Archiwum maj 2023


Konstruktivists - Anarchic Arcadia, 2014;
27 maja 2023, 11:20

Anarchic Arcadia - album legendarnej eksperymentalno-industrialnej brytyjskiej formacji, Konstruktivists, na której czele aktualnie stoją jej założyciel, wokalista i instrumentalista, Glenn Michael Wallis, oraz klawiszowiec, Mark Crumby.
   Konstruktivists (w latach 80. i 90. zespół nosił nieco zmienioną nazwę Konstruktivits) jest obok Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle, Clock Dva, Hula czy Coil, jednym z najważniejszych przedstawicieli brytyjskiej sceny industrialnej, choć jego największa aktywność przypadała na lata 80., to zespół nagrywa i koncertuje nieprzerwanie do dziś, czego efektem jest album Anarchic Arcadia, nagrywany w przeciągu lat 2012-14, choć część zawartych na nim tekstów pochodzi z zamierzchłych początków formacji - z 1980 roku. Premiera albumu nastąpiła 26 stycznia 2015 roku.
   Album otwiera The Waiting Room, mocno psychodeliczny utwór, oparty na powolnym i twardym industrialnym pulsie sekwencera, quasi-plemiennej rytmice automatu perkusyjnego oraz wypełnionym białymi szumami, fabrycznymi hałasami i stereofonicznymi wibracjami tłem. Linie wokalne oparte są na deklamacji (niekiedy przetworzonej) w stylu Genesisa P- Orridge'a lub Edwarda Ka-Spela. Utwór dość mocno przypomina psychodeliczno-industrialne klimaty z albumu Throbbing Gristle - Third Mind Movements.
   Kompozycja Play The Game opiera się z kolei na delikatnym i dynamicznym pulsie automatu perkusyjnego oraz na przestrzeni wypełnionej fabrycznymi hałasami i drone'owym brzmieniem. Linia wokalna tym razem jest konwencjonalna, choć w wokalu słychać wpływy formacji Throbbing Gristle i The Legendary Pink Dots.
   Utwór Victim Of Evidence to najbardziej przystępny moment wydawnictwa, głównie za sprawą, iż kompozycja najbardziej zbliżona jest do konwencjonalnej piosenki. Rytmika opiera się tu na zagęszczonym industrialnym pulsie sekwencera zbliżonym do stylu ebm-u (choć w żadnym wypadku nie jest to ebm) i nieco technoidalnym uderzeniu automatu perkusyjnego (choć w żadnym przypadku nie jest to techno). Tło wypełnia wibrujące stereofonią drone'owe brzmienie syntezatorowe, partie wokalne są piosenkowe, przechodzące w deklamacje z silnym wpływem stylu Genesisa P- Orridge'a. Skojarzenia z twórczością formacji Throbbing Gristle mogą nasuwać się zatem samoistnie.
   Kompozycja Beauty Of Pain zbudowana jest z odległej, wypełnionej stereofonicznymi echami, fabrycznymi hałasami i szumami przestrzeni, z podkładem delikatnego i mechanicznego rytmu retrospektywnego automatu perkusyjnego. Partie wokalne oparte są na zawieszonych w przestrzeni deklamacjach, zaś w tle pojawiają się całkowicie zniekształcone ludzkie głosy.
   Dwuwątkowa kompozycja Sin Sear Sensation, w pierwszej - silnie naznaczonej wpływami wczesnej twórczości Throbbing Gristle - części, wypełniona jest syntezatorową kakofonią, przenikliwie chłodną i noise'ową muzyką tła, którą wypełniają wrzaskliwe, choć odległe deklamacje. W drugiej części numer nabiera warkotliwego drone'owego tła i odległego pulsującego dźwięku oraz szumów i pojawiającej się co jakiś czas zawieszonej wysoko chłodnej syntezatorowej partii. Sekcja wokalna przechodzi tu w łagodniejsze tony, przypominające stylem Genesisa P- Orrigdge'a lub Edwarda Ka-Spela. Ów drugi wątek utworu przypomina klimaty z albumu Cabaret Voltaire - Mix Up (1979).
   Utwór Vinyl Groover zbudowany jest w oparciu o transowe, warkotliwe, lekko pulsujące i nisko grane tło, odległą i niezwykle chłodną przestrzeń oraz spowolniony i delikatny beat automatu perkusyjnego. Chłodna sekcja wokalna, która od czasu do czasu przechodzi w deklamację, pozostaje pod silnym wpływem stylu Genesisa P- Orrigde'a.
   Numer Watchers oparty jest na drone'owym syntezatorowym tle kojarzącym się z brzmieniem zespołu Heldon. Odległe syntezatorowe przestrzenie, to wznoszą się, to opadają. W tle zawieszone są również wibrujące syntezatorowe dźwięki. Rytm opiera się na powolnym, pojedynczym werblu, zaś sekcja wokalna oparta jest na szorstkiej deklamacji w stylu Dietera Meiera z formacji Yello. W drugiej części utwór zyskuje noise'owe zgrzyty i szumy oraz efekty stereofoniczne.
   Zamykający album utwór Future Past Calling w całości wypełniony jest kakofonią szumów, zgrzytów, hałasów i organowego tła. W całej tej dźwiękowo-stereofonicznej burzy zupełnie niknie ledwo słyszalna deklamacja. Utwór, choć muzycznie odwołuje się do elektro-akustycznej muzyki konkretnej lat 60., jest idealnym przekaźnikiem pomiędzy odległą muzyczną przeszłością sprzed kilkudziesięciu lat, która miała niebagatelny wpływ na twórczość Konstruktivists, a muzyczną teraźniejszością, o czym zresztą mówi sam tytuł kompozycji. I taki właśnie jest przekaz całego albumu Anarchic Arcadia, który łączy tradycję eksperymentalnych początków brytyjskiego rocka industrialnego lat 70. ze współczesnymi realiami muzycznymi, a biorąc pod uwagę fakt, że większość brytyjskich zespołów industrialnych, których korzenie sięgają lat 70., raczej odeszła od swoich eksperymentalnych korzeni, czego dobitnym przykładem jest współczesna twórczość formacji Cabaret Voltaire i Richarda H. Kirka, Clock Dva, CarterTutti, zaś Throbbing Gristle, SPK, Hula czy Coil już nie istnieją. Te fakty stawiają Konstruktivists w roli głównego przedstawiciela brytyjskiej undergroundowej sceny industrialnej. Choć i Konstruktivists w przeszłości też zdarzało się flirtować z bardziej popowymi formami muzycznymi, na albumie Anarchic Arcadia formacja prezentuje jednak psychodelę i industrial w jak najlepszym wydaniu.


Tracklista:
1 The Waiting Room 7:58
2 Play The Game 5:07
3 Victim Of Evidence 6:50
4 Beauty Of Pain 5:55
5 Sin Sear Sensation 7:45
6 Vinyl Groover 7:05
7 Watchers 9:13
8 Future Past Calling 3:24


Personel:


Artwork – Natascha Schampus
Synthesizer [Synths], Effects [FX & Treatments], Arranged By [Arrangements] – Mark Crumby
Vocals, Words By [Words], Effects [Samples] – Glenn M. Wallis.

 

Written by, © copyright January 2020 by Genesis GM.

Düsseldorf - Aŭskulti, 2017;
27 maja 2023, 10:56

Aŭskulti - album kompilacyjny katowickiej formacji industrialnej, Düsseldorf, będącej pionierem nurtu EBM w Polsce.
   Zespół powstał pod koniec lat 80. w Katowicach z inicjatywy muzyków kultowej formacji nowofalowo-industrialnej, Nowy Horyzont, wokalisty Adama Białonia i klawiszowca Adama Radeckiego. Düsseldorf był pionierem na gruncie EBM w Polsce; początkowo formacja prezentowała materiał skomponowany jeszcze pod szyldem Nowego Horyzontu, by z czasem wypracować autorski repertuar, dając impuls dla rodzącej się w Polsce sceny EBM i industrial.
   Premiera albumu Aŭskulti miała miejsce 3 stycznia 2017 roku. Album wydany nakładem wytwórni Requiem Records zawiera zarówno zestaw utworów wydanych już wcześniej na poprzednich wydawnictwach Düsseldorf - 1989-1993 i Live Re/Actions - jak i niewydany dotąd materiał archiwalny z lat 1989-93, w tym demówki wcześniej już znanych numerów, ale i zupełnie aktualne wtedy poczynania zespołu.
   Album otwiera sztandarowy przebój Düsseldorfu, Potęga Ludu (Z Koncertu WIF), numer będący w zasadzie wizerunkiem zarówno Düsseldorfu, jak i polskiego EBM, zaprezentowany w wersji live zagranej podczas XIII festiwalu Wrocław Industrial Festiwal w dniu 09. 11. 2014 roku we wrocławskim klubie Liverpool. Dotychczas wersja ta niepublikowana była na żadnym oficjalnym wydawnictwie, dostępna zaś była za pośrednictwem serwisu You Tube. Piosenka jest hybrydą house'owego beatu sekcji rytmicznej, ebmu-u i industrialu, całościowo osadzona w duchu twórczości formacji Front Line Assembly i Front 242.
   Königshütte (Z Płyty 1989-1993) czyli kompozycja Królewska Huta, znana z albumu 1989-1993, będąca połączeniem polskiej nowej fali w sekcji wokalnej i stylu neue deutsche welle w warstwie muzycznej, jest jednym ze sztandarowych utworów dla Düsseldorf, będącym kwintesencją śląskiego industrialnego klimatu hut i kopalń.
   Piosenka DPB (Pierwotna Wersja Studyjna), znana z albumu 1989-1993 jako Deutschland Punk Bass, w wersji demo prezentuje się w dość minimalistycznej i surowej formie, bez charakterystycznych dla późniejszej wersji riffów gitarowych.
   Jednym z najbardziej rarytasowych momentów albumu jest elektroniczno-rockowy Daj Więcej (Ze Studia), niepublikowany wcześniej utwór pochodzący z 1993 roku z szorstką deklamacją w wykonaniu Marcina Jasińskiego zawieszoną na industrialno-transowym pulsie sekwencera i chłodnej przestrzeni.
   758 kHz (Sampler RR Nr 5/2016), to z kolei próba najnowszego materiału Düsseldorf. Instrumentalna kompozycja, którą kończą i rozpoczynają połączone ze sobą dźwięki natury i radiowe wyładowania, oparta jest na syntezatorowej pętli osadzonej na delikatnej i chłodnej ambientowej przestrzeni oraz odległych wokalizach w tle. Utwór przypomina po trochu klimaty wczesnej twórczości formacji The Human League, Throbbing Gristle (utwór Walkabout) czy Jeana Michela Jerre'a.
   W piosence Jaskrawe Kolory (Z Płyty Live RE/Actions), podobnie jak w przypadku Królewskiej Huty, mamy do czynienia z fuzją polskiej nowej fali ze stylem niemieckiego NDW.
   Führerbunker (Z Płyty Bunker Musick) to numer zapowiadający album Bunker Musick, który miał ukazać się późną jesienią 2017 roku, niestety do wydania albumu nigdy nie doszło. Utwór Führerbunker zaprezentowany został już na albumie Live Re/Actions jako Last Brodcast i obie wersje nie różnią się zasadniczo od siebie za wyjątkiem tytułu. Industrialno-ambientowy numer o trip-hopowej sekcji rytmicznej łączy ze sobą style wczesnej twórczości formacji The Human League i Tangerine Dream z lat 70. i 80.
   Nie Uciekaj (Nagranie Z Próby), całkowicie premierowe nagranie przedstawia Düsseldorf od zupełnie nieznanej dotąd, rockowo-gotyckiej strony, zaskakujące żywą sekcją rytmiczną opartą na potężnych uderzeniach żywych bębnów, agresywnymi riffami gitarowymi, chłodną przestrzenią i odległym industrialnym pulsem sekwencera. Całości dopełnia ostra i zachrypnięta partia wokalna w wykonaniu Adama Białonia. Kompozycja dość bliska jest industrialno-gotyckim dokonaniom formacji The Young Gods, Ministry bądź Die Krupps z lat 90.
   777-44 (Ze Studia), choć identyfikuje się z 2016 rokiem, jest w rzeczy samej instrumentalnym remixem klasycznej piosenki z lat 80. Wodospady, utrzymanym w house'owo-ebm-owej oprawie, uzupełnionym o sample dialogów z polskiej klasyki kinowej, której wielkim fanem jest Adam Radecki.
   Album zamyka zupełnie nowa odsłona Anschluss (Sampler RR Nr 3/2014), instrumentalna synth popowa kompozycja w stylu retro, budząca skojarzenia z klimatami z albumu formacji Depeche Mode, Music For The Masses. Rytmika utworu przypomina tu sekcję rytmiczną z piosenki Never Let Me Down Again (album Music for the Masses, 1987), sekwencerowy puls w podkładzie budzi skojarzenia z utworem Strangelove (album Music for the Masses), z kolei tło, przestrzeń czy fortepianowe solówki przypominają nieco klimaty z utworu Agent Orange, zaś sample z rosyjskojęzycznym radiowym dialogiem i odległym dźwiękiem radiostacji od razu niosą skojarzenia z numerem To Have And To Hold (również album Music for the Masses).
   Album Aŭskulti miał być przetarciem i zapowiedzią wydania przez Düsseldorf albumu studyjnego zatytułowanego Bunker Musick, którego planowana data wydania przypadała na późną jesień 2017 roku, niestety wydanie albumu wpierw wstrzymano, następnie poważny konflikt jaki nastąpił między oboma muzykami w maju 2018 roku położył ostateczny kres wszelkim planom wydania albumu - przynajmniej w planowanej formie - toteż Aŭskulti wydaje się być cenną kompilacją, częściowo zawierającą premierowy materiał, który miał ukazać się na planowanym, niewydanym nigdy wydawnictwie.
   Tak czy inaczej najbardziej "chodliwym towarem" wydawnictwa, oprócz premierowych utworów 758 kHz, Führerbunker i Nie Uciekaj, są niepublikowany wcześniej numer Daj Więcej (prezentowany też na żywo podczas koncertu z cyklu "Made in Kalisz Ambient Festiwal w marcu 2018 roku), nowa wersja Anschluss czy też klasyka polskiego ebm-u - piosenka Potęga Ludu.


Tracklista:


1 Potęga Ludu (Z Koncertu WIF) 5:22
2 Königshütte (Z Płyty 1989-1993) 4:31
3 DPB (Pierwotna Wersja Studyjna) 3:22
4 Daj Więcej (Ze Studia) 4:29
5 758 kHz (Sampler RR Nr 5/2016) 3:08
6 Jaskrawe Kolory (Z Płyty Live RE/Actions) 3:10
7 Führerbunker (Z Płyty Bunker Musick) 6:30
8 Nie Uciekaj (Nagranie Z Próby) 4:39
9 777-44 (Ze Studia) 4:37
10 Anschluss (Sampler RR Nr 3/2014) 3:46


Personel:


Drums [Bębny] – Jacek Sokołowski (track: 8 )
Lyrics By [Tekst] – Marcin Jasiński (tracks: 4, 8 )
Music By [Muzyka] – Adam Radecki
Photography By [Foto] – Aleksandra Burska, Neil Burke
Sampler [Sampling] – Mirosław Matyasik (tracks: 1, 6)
Voice [Głos] – Adam Białoń, Marcin Jasiński (track: 4)


Written by, © copyright January 2020 by Genesis GM.

The Twins - 12' Classics - The Original Maxi...
25 maja 2023, 00:32

12" Classics - The Original Maxi Hits - dwupłytowe wydawnictwo zawierające kompilację największych przebojów niemieckiej formacji synth popowej, The Twins, w większości w wydłużonych wersjach pochodzących z 7- i 12-calowych singli. Oprócz przebojów, cały drugi dysk zajmują remixy, strony B singli oraz jeden megamix.
   Choć formacja The Twins trochę stereotypowo utrwaliła się w popkulturze jako przedstawiciel nurtu italo disco, co było raczej krzywdzącą opinią, to początki zespołu były całkiem rockowe. The Twins został założony w Berlinie w 1980 roku przez byłych muzyków krautrockowego zespołu, Mythos, gitarzystę i klawiszowca Svena Dohrowa oraz wokalistę i perkusistę Ronny'ego Schreinzera.
   Naturalnie w latach 70. awangardowo-rockowy Mythos nie odniósł żadnych spektakularnych sukcesów, sytuacja zmieniła się wraz z rozpadem zespołu pod koniec lat 70., gdy na przełomie lat 70. i 80., kiedy w Wlk. Brytanii zyskały popularność i sukcesy zaczęły osiągać zespoły grające synth pop, zaś w Niemczech narodziła się scena Neue Deutsche Welle (NDW), której wykonawcy cechowali się oparciem twórczości na syntezatorach, ale w odróżnieniu od Brytyjczyków, niemieccy wykonawcy charakteryzowali się szybkim i mechanicznym rytmem, industrialnym pulsem i prostymi punkowymi tekstami. Muzycy The Twins, choć zaliczeni zostali do wykonawców nurtu NDW, od początku zapatrzeni byli w brytyjską scenę synth popową spod znaku Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD), Gary'ego Numana, Depeche Mode czy The Human League, przekładając swoje fascynacje na własną twórczość, dzięki czemu styl The Twins od początku nie różnił się niczym od brytyjskiej sceny synth popowej.
   Scena NDW podzieliła się zatem na dwa nurty: typowo niemiecki, reprezentowany w latach 80. przez wykonawców m.in. D.A.F., Die Krupps, Der Plan, Propaganda czy Xmal Deutschland oraz bliski brytyjskiemu stylowi synth popowemu, który reprezentowały m.in. zespoły Alphaville, Camouflage, Celebrate The Nun, Moskwa TV czy właśnie The Twins, który był zasadniczo pierwszym niemieckim zespołem reprezentującym ten brytyjski kierunek i, z całego tego towarzystwa, odniósł największy sukces komercyjny po obu stronach Atlantyku, bowiem już pierwszy singiel zespołu zatytułowany The Desert Place stał się międzynarodowym przebojem w 1981 roku.
   Dysk pierwszy kompilacji 12" Classics - The Original Maxi Hits zawiera zestaw największych przebojów The Twins z lat 80., począwszy od wspomnianego The Desert Place, przez takie kultowe hity, jak Face To Face - Heart To Heart, I'm Staying Alive i Birds And Dogs (oba z wyraźnymi wpływami brzmienia formacji The Human League), Not The Loving Kind, Ballet Dancer czy Deep Within My Heart.
   Są też i faktyczne hity, w których wykorzystano brzmienie italo disco, w tym Love System, Love In The Dark, Facts Of Love (który miał dość istotny wpływ na twórczość naszych wykonawców, Kapitana Nemo i Papa Dance, co też wyraźnie słychać) oraz zamykający set pierwszego dysku I Need You zwieńczony przez ukryte króciutkie interlude w postaci rapowanego reprise'u utworu Ballet Dancer - The Ballet Rap (Excerpt / Hidden Track).
   Najlepszym numerem pierwszego dysku zasługującym na osobne potraktowanie jest utwór The Game Of Chance, utrzymany w stylistyce twórczości brytyjskiej formacji Depeche Mode z albumu Construction Time Again (1984).
   Drugi dysk zawiera natomiast remixy i wszelkie rarytasy w postaci stron B singli.
   Ciekawą nową interpretację starego przeboju stanowi Ballet Dancer (Latino-Dance-Mix) w uwspółcześnionej tanecznej wersji house i wokalem ograniczonym w zasadzie tylko do refrenu. W podobnie nowoczesnej house'owej stylistyce z mocno ograniczonymi partiami wokalnymi utrzymany jest numer Tonight (Club Mix).
   Na oryginalnych brzmieniach z kolei bazuje kultowa piosenka, Not The Loving Kind (Club Remix), z uwspółcześnioną taneczną sekcją rytmiczną.
   Kompozycja Love Is Blind (Club Mix) jest efektem fascynacji muzyków The Twins twórczością OMD, co słychać zarówno w warstwie muzycznej, jak i w sekcji wokalnej; numer śmiało mógłby znaleźć się na jednym z albumów OMD, Sugar Tax (1991) bądź Liberator (1993), z kolei wielki przebój, Time Will Tell (Extended Version), to zawierający chwytliwą linię melodii i riffy gitarowe numer o charakterystyce synth rockowej; kompozycja przypomina trochę dokonania brytyjskiej formacji, Dead Or Alive.
   Podsumowujący remixowy set Twins Mega Mix Plus zawiera mix największych przebojów z repertuaru The Twins - The Desert Place, Ballet Dancer, Love In The Dark, Face To Face - Heart To Heart, Not The Loving Kind, Facts Of Love i Love System - wszystkie, poza unowocześnioną dance'ową wersją Ballet Dancer, utrzymane są w wersjach z kompilacyjnego albumu, Classics Remixed (1991).
   W drugiej części drugiego dysku znalazło się miejsce dla rarytasów ze stron B singli, jak Wheels On Fire z ciekawymi partiami saksofonu, słychać jest też nutę italo disco w stylu Fancy'ego; The Golden Ring utrzymany jest w duchu brzmienia formacji Depeche Mode z albumu Construction Time Again (1983), z kolei w utworze Going Through The Motions (Extended Version) przypominają się klimaty twórczości formacji The Human League.
   Ciekawym momentem jest też bez wątpienia koncertowa wersja A Little More Alive (Live Version) z silnymi wpływami brzmieniowymi OMD z albumu Dazzle Ships (1983).
   Album wieńczą remixy: The Loving Dub będący de facto wydłużoną instrumentalną wersją Not The Loving Kind oraz The Ballet Rap w wydłużonej wersji, choć z pełnym zachowaniem oryginalnego brzmienia piosenki Ballet Dancer; w drugiej części kompozycji pojawiają się partie rapowane.
   Album 12" Classics - The Original Maxi Hits jest zarówno idealnym podsumowaniem twórczości formacji The Twins z lat 80., jak i doskonałym materiałem na imprezy i sety DJ-skie.


Tracklista:


1-01 The Desert Place 6:04
1-02 Face To Face - Heart To Heart 5:03
1-03 I'm Staying Alive 5:19
1-04 Birds And Dogs 5:01
1-05 Not The Loving Kind 7:01
1-06 Ballet Dancer 4:53
1-07 Love System 6:35
1-08 The Game Of Chance 6:59
1-09 Deep Within My Heart 5:08
1-10 Love In The Dark 5:52
1-11 Facts Of Love 6:22
1-12 I Need You 6:49
2-01 Ballet Dancer (Latino Dance Mix) 6:22
2-02 Not The Loving Kind (Club Remix) 6:36
2-03 Tonight (Club Mix) 6:33
2-04 Love Is Blind (Club Mix) 6:31
2-05 Mega-Mix Plus 10:53
2-06 Time Will Tell (Extended Version) 5:07
2-07 Wheels On Fire 4:36
2-08 The Golden Ring 3:52
2-09 Going Through The Motions 5:47
2-10 A Little More Alive (Live Version) 4:31
2-11 The Loving Dub 6:28
2-12 The Ballet Rap (Ballet Dancer Rap Version) 4:48


Personel (skład podstawowy):


Ronny Schreinzer - vocals, drums
Sven Dohrow - synthesizers, backing vocals


Written by, © copyright January 2020 by Genesis GM.

Silver Apples - The Garden, 1970;
24 maja 2023, 23:53

The Garden - trzeci album legendarnej psychodeliczno-eksperymentalnej nowojorskiej formacji, Silver Apples, nagrywany w latach 1968-69, pierwotnie miał być wydany w 1970 roku, jednakże po części z powodów kłopotów finansowych wytwórni Kapp Records, a w znacznej mierze przez proces sądowy wytoczony Silver Apples przez linie lotnicze Pan Am Airlines w związku z kontrowersyjną okładką drugiego wydawnictwa formacji, Contact, wydanie albumu The Garden wstrzymano, zaś Silver Apples zawiesił działalność na ponad ćwierćwiecze. The Garden było w tym czasie dostępne jedynie w formie bootlegów.
   Oficjalnie album The Garden ujrzał światło dzienne dopiero po 28 latach od jego planowanej premiery, w dość mocno zmienionej zresztą formie od pierwotnej, bowiem album powstał z kompilacji sesji nagraniowych z lat 1968-69, z utworów, które nie weszły na dwa pierwsze albumy Silver Apples - Silver Apples (1968) i Contact (1969). Simeon Coxe postanowił wzbogacić rewitalizowany album o dodatkowe archiwalne utwory, które nie weszły do pierwotnego planowanego wydania The Garden, zaś każdą z piosenek poprzedzielano pochodzącymi z głębokich archiwaliów zespołu eksperymentalnymi kompozycjami instrumentalnymi, których w założeniu w ogóle miało nie być na pierwotnym wydawnictwie. Każda z instrumentalnych impresji zawiera dwuczłonowy tytuł, z czego drugi człon tytułu każdej z nich nazwany został ,,Noodle", tworząc tym samym swoisty koncept album, o znacznie bardziej eksperymentalnym charakterze niż dwa pierwsze albumy Silver Apples.
   W zasadzie recenzję albumu należy podzielić na dwie części - piosenkową i eksperymentalno-instrumentalną.
   Piosenkową część, jak i cały album otwiera I Don't Care What the People Say, utwór przypominający dokonania z dwóch poprzednich albumów Silver Apples, oparty na charakterystycznym dynamicznym i transowym rytmie perkusji, hipnotyczno-syntezatorowym pulsie i wibrującym podkładzie. Całość opatrzono psychodelicznymi organowymi solówkami i hippisowską linią wokalną rodem z amerykańskiego Zachodniego Wybrzeża lat 60.
   Na podobnym, tak charakterystycznym dla stylistyki Silver Apples transowym schemacie rytmicznym perkusji, oparty został numer Walkin z chłodną i delikatną, lekko wibrującą syntezatorową psychodeliczną przestrzenią i przenikliwymi wysoko brzmiącymi dźwiękami Trautonium pełniącymi funkcję riffów gitarowych. Wraz z linią wokalną o new wave'owym zabarwieniu kompozycja dość bliska jest synth popowi, jaki w latach 70. i 80. reprezentowała inna nowojorska formacja psychodeliczno-synth popowa, Suicide.
   Mimo mocno psychodelicznego i awangardowego charakteru swojej muzyki, Silver Apples w tamtym czasie bynajmniej nie zamierzał zapominać o korzeniach amerykańskiej muzyki, które tkwiły przecież w country, a styl ten pojawiał się już na dwóch poprzednich albumach Silver Apples i nie inaczej jest w przypadku wydawnictwa The Garden; utwór John Hardy jest przeróbką klasycznej amerykańskiej pieśni country, zagraną na żywo w oparciu wyłącznie o banjo i kontraba. Sekcję rytmiczną tworzy rytmiczne klaskanie.
   Ducha country słychać także w liniach wokalnych kompozycji The Owl opartej o podkład hipnotycznego pulsu i wibracji oraz linie melodyczne tworzone za pośrednictwem partii organowych. W utworze słychać echa przyszłych dokonań formacji The Residents z lat 70.
   Piosenka Mustang Sally, przeróbka rhythm and bluesowego standardu Macka Rice'a, osadzona jest w klasycznie hippisowskiej psychodeli lat 60. bliskiej burleskowemu stylowi wczesnej twórczości formacji The Doors z wyraźnie uwydatnionymi partiami organów Vox Continental.
   Kompozycja Again to przeróbka tradycyjnej amerykańskiej pieśni osadzona na zagęszczonym transowym rytmie sekcji perkusji, syntezatorowym pulsie basu w podkładzie i organowej przestrzeni, tworząc tym samym klimat iście hippisowskiej psychodeli, w której słychać przyszłe dokonania formacji Suicide.
   Utwór Mad Man Blues, choć osadzony w tradycji rhythm and bluesa, oparty jest na chwytliwych partiach organowych w stylu Raya Manzarka z The Doors; to jeden z najbardziej pokręconych momentów wydawnictwa przypominających przyszłe dokonania zespołu The Residents, utwór przechodzi bowiem z form przebojowego psychodelicznego popu, w kierunku eksperymentów dźwiękowych, efektów z wstecznie odtworzonymi taśmami i białych szumów, deklamacji i jazzowych ustnych improwizacji imitujących linie melodyczne.
   Stronę eksperymentalną reprezentują wspomniane instrumentalne miniatury ,,Noodle", które przedzielają każdą z piosenek albumu.
   Kompozycja Tabouli Noodle opiera się na potężnej i zagęszczonej quasi-plemiennej rytmice na tle pozornie niespójnej archaicznej syntezatorowej linii melodii, którą uzupełniają partie szybkich klawiszy i cichych radiowych zakłóceń w tle.
   Nieco zbliżony schemat prezentuje numer Cannonball Noodle, choć potężny rytm perkusji jest tu bardziej marszowy, na nim zaś opierają się partie nisko brzmiących linii melodii. Tło wypełniają efekty ze wstecznie odtworzonymi taśmami oraz eksperymenty dźwiękowe.
   Utwór Cockroach Noodle składa się z początkowo równomiernych sygnałów, które wraz ze wzrostem tempa i napięcia tracą na spójności przechodząc w elektroniczną kakofonię, co podkręcają równie szaleńcze uderzenia perkusji. Z czasem kompozycja jednak wyhamowuje, pozostawiając futurystyczne dźwięki rodem z gierek komputerowych oraz rytmiczny stukot archaicznego groove'u.
   Kompozycja Swamp Noodle w całości oparta jest na eksperymentach brzmieniowych z wstecznie odtworzoną taśmą i wysoko zawieszonej solówce klawiszowej, również odtworzonej od tyłu na tle marszowego rytmu perkusji, basowego pulsu w podkładzie i wibrującej przestrzeni. Słychać tu echa przyszłej twórczości brytyjskiej formacji, Cabaret Voltaire, a także niemieckich zespołów krautrockowych, takich jak m.in. Neu!, Cluster, Faust czy Can.
   Anasazi Noodle to kompozycja, która zaaranżowana jest w oparciu o potężną, marszowo-jazzową sekcję rytmiczną, nisko brzmiący, dynamiczny i rozwibrowany basowy podkład oraz wysoko brzmiące krzykliwe dźwięki syntezatorowe tworzące coś w rodzaju linii melodycznej. Tło tworzone jest przez nieustający dźwięk przypominający pisk niedostrojonego radioodbiornika lub wzmacniacza.
   Utwór Starlight Noodle charakteryzuje się całkiem zgrabnymi psychodelicznymi solówkami organowymi tworzącymi przestrzeń dla ciężkiego i marszowego podkładu rytmicznego współgrającego z syntezatorowym basowym pulsem, tło zaś wypełniają przeciągłe syntezatorowe pętle przypominające dźwięki alarmu.
   Finalizujący album numer Fire Ant Noodle, to połączenie przyśpieszonych pętli i kakofonii wstecznie odtworzonych taśm na tle rytmu perkusji, który zmienia zarówno częstotliwość, jak i prędkość.
   Wydawnictwo The Garden do złudzenia przypomina przypadek albumu The Doors, Strange Days (1967), kiedy zespół z odrzutów z poprzedniej sesji nagraniowej potrafił stworzyć prawdziwe psychodeliczne i eksperymentalne dzieło, choć w przypadku albumu The Garden, na jego oficjalną premierę trzeba było czekać przeszło aż 28 lat.


Tracklista:


"I Don't Care What the People Say" – 3:08
"Tabouli Noodle" – 4:18
"Walkin" – 4:07
"Cannonball Noodle" – 5:29
"John Hardy" (Traditional) – 2:22
"Cockroach Noodle" – 2:24
"The Owl" – 3:23
"Swamp Noodle" – 2:58
"Mustang Sally" (Mack Rice) – 3:15
"Anasazi Noodle" – 3:20
"Again" (Traditional) – 2:58
"Starlight Noodle" – 4:39
"Mad Man Blues" – 3:13
"Fire Ant Noodle" – 3:43


Personel (skład podstawowy):


Danny Taylor – vocals, drums, percussion
Simeon Coxe – vocals, synthesizers, organ, oscillators, banjo


Written by, © copyright January 2020 by Genesis GM.

Psyche - Mystery Hotel, 1988;
23 maja 2023, 10:59

Mystery Hotel - trzeci album studyjny kanadyjskiej synth popowej formacji, Psyche, nagrywany w 1987 roku, ukazał się 19 września 1988 roku. Album jest już wyraźnym zwrotem w kierunku przystępnego europejskiego synth popu, biorąc pod uwagę eksperymentalne początki Psyche i wydany w 1985 roku w dość awangardowej i eksperymentalnej formie debiutancki album formacji, Insomnia Theatre, który nieoczekiwanie zdobył pozytywne recenzje krytyków. Formacja postanowiła zwrócić się ku bardziej przystępnym, konwencjonalnym formom muzyki, czego przykładem był drugi album Psyche, wydany w 1986 roku Unveiling the Secret, choć w znacznej mierze pozostawał jeszcze pod wpływem awangardy i eksperymentu, zawierał już całkiem przystępne, wręcz przebojowe piosenki, co było wyraźnym zwrotem w kierunku popowego oblicza muzyki formacji. Album Unveiling the Secret odniósł dość duży sukces komercyjny, szczególnie w Europie, co zachęciło Darrina i Stephena Hussów do pójścia o krok dalej i nagrania albumu pozbawionego eksperymentalizmu, ukierunkowanego na synth pop, który co prawda w tamtym czasie wyraźnie wyhamował i stracił na znaczeniu, jednakże za przykładem brytyjskiego zespołu, Depeche Mode, który sięgnął po zdecydowanie mroczne odmiany synth popu odnosząc ogólnoświatowy sukces, także i muzycy Psyche postanowili oprzeć swoją muzykę na gruncie, na którym sukces odniósł Depeche Mode.
   Nic więc zatem dziwnego, że album Mystery Hotel, niekiedy w dość oczywisty sposób odwołuje się do twórczości zespołów Depeche Mode i Cabaret Voltaire drugiej połowy lat 80., co zresztą dobitnie słychać jest już w otwierającym album utworze Make No Mistake z silnymi wpływami klimatów albumów Depeche Mode, Music For The Masses (1987) i Cabaret Voltaire, Code (1987). Numer charakteryzuje się dość prostym i oszczędnym beatem automatu perkusyjnego, wyrazistą i powtarzalną sekwencją klawiszową i mrocznym tłem charakteryzującym ówczesną twórczość Depeche Mode. Są też i delikatne sekwencerowe pulsy, odległe szumy i funkowe solówki klawiszy charakterystyczne dla twórczości Cabaret Voltaire tamtego okresu.
   Singlowy utwór Insatiable, o zdecydowanie zimnofalowym charakterze, utrzymuje niezwykle dynamiczną sekcję rytmiczną i wyrazistą, chłodną przestrzenną linię melodyczną, zaś partie wokalne mają post punkowe ukierunkowanie.
   Wake The Flood Unconscious nieco spowalnia tempo, choć utwór również zawiera post punkowe partie wokalne, utrzymuje się na dość wyrazistej chłodnej  przestrzeni, w której słychać wpływy twórczości formacji Soft Cell i Suicide.
   Numer The Outsider utrzymany jest w synth popowych klimatach wczesnej twórczości Depeche Mode bądź The Twins, z wyraźnym sekwencerowym pulsem i chłodnymi solówkami klawiszy, zaś sekcja wokalna Darrina Hussa, choć posiadająca ciepłą barwę, pełna jest nieprzejednanego chłodu i surowości.
   You're The Only One rozpoczyna krótka introdukcja oparta na chłodnej orkiestrowej przestrzeni i smykach, po czym kompozycja przechodzi w klimaty dynamicznego synth popu w stylu wczesnej twórczości formacji Depeche Mode, Yazoo, Dead Or Alive bądź The Twins.
   Klimaty brzmieniowe wczesnych albumów formacji Dead Or Alive i Depeche Mode oraz The Twins silnie wyczuwalne są również w utworze Uncivilized, opartym na silnym industrialnym pulsie sekwncera i chłodnych partiach klawiszy.
   Ride On to dynamiczny i przebojowy synth popowy numer, bliski dokonaniom zespołu Bronski Beat, oparty na prostych sekcjach rytmicznych automatu perkusyjnego i syntezatorowego basu w podkładzie. Tym razem utwór charakteryzuje się dość mocno ograniczoną przestrzenią, na której tle dominują delikatne pulsy.
   Instrumentalny utwór, Dreamstreet, oparty jest na zagęszczonym i utanecznionym basowym pulsie sekwencera oraz chłodnej przestrzeni, na której tle rozbrzmiewają klawiszowe solówki.
   Nocturnal Passenger rozpoczyna krótkie syntezatorowe przestrzenne intro, po czym kompozycja przechodzi w industrialno-synth popową strukturę muzyczną osadzoną na ciężkiej sekwencji syntezatora, która razem z automatem perkusyjnym tworzy sekcję rytmiczną. Nie brak tu chłodnej przestrzeni, wyraźnych klawiszowych solówek i pulsującego sekwencera podkładzie. Sekcja wokalna jest przenikliwa, przechodząca niekiedy w półszepty. Piosenka oscyluje między klimatami twórczości Depeche Mode i Suicide.
   Podstawową setlistę albumu zamyka singlowy Eternal, new wave'owy numer, