBM, Front 242 - niezbyt aktywnych wydawniczo przez ostatnie piętnastolecie - wydany 5 września 2008 roku nakładem wytwórni Alfa Matrix, zawiera relację z trasy koncertowej zespołu, Vintage Tour, która miała miejsce w latach 2006-07.
   Na wydawnictwie Front 242 prezentuje swoje największe przeboje, zarówno te nowsze, jak i klasyczne z lat 80. - żeby wymienić choćby Body To Body, Lovely Day, Funkhadafi, U-Men, HeadHunter czy Kampfbereit - w wersjach zbliżonych do wersji studyjnych, chociaż aranżacje wzbogacono o partię mocnej perkusji nadającej utworom cięższego i mroczniejszego charakteru.
   Najciekawiej zaprezentowano kompozycję Kampfbereit. Do oryginalnego tekstu piosenki wkomponowano refren legendarnego utworu, Radio-Activity, z repertuaru Kraftwerk: "Radioactivity / Is in the air for you and me / Radioactivity / Discovered by Madame Curie". Tym samym Front 242 złożył hołd i ogromny szacunek legendzie formacji Kraftwerk.
   Z innych najciekawszych momentów wydawnictwa Moments wart większej uwagi jest mocno transujący numer Loud, czy singlowy b-side, Commando Remix.
   Generalnie całościowo album prezentuje blisko 80 minut mocnego transu z wybranymi najlepszymi momentami z twórczości Front 242.
   Moments jest jedynym wydawnictwem Front 242, obok albumu studyjnego Pulse (2003), jakie ukazało się w zeszłej dekadzie i w ogóle ostatnim jak do tej pory albumem Front 242.
 
Edit. 2022. Jeżeli trwający trend się utrzyma, w przyszłym roku będzie okrągła, 20. rocznica oczekiwania fanów Front 242 na nowy album studyjny.
 
Tracklista:
 
1 Happiness 7:11
2 Body To Body 4:06
3 Religion 3:35
4 Welcome To Paradise 4:34
5 Commando Mix 7:13
6 Lovely Day 4:08
7 Until Death 3:23
8 Moldavia 3:32
9 Funkahdafi 3:27
10 7Rain 3:41
11 Loud 4:03
12 Together 4:23
13 U-Men 2:56
14 Take One 4:04
15 Im Rhythmus Bleiben 3:54
16 HeadHunter 4:16
17 Kampfbereit 4:26
18 Punish Your Machine 5:58
 
Personel:
 
Performer [Front 242 Live] – Daniel B., JL De Meyer, P. Codenys, Richard 23, Tim Kroker
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.
Tangerine Dream - Logos, 1982 (live);
02 lutego 2023, 00:57

Logos - trzeci album koncertowy niemieckiej formacji, Tangerine Dream, wydany w grudniu 1982 roku, pod szyldem wytwórni Virgin Records. Album jest zapisem koncertu zespołu w Dominion Theatre w Londnynie, który miał miejsce 6 listopada 1982.
   Trio, Edgar Foese - Chris Franke - Johannes Schmoelling, prezentuje tym razem wyłącznie syntezatorową muzykę rezygnując z ,,konwencjonalnego" instrumentarium, chociaż sama forma tego koncertu pozostaje taka sama jak wcześniej; materiał nie ma nic wspólnego z twórczością studyjną, na album składają się dwa utwory. Tytułowy Logos jest monstrualną, 45-minutową wielowątkową suitą z luźno powiązanymi ze sobą wątkami muzycznymi o zmiennej rytmice. Niekiedy kompozycja całkowicie cichnie pozostawiając wolne pole dla publiczności, by przejść w kolejny wątek. W tytułowej kompozycji mamy do czynienia dosłownie z przeciwstawnościami - od spowolnionego, mrocznego i chłodnego minimalizmu, po szybkie i radosne pulsujące syntetyzmem momenty.
   Drugim utworem wydawnictwa - w zasadzie bisem - jest krótki, niespełna 6-minutowy Doiminion o względnie popowej strukturze z charakterystyczną chwytliwą syntezatorową solówką.
   Bez wątpienia muzyka na albumie jest też początkiem nowego okresu w twórczości Tangerine Dream, charakterystycznego dla kilku następnych albumów zespołu, aż do 1986 roku.
   Album dość nieoczekiwanie przyniósł Tangerine Dream sukces komercyjny w postaci sprzedaży w nakładzie aż 2.5 miliona egzemplarzy na całym świecie co, biorąc pod uwagę charakter muzyki, musi budzić ogromny szacunek.
 
Tracklista:
 
1 Logos 45:06
2 Dominion 5:44
 
Personel:
 
CGI Artist [Computer Graphics, Synopsis / LA] – Denise Lallant
Design [Sleeve Design], Photography By – Monique Froese
Lighting [Stage Lighting] – Heike Trebuth
Liner Notes – Mark Prendergast
Management [British Tour Agent] – Adrian Hopkins
Performer [Played By], Synthesizer – Edgar Froese
Performer [Played By], Synthesizer, Mixed By – Chris Franke, Johannes Schmoelling
Photography By [Band] – Jürgen & Thomas
Producer – Tangerine Dream
Recorded By [Engineer] – Chris Blake
Remastered By [High Definition Digital Remastering] – Simon Heyworth
Written-By – Chris Franke, Edgar Froese, Johannes Schmoelling
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.
Franek Kimono - Franek Kimono, 1984;
02 lutego 2023, 00:54

