Archiwum 01 września 2025


Bronski Beat - The Age of Reason, 2017;


01 września 2025, 23:27

The Age of Reason - czwarte, a wliczając w to niewydany album Out & About (1987), piąte wydawnictwo studyjne legendarnej brytyjskiej formacji synth popowej, Bronski Beat.
   Pod koniec 2016 roku klawiszowiec i gitarzysta, Steve Bronski, postanowił reaktywować kultowy zespół synth popowy wraz z klawiszowcem, Ianem Donaldsonem. Do składu Bronski Beat tylko symbolicznie wszedł współzałożyciel i klawiszowiec formacji, Larry Steinbachek, który od dłuższego czasu zmagał się z chorobą nowotworową (zmarł 12 stycznia 2017 roku). Muzycy zaangażowali brytyjskiego soulowego wokalistę śpiewającego tradycyjnie, jak i falsetem, Stephena Granville'a. Zespół postanowił jednak nie wydawać premierowego materiału, a powrócić do swojego legendarnego, debiutanckiego albumu, The Age of Consent (1984), który w latach 1984-85 zrobił niesamowitą furorę na światowych listach przebojów, sprzedając się w ponad pół miliona egzemplarzach na całym świecie, zwracając uwagę na nietolerancję wobec mniejszości seksualnych oraz na nierówności społeczne. Muzycy formacji zdecydowali, iż nagrają wszystkie kompozycje pochodzące z kultowego wydawnictwa zupełnie od nowa, w nowych, uwspółcześnionych wersjach (głównie w sekcji rytmicznej), nawiązujących brzmieniowo do oryginalnych aranżacji, za wyjątkiem utworu I Feel Love pochodzącego z repertuaru amerykańskiej divy disco, Donny Summer, którego zabrakło w albumowym zestawieniu. Materiał nagrywany był od drugiej połowy 2016 do wiosny 2017 roku w londyńskich studiach Sordid Soundz Studio, Alaska Studio oraz Brixton Hill Studios. Chronologia piosenek utrzymana jest niemal identycznie jak w oryginalnej setliście wydawnictwa The Age of Consent (za niewielkimi wyjątkami), zaś całość uzupełniono o trzy piosenki pochodzące z kompilacyjnego remix-albumu Hundreds & Thousands (1985), Close to the Edge, Hard Rain i Run from Love, w uwspółcześnionych aranżacjach, oraz wydaną na singlu premierową kompozycję, A Flower for Dandara.
   Wydawnictwo The Age of Reason ukazało się 28 lipca 2017 roku nakładem niezależnej brytyjskiej wytwórni, Cherry Red Records Ltd., zaś jego setlistę otwiera kultowy utwór i przebój, Why? w nowej aranżacji, z uwspółcześnionym, jednostajnym i silnie utanecznionym tempem automatycznej sekcji perkusyjnej, przechodzącym w zapętleniu w wysoko-tubalne brzmienie gęstym i zapętlonym basowym pulsem sekwencera w stylu twórczości włoskiego kompozytora i producenta, Giorgio Morodera, wspartym krótkim i miękkim basowym akordem syntezatorowym w podkładzie, występującą okresowo chłodną, smyczkowo brzmiącą przestrzenią, chropowato i tubalnie brzmiącą solówką klawiszową układającą się w zapętloną i chwytliwą linię melodii bądź krótką i zapętloną linię melodii, chłodnymi, xylofonowo brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi zapętloną w house'owym stylu linię melodii, oraz wysoko i orkiestrowo brzmiącymi solówkami klawiszowymi układającymi się w krótką i zapętloną linię melodii bądź w chwytliwą i zapętloną linię melodii. W drugiej połowie piosenki na pewien moment ustaje przechodzący w zapętleniu w wysoko-tubalne brzmienie gęsty i zapętlony basowy puls sekwencera, automatyczna sekcja perkusyjna ogranicza się do utrzymującego jednostajne tempo uderzenia beatu podkładu rytmicznego, w podkładzie linia basu ogranicza się do krótkich i miękkich syntezatorowych akordów basowych, w warstwie muzycznej pojawiają się twarde i wysoko brzmiące pulsacje sekwencerowe, w tle słychać jest zawinięte, brzęcząco i atonalnie brzmiące efekty syntezatorowe, krótkie i miękkie tweety syntezatorowe, chłodne, krótko przeciągnięte, wysoko i gładko brzmiące wstawki klawiszowe oraz wznoszące się i opadające syntezatorowe efekty szumu. Dalej, wraz z powrotem pełnej struktury muzycznej, w tle następuje odległa, chłodna i wysoko brzmiąca partia klawiszowa układająca się w rozmytą linię melodii wspartą chłodnymi, dyskretnymi, krótkimi, wysoko i matowo brzmiącymi zapętleniami klawiszowymi przechodzącymi też w krótką i zapętloną linię melodii. Bliżej końcowej fazy kompozycji w warstwie muzycznej pojawiają się twarde, wysoko i chropowato brzmiące pulsacje sekwencerowe. Stephen Granville podobnie, jak pierwotnie Jimmy Somerville, śpiewa falsetem, wokalista wykonuje również wokalizy oraz wspierany jest falsetem w chórkach przez Steve'a Bronskiego oraz Iana Donaldsona.
   No More War / It Ain't Necessarily So to soulowo zabarwiony numer autorstwa XX-wiecznych amerykańskich kompozytorów, George'a Gershwina i Iry Gershwina, pochodzący z ich opery, Porgy and Bess (1935). Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje tempo bossa novy 2 na 1 przechodzące w 2 na 2 i na odwrót, podkład wypełniony jest masywną i zapętlającą się sekcją syntezatorowego basu. Warstwę muzyczną tworzą chłodne i miękkie partie klawiszowe o wysokim brzmieniu organowym układające się w stale zapętloną linię melodii, chłodne, krótkie, miękkie, wysoko i retrospektywnie brzmiące partie klawiszowe tworzące krótkie i przeciągnięte zapętlenia, odległa, wysoko zawieszona, chłodna, masywna i smyczkowo brzmiąca przestrzeń okresowo nabierająca intensywności, oraz chłodne, krótkie i skrzypcowo brzmiące partie klawiszowe podszyte klawiszowym brzmieniem przypominającym dźwięk gitary akustycznej, układające się w lekko zapętlone arpeggia. W tle słychać jest syntezatorowe efekty szumów, odległe dźwięki eksplozji z efektem echa, czy twarde lub miękkie efekty tweetów syntezatorowych. W drugiej połowie utworu, bliżej jego środkowej fazy, pojawia się organowo brzmiąca solówka klawiszowa tworząca rozmytą linię melodii, dalej wysoko i matowo brzmiąca partia klawiszowa układa się w płytko zapętloną linię melodii, którą ponownie przejmuje organowo brzmiąca solówka klawiszowa, z czasem zaś w tę samą linię melodii układają się obie partie klawiszowe naraz. Stephen Granville śpiewa tradycyjną, soulową barwą głosu z efektem vibrato, tylko czasem przechodzącą w falset. Wokalista wykonuje również jazzowe wokalizy, z czasem wspierany jest gospelowymi chórkami (także w wokalizach) przez Steve'a Bronskiego i Iana Donaldsona.
   Piosenka Screaming opiera się na standardowym i jednostajnym tempie automatycznej sekcji perkusyjnej, pojawiających się z czasem w podkładzie krótkich i chropowato brzmiących syntezatorowych akordach basowych tworzących wyraźnie zapętloną linię basu, nisko brzmiącym i masywnym tle syntezatorowym, partii fortepianu układającej się w soulową linię melodii, chłodnej, subtelnej, twardej i wysoko brzmiącej pulsacji sekwencerowej w tle, chłodnych i delikatnych partiach klawiszowych o brzmieniu typu piano tworzących dynamicznie zapętlającą się linię melodii, klawiszowych wstawkach o brzmieniu typu piano oraz następującej w drugiej połowie kompozycji chłodnej, smyczkowo brzmiącej przestrzeni wspartej przeciągniętą, wysoko i gładko brzmiącą partią klawiszową. Stephen Granville śpiewa tradycyjnym, soulowym głosem z efektem vibrato, ocierającym się o falset, jednak w wokalizach wokalista śpiewa falsetem.
   Utwór Love & Money prezentuje uwspółcześnione, jednostajne i utanecznione tempo automatycznej sekcji perkusyjnej, w której beat podkładu rytmicznego podbity jest subtelnym, nisko i szorstko brzmiącym akordem klawiszowym, miękką i zapętlającą się sekcję syntezatorowego basu w podkładzie, chłodną, smyczkowo brzmiącą przestrzeń, partie fortepianowe tworzące swobodną, soulową linię melodii w tle, partię saksofonu układającą się w stale powtarzaną krótką i płytko zapętloną linię melodii, dyskretną, miękką, zapętloną i wysoko-tubalnie brzmiącą pulsację sekwencerową w tle oraz dodatkową, bardziej subtelną, chłodną i melancholijną przestrzeń. W tle słychać jest przeciągnięte syki syntezatorowe. Stephen Granville śpiewa falsetem, ale partia wokalna w jego wykonaniu przechodzi też w klasyczny, miękki i soulowo zabarwiony głos z efektem vibrato.
   Kompozycja Smalltown Boy to oczywiście największy i najbardziej rozpoznawalny przebój w repertuarze Bronski Beat - evergreen twórczości zespołu. W nowej aranżacji piosenka zawiera uwspółcześnione, silnie utanecznione i jednostajne tempo automatycznej sekcji perkusyjnej, szorstko brzmiący i kołyszący się basowy puls sekwencerowy w podkładzie (w środkowej fazie utworu krótko nabierający masywności), łączące się ze sobą, skierowane do góry, wysoko i retrospektywnie brzmiące przeciągnięcia klawiszowe podszyte subtelnie chłodnym, melancholijnym i przestrzennym brzmieniem klawiszowym, chłodne partie klawiszowe o brzmieniu typu piano układające się w krótkie i chwytliwe zapętlenia, krótkie i wysoko brzmiące partie klawiszowe tworzące następujące po sobie krótkie arpeggia, oraz chłodne, krótkie i smyczkowo brzmiące partie klawiszowe tworzące kołyszące się arpeggio przecinane tak samo, smyczkowo brzmiącą krótką partią klawiszową. Warstwę muzyczną wspomagają w tle dodatkowe komponenty, jak dublujące się lub występujące pojedynczo, podszyte efektem echa oddalone uderzenia, długie i przeciągnięte syntezatorowe efekty szumów i syków, krótkie, chropowato i wysoko-tubalnie brzmiące partie klawiszowe tworzące łączące się ze sobą krótkie zapętlenia, krótkie i miękkie tweety syntezatorowe, przeciągnięte efekty tweetu syntezatorowego, zagęszczone i lekko podzwaniające postukiwania oraz delikatne i krótkie efekty dzwonka przypominające dźwięk tradycyjnego budzika. Stephen Granville śpiewa miękkim, soulowym głosem ocierającym się o falset, okazjonalnie przechodząc w klasyczny falset, w szczególności w wokalizach i chórkach.
   Numer Heatwave osadzony jest na jednostajnym tempie o swingowo-jazzowym zabarwieniu automatycznej sekcji perkusyjnej wspartej wsamplowanym i przetworzonym dźwiękiem stepowania w wykonaniu anglo-australijskiej tancerki, aktorki i piosenkarki, Caroline O'Connor, miękkich akordach syntezatorowego basu tworzących swingującą linię basu w podkładzie, chłodnych, drżących, wysoko i organowo brzmiących partiach klawiszowych układających się w swingowo-jazzową linię melodii, partii klarnetu tworzącej krótkie, jazzowe i zapętlone linie melodii, oraz partii saksofonu układającej się w płytko zapętlone, jazzowe linie melodii. Stephen Granville tym razem śpiewa niemal wyłącznie falsetem, tylko okazjonalnie schodząc w niżej brzmiące tony.
   Piosenka Junk w nowej aranżacji charakteryzuje się uwspółcześnionym, wybitnie utanecznionym i jednostajnym tempem automatycznej sekcji perkusyjnej, krótkimi i szorstko brzmiącymi syntezatorowymi akordami basowymi układającymi się w zapętloną linię basu wspartą okresowo zapętlonym i tubalnie brzmiącym pulsem sekwencerowym w podkładzie, lekko oddalonym, post punkowym riffem gitarowym układającym się w chwytliwą i płytko zapętloną linię melodii, występującą okresowo subtelną i chłodną przestrzenią o rozległym i smyczkowym brzmieniu, następującymi po sobie chłodnymi, krótkimi, zawiniętymi, wysoko, organowo i matowo brzmiącymi przeciągnięciami klawiszowymi z wysoko i matowo brzmiącymi nakładkami klawiszowymi, chłodnymi, krótkimi, twardymi i łączącymi się ze sobą pulsacjami sekwencerowymi o dźwięku przypominającym brzmienie typu piano, oraz wspierającą warstwę muzyczną dodatkową subtelną, chłodną i smyczkowo brzmiącą przestrzenią. W tle występują również następujące luźno po sobie archaicznie, wysoko-tubalnie i chropowato brzmiące wstawki syntezatorowe, dyskretne, miękkie, szorstko i tubalnie brzmiące wstawki syntezatorowe, chłodne, przeciągnięte do góry, miękkie i wysoko brzmiące wibracje syntezatorowe przechodzące w wysokie i wysmukłe brzmienie, chłodne, unoszące się do góry, wysoko brzmiące przeciągnięcie klawiszowe, niezwykle dyskretne, delikatne i przeciągnięte piski wysokich częstotliwości radiowych, nakładające się na siebie i płytko zapętlone przeciągnięcia klawiszowe o wysokim, retrospektywnym i matowym brzmieniu oraz (pojawiające się w środkowej fazie ścieżki) wsamplowane i poddane efektom warkotu krótkie, męsko brzmiące wypowiadane sentencje, a także męsko brzmiące komunikaty. Całość zamyka krótki akord chłodnej i przestrzennie brzmiącej partii klawiszowej. Partia wokalna w wykonaniu Stephena Granville'a jest tradycyjna, ale o bardziej new wave'owym zabarwieniu. Wokalista śpiewa falsetem jedynie w chórkach i wokalizach.
   Pozbawiony swojego oryginalnego, jazzowego wstępu wokalnego a'capella utwór Need-a-Man Blues, w nowej aranżacji oparty jest na uwspółcześnionym, wybitnie utanecznionym i jednostajnym tempie automatycznej sekcji perkusyjnej, gęstym i cyklicznie urywającym się basowym pulsie sekwencerowym w podkładzie, swobodnych partiach pianina, fortepianowych wejściach, nakładających się na siebie chłodnych, smyczkowo brzmiących przestrzeniach, twardej, tubalnie-wysoko i chropowato brzmiącej pulsacji sekwencerowej oraz chłodnych, krótkich i przestrzennie-smyczkowo brzmiących partiach klawiszowych następujących luźno trzy razy po sobie. W tle słychać jest wszechobecne efekty zaszumień i syków syntezatorowych. W drugiej połowie piosenki, bliżej jej środkowej fazy, następuje pomost, w którym automatyczna sekcja perkusyjna minimalizuje się do beatu podkładu rytmicznego utrzymującego tempo 2 / 1, linia basu minimalizuje się do krótkich syntezatorowych akordów basowych z czasem wspartych równomiernym i dynamicznym pulsem sekwencerowym o wysoko-tubalnym i chropowatym brzmieniu, w tle krótko występuje nisko i szorstko brzmiąca partia syntezatorowa opadająca do syntezatorowego szumu, który ustaje; słychać jest też chłodne zapętlenia klawiszowe o wysokim i matowym brzmieniu oraz swobodne partie fortepianowe. Stephen Granville śpiewa tradycyjnie, w miękkim i soulowym stylu; wokalista tylko okazjonalnie w partii wokalnej przechodzi w falset.
   Oryginalnie pochodząca z kompilacyjnego albumu Hundreds & Thousands kompozycja Close to the Edge w nowej aranżacji zaznacza się uwspółcześnionym, silnie utanecznionym i jednostajnym tempem automatycznej sekcji perkusyjnej, kołyszącym się basowym pulsem sekwencerowym wspartym twardymi, unoszącymi się i opadającymi basowymi pulsacjami sekwencerowymi niekiedy nabierającymi większej intensywności w podkładzie, występującym okresowo nisko i wokalicznie (męsko) brzmiącym tłem syntezatorowym, oraz pojawiającą się okresowo subtelną, chłodną i smyczkowo brzmiącą przestrzenią. W tle często występują serie krótkich, miękkich i futurystycznie brzmiących tweetów syntezatorowych, klaszcząco brzmiące efekty werbla automatu perkusyjnego oraz dość rozległe syntezatorowe szumy. W końcowej fazie utworu następuje bardzo wysoko zawieszona, chłodna i smyczkowo brzmiąca przestrzeń. Stephen Granville śpiewa miękkim, soulowym głosem lekko ocierającym się o falset; wokalista tylko okazjonalnie przechodzi w falset w głównej partii wokalnej, zaś falsetem śpiewa w chórkach i wokalizach.
   Hard Rain to antywojenny i antyprawicowy numer, który oryginalnie pochodzi z kompilacyjnego wydawnictwa, Hundreds & Thousands. Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje uwspółcześnione, silnie utanecznione i jednostajne tempo, w podkładzie występuje szorstko brzmiący, równomierny i cyklicznie krótko zagęszczający się basowy puls sekwencerowy, na który nachodzi taki sam, ale intensywniejszy sekwencerowy puls basowy, następnie zaś masywny, miękki i równomierny basowy puls sekwencerowy, który wznosi się i opada, tworząc potrójną linię basu. Warstwa muzyczna tworzona jest przez chłodne, krótkie i wysoko brzmiące partie klawiszowe układające się w równomierne i cyklicznie krótko zagęszczające się arpeggio podążające za linią basu w podkładzie, subtelną chłodną i smyczkowo brzmiącą przestrzeń, na którą nachodzi bardziej intensywna chłodna i smyczkowo brzmiąca przestrzeń, subtelne, krótkie i miękkie partie klawiszowe w tle imitujące brzmienie miękkiej i funkowej partii gitarowej oraz subtelne krótkie i miękkie partie klawiszowe imitujące brzmienie miękkiej partii gitarowej o latynoskim zabarwieniu w tle. Warstwę muzyczną wspierają pojedyncze i miękkie partie dzwonka, unoszące się ku górze masywne, wysoko i matowo brzmiące przeciągnięcia klawiszowe z subtelną, brzmiącą tak samo i opadającą do dołu nakładką klawiszową, przeciągłe, wznoszące się i opadające efekty szumów syntezatorowych, przeciągnięte i lekko wibrujące syki syntezatorowe, zapętlone syki syntezatorowe, przeciągłe i wysmukle brzmiące świsty syntezatorowe oraz efekty zaszumień syntezatorowych. W drugiej połowie kompozycji następuje masywna, nisko i szorstko brzmiąca partia syntezatorowa wypełniająca tło, pojawiają się orkiestrowo zabarwione partie trąbki układające się w jazzową linię melodii. Stephen Granville śpiewa zarówno falsetem, jak i miękką, soulową barwą głosu. Wokalistę w chórkach wspierają wokalnie Steve Bronski i Ian Donaldson - ci dwaj ostatni chórem, szorstkim i niskim głosem, czterokrotnie wykonują sentencję ,,Ooh, when hard rain falls" w pierwszej połowie piosenki.
   Introdukcja złożona z jednostajnego tempa beatu podkładu rytmicznego automatycznej sekcji perkusyjnej, epizodycznie poddanej efektowi silnie twardej wibracji chropowato i tubalnie brzmiącej partii klawiszowej układającej się w stale i płytko zapętloną linię melodii poprzecinaną wysoko i orkiestrowo brzmiącymi wstawkami klawiszowymi, oraz chłodnego, twardego i wysoko brzmiącego pulsu sekwencerowego poprzedza utwór Run from Love, oryginalnie pochodzący z kompilacyjnego albumu Hundreds & Thousands. Wsparta subtelnymi pulsacjami sekwencerowo-perkusyjnymi automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje uwspółcześnione, jednostajne i utanecznione tempo, podkład zawiera krótkie, miękkie i masywne akordy syntezatorowego basu oraz krótkie i chropowato brzmiące syntezatorowe akordy basowe tworzące razem podwójną, luźną i równomierną linię basu. Warstwa muzyczna składa się z krótkich i miękkich partii klawiszowych o brzmieniu gitary akustycznej tworzących lekko zapętlone arpeggio w tle, występującej okresowo chłodnej przestrzeni wspartej dodatkową chłodną i smyczkowo brzmiącą przestrzenią, miękkich, wysoko i orkiestrowo brzmiących wstawek klawiszowych, subtelnych, krótkich, twardych, wysoko-tubalnie i chropowato brzmiących partii klawiszowych tworzących krótkie zapętlenia w tle, subtelnych, krótkich, twardych, tubalnie i chropowato brzmiących partii klawiszowych układających się w płytko i house'owo zapętloną linię melodii w tle, nisko brzmiącej partii syntezatorowej okresowo wypełniającej tło, oraz pojawiających się pod koniec pierwszego refrenu i występujących bardziej swobodnie miękkich partii klawiszowych imitujących brzmienie gitarowe. W drugiej połowie kompozycji na pewien czas warstwa muzyczna poszerza się o chłodną, dynamicznie unoszącą się i opadającą pulsację sekwencerową o wysokim i retrospektywnym brzmieniu, pojawiają się subtelne i krótkie klawiszowe zapętlenia o wysoko-tubalnym brzmieniu przypominającym dźwięk new wave'owego riffu gitarowego. Ta sama chłodna, dynamicznie unosząca się i opadająca pulsacja sekwencerowa o wysokim i retrospektywnym brzmieniu następuje jeszcze w końcowej fazie ścieżki, gdzie dodatkowo za linią basu podąża chłodna i smyczkowo brzmiąca partia klawiszowa. Stephen Granville w strofach śpiewa miękką i soulową barwą głosu, falsetem wspomagając się jedynie w chórkach, natomiast w refrenach wokalista śpiewa falsetem wspierając się chórkami śpiewanymi miękką i soulową barwą głosu.
   Wydawnictwo zamyka wydana na singlu premierowa piosenka A Flower for Dandara z gościnnym udziałem wokalistki new wave'owej szkockiej formacji Strawberry Switchblade, Rose McDowall, która wspiera Stephena Granville'a w chórkach i wokalizach. Utwór poprzedzony jest miękkimi trzaskami gramofonowymi oraz dyskretnym szumem tła. Automatyczna sekcja perkusyjna utrzymuje spowolnione i połamane w jungle'owym stylu tempo beatu podkładu rytmicznego oraz silnie spowolnione i jednostajne tempo uderzenia delikatnej partii werbla, w podkładzie dopiero z czasem, i to tylko w środkowej fazie kompozycji oraz jej drugiej części, pojawia się miękki, szorstko, tubalnie i prawie atonalnie brzmiący puls sekwencerowy. Warstwę muzyczną tworzą chłodne partie klawiszowe o miękkim brzmieniu typu piano układające się w nieznacznie zapętlone arpeggio, chłodna i melancholijna przestrzeń, na którą nachodzi dodatkowa, bardziej subtelna, chłodna i smyczkowo brzmiąca przestrzeń, miękka partia gitarowa o brzmieniu banjo tworząca równomierną linię melodii, masywna, nisko i szorstko brzmiąca partia syntezatorowa wypełniająca tło oraz długie, nisko i szorstko brzmiące przeciągnięcia klawiszowe. W tle słychać jest delikatne przeciągnięcia partii dzwonków. W końcowej fazie piosenki warstwa muzyczna ogranicza się do miękkiej partii gitarowej o brzmieniu banjo, ponownie pojawiają się miękkie trzaski gramofonowe oraz dyskretny szum tła. Sekcję rytmiczną zastępuje dźwięk akcji serca, która spowalnia i zatrzymuje się wraz z wyciszającą się miękką partią gitarową o brzmieniu banjo. Paradoksalnie ten końcowy fragment wygląda jakby proroczo, przewidujący mającą nastąpić za cztery lata śmierć frontmana zespołu, Steve'a Bronskiego. Partia wokalna w wykonaniu Stephena Granville'a jest miękka i soulowa, czasami ocierająca się o falset. Linia wokalna ma soulowy charakter prezentując również elementy gospel i R'n'B.
   Do albumu The Age of Reason dodano dysk drugi zawierający premierowe utwory zawarte na stronie B singla A Flower for Dandara - Stars (w pięciu remixach, w tym w wersji podstawowej), I'll Be Gone (w czterech remixach, w tym w wersji podstawowej) oraz A Flower for Dandara (w czterech remixach, w tym w wersji singlowej).
   Wydawnictwo The Age of Reason okazało się ostatnim rozdziałem w dyskografii Bronski Beat. Formacja nie zdążyła odbyć koncertowego tournée promującego album, bowiem w 2018 roku Steve Bronski przeszedł udar mózgu, ostatecznie muzyk zmarł 7 grudnia 2021 roku w wyniku zaczadzenia po pożarze w swoim domu w Londynie.


Tracklista:


1 Why? 4:20
2 No More War / It Ain't Necessarily So 6:52
3 Screaming 4:18
4 Love & Money 4:46
5 Smalltown Boy 5:24
6 Heatwave 2:48
7 Junk 4:31
8 Need A Man Blues 4:14
9 Close To The Edge 4:27
10 Hard Rain 5:40
11 Run From Love 4:43
12 A Flower For Dandara 5:29


Personel (skład podstawowy):


Keyboards, Programmed By [Programming], Backing Vocals [Background Vocals], Producer [Produced By] – Steve Bronski
Keyboards, Programmed By [Programming], Backing Vocals [Background Vocals], Producer [Produced By], Mixed By – Ian Donaldson
Vocals – Stephen Granville

 


Written by, © copyright August 2025 by Genesis GM.

Deutsch Amerikanische Freundschaft - Alles...


01 września 2025, 23:22

Alles Ist Gut - trzeci album studyjny niemieckiej formacji synth punkowej, Deutsch Amerikanische Freundschaft (D.A.F.), którego premierę w marcu 1981 roku poprzedziły wielkie zmiany w zespole spowodowane przeprowadzką z Niemiec do Anglii w 1980 roku, gdzie muzycy dostali się pod opiekę znanego promotora muzyki syntezatorowej i właściciela wytwórni Mute Records, Daniela Millera, który miał już na swoim koncie sukcesy producenckie z formacją Fad Gadget (także z autorskim projektem The Normal). Pod opieką producenta rozwijała się również kariera młodego zespołu Depeche Mode, którego wydana na singlu piosenka New Life szybko stała się przebojem. W 1980 roku formacja Deutsch Amerikanische Freundschaft dała serię koncertów w Wlk. Brytanii, zdobywając uznanie tamtejszej sceny synth popowej (ich fanami stali się muzycy Depeche Mode), materiał koncertowy posłużył do nagrania wydawnictwa (częściowo studyjnego) Die Kleinen und die Bösen, które ukazało się w marcu 1980 roku. Ciężkie warunki pobytu w Anglii sprawiły jednak, iż część muzyków D.A.F., Chrislo Haas, Michael Kemner i Wolfgang Spelmans, opuściło skład zespołu wracając do Niemiec. Skład D.A.F. został okrojony do formy duetycznej złożonej z wokalisty Gabiego Delgado-Lopeza oraz perkusisty Roberta Görla, który przejął rolę klawiszowca i kompozytora muzyki. W takim składzie formacja między grudniem 1980 a styczniem 1981 roku w studiach w Kolonii i Neunkirchen nagrała swój trzeci album, album Alles Ist Gut, w którym muzycy odeszli od eksperymentalizmu na rzecz synth popowych kompozycji. Za brzmienie materiału ponownie odpowiadał legendarny niemiecki inżynier dźwięku, Conny Plank, doskonale znany ze współpracy z takimi zespołami, jak m.in. Kraftwerk, Neu!, Cluster, The Scorpions, Eloy, Ultravox, SBB czy Clannad.
   Setlistę wydawnictwa otwiera numer Sato-Sato z transującym basem syntezatorowym w podkładzie oraz ciężkim post punkowym uderzeniem sekcji perkusyjnej będącej znakiem rozpoznawczym twórczości D.A.F.
   Klasycznie electro-punkową stylistyką, charakterystyczną dla niemieckich formacji wywodzących się z nurtu neue deutsche welle, jest kontrowersyjny wydany w 1981 roku na singlu utwór Der Mussolini, który stał się wielkim przebojem zespołu. W stylistyce electro-punkowej utrzymane są jeszcze kompozycje Als wär's das Letzte Mal oraz Alle gegen Alle, gdzie słychać jest punkowy klimat z dwóch pierwszych wydawnictw formacji - Ein Produkt der Deutsch-Amerikanischen Freundschaft (1979) i Die Kleinen und die Bösen (1980).
   Ciężki i powolny numer Rote Lippen oscyluje w klimaty industrialne, w warstwie wokalnej zaś słychać jest inspiracje stylem śpiewania Alana Vegi z amerykańskiego zespołu popowo-psychodelicznego, Suicide. W podobnym, industrialnym klimacie utrzymana jest jeszcze piosenka Ich und die Wirklichkeit.
   Utworami będącymi wczesnymi formami stylistyki EBM są Mein Herz macht Bum (z wyraźniejszymi wpływami wokalnymi Alana Vegi) oraz - w nieco mniejszym stopniu - zamykająca album spokojna, synth popowa kompozycja tytułowa Alles Ist Gut, zawierająca jednak silne uderzenie sekcji perkusyjnej.
   Nie brakuje rzecz jasna klasycznie synth popowych piosenek w stylistyce neue deutsche welle, czego - oprócz wspomnianego wcześniej utworu Sato-Sato - dobitnymi przykładami są tu takie numery, jak Verlier' nicht den Kopf (z wpływami wczesnej twórczości formacji Die Krupps i Front 242) oraz Der Räuber und der Prinz, drugi obok kompozycji Der Mussolini przebój wydawnictwa, który w tym okresie wywarł wpływ na twórczość zespołu Depeche Mode, co jest wyraźnie słyszalne.
   Album Alles Ist Gut przyniósł D.A.F.i pierwszy sukces komercyjny wysoko plasując się na listach przebojów, m.in. zajmując 15. miejsce w Niemczech w zestawieniu Offizielle Top 100 oraz 16. pozycję w Austrii. Wydawnictwo jest jednym z pionierskich albumów w dziedzinie EBM, wpłynęło też na późniejszą twórczość wielu wykonawców industrialnych, m.in. Nitzer Ebb, Ministry czy Psyche.


Tracklista:


"Sato-Sato" ("Sato-Sato") – 2:43
"Der Mussolini" ("The Mussolini") – 3:50
"Rote Lippen" ("Red lips") – 2:41
"Mein Herz macht Bum" ("My heart goes boom") – 4:26
"Der Räuber und der Prinz" ("The robber and the prince") – 3:27
"Ich und die Wirklichkeit" ("Me and the reality") – 3:05
"Als wär's das Letzte Mal" ("As if it were the last time") – 3:24
"Verlier' nicht den Kopf" ("Don't lose your head") – 3:17
"Alle gegen Alle" ("Everyone against everyone") – 3:55
"Alles Ist Gut" ("Everything is fine") – 3:25


Personel:


Songwriter, Music By – Robert Görl
Words By – Gabi Delgado-Lopez

 

Written by, © copyright August 2015 by Genesis GM.