Franek Kimono - debiutancki album Franka Kimono nagrywany w latach 1983-84 w studiu Polskiego Radia przy ul. Myśliwieckiej w Warszawie oraz w studiu nagrań wytwórni Tonpress. W trakcie sesji nagraniowej albumu wykorzystano syntezatory: Roland (m.in. TB-303 i TR-606), Yamaha DX7 i Minimoog.
   Franek Kimono to de facto projekt, który w założeniu miał wyśmiewać kulturę disco oraz towarzyskie życie PRL-u lat 80. Pomysłodawcą Franka Kimono był znany instrumentalista, twórca wielu kultowych polskich przebojów oraz muzyki filmowej, Andrzej Korzyński a.k.a. Andrzej Spol, który do współpracy zaprosił Mariusza Zabrodzkiego (wokal wspomagający), Sławomira Wesołowskiego (reżyser nagrań), oraz reżysera Krzysztofa Gradowskiego (cała trójka ukryła się pod pseudonimem SMA®), z którym Andrzej Korzyński blisko współpracował podczas produkcji przebojowego filmu ,,Akademia Pana Kleksa". I stąd też padł pomysł zaangażowania w rolę wokalisty i tytułowego Franka Piotra Fronczewskiego, odtwórcy roli Pana Kleksa, obdarzonego perfekcyjnym talentem recytatorskim, mocarnym barytonem i dykcją w stylu wokalisty formacji Yello, Dietera Meiera.
   Jak się okazało, ów żart wyszedł twórcom zupełnie na poważnie, wszakże cała kpina jest niezwykle trafna i inteligentna; Franek Kimono umiejętnie posługuje się slangiem oraz melodeklamacją (co wielu odbiorców uznaje za najwcześniejszą formę polskiego hip-hopu), choć album jest przede wszystkim przeniesieniem na polski grunt ówczesnej zachodniej mody na electro z elementami kultury japońskiej, co ochoczo od dawna stosowali tacy giganci synth popu, jak Depeche Mode, Kraftwerk, OMD czy Alphaville.
   W przypadku Franka Kimono mamy do czynienia również z nawiązaniem do disco lat 70. - zarówno w muzyce, jak i w tekstach - stanowiących satyrę dla popularnych wówczas w kraju (i na świecie) filmów akcji z Bruce'em Lee oraz przebojów disco lansowanych przez grupę Bee Gees.
Album Franek Kimono szybko stał się przebojem w kraju i to nie tylko w dyskotekach, także w TV i radiu (m.in. zwycięstwo w kategorii Album Roku 1984 w plebiscycie organizowanym przez II program Polskiego Radia).
   Już w roku 1983 wydawnictwo zostało poprzedzone przez dwa przebojowe single - King Bruce Lee Karate Mistrz i Dysk Dżokej - będące również najwcześniejszymi formami house'u stworzonymi w Polsce. W dość podobnej stylistyce utrzymana jest również kompozycja otwierająca album, Pola Monola + Coca-Cola, z chłodną solówką klawiszy, hipnotycznym podkładem basu i automatycznej sekcji rytmicznej oraz partii gitary w tle.
   Klasycznie synth popowy styl z elementami tradycyjnej muzyki japońskiej i hipnotycznym podkładem basowo-perkusyjnym prezentują piosenki: Tankowanie Nocą, Sound – Ciężkie Brzmienie, Ja Jestem Menago, Królowa Dysko oraz Gimnastyka. Rejony reggae penetruje numer Jednoręki Bandyta, zaś klimaty funku i tradycyjnego rock'n'rolla z lat 60. słychać w piosence Marynara Łu-bu-du-bu. Dysko Story z kolei charakteryzuje się częściowo przetworzoną przez wokoder sekcją wokalną. Wszystkie te piosenki mają jeden wspólny mianownik - obśmiewają zarówno ówczesną polską mentalność, jak i trendy na amerykański styl życia w Polsce epoki PRL-u.
   Album zamykają dwa anglojęzyczne utwory. Sweet Kimono utrzymany jest w stylistyce synth pop z popularnymi japońsko brzmiącymi klawiszowymi solówkami, podkładem basowego pulsu i gitarowymi partiami w tle. I Love You Too oparty jest o jednostajny, niezwykle dynamiczny beat automatu perkusyjnego, wyrazisty, wręcz industrialny podkład sekwecerowego pulsu, chłodne solówki klawiszy oraz gitarowe partie w tle. Melodeklamacje Piotra Fronczewskiego do złudzenia przypominają tu swoją barwą i stylem deklamacje Dietera Meiera, zresztą sam utwór wydaje się być bliski twórczości Yello.
   Debiutancki album Franka Kimono okazał się nie tylko przebojem na tamte czasy; to jeden z najbardziej kultowych polskich albumów, który doczekał się wielu reedycji, cieszący się popularnością również i dziś - w czasach niesłabnącej mody na brzmienia lat 80.
 
Tracklista:
 
1 Pola Monola + Coca Cola 4:22
2 Tankowanie Nocą 3:32
3 Sound - Ciężkie Brzmienie 4:44
4 Ja Jestem Menago 4:10
5 Dysk Dżokej 3:57
6 Jednoręki Bandyta 3:24
7 Królowa Dysko 3:25
8 Marynara Łu-Bu-Du-Bu 4:06
9 King Bruce Lee Karate Mistrz 3:42
10 Dysko Story 3:54
11 Gimnastyka 3:40
12 Sweet Kimono 3:29
13 I Love You Too 3:48
 
Personel:
 
Co-producer – Mariusz Zabrodzki, Sławomir Wesołowski
Graphics – Karol Śliwka
Lyrics By – Andrzej Spol
Music By – Andrzej Korzyński
Vocals By – Piotr Fronczewski
Photography By – Maria Ihnatowicz, Włodzimierz Ochnio
Producer – Andrzej Korzyński
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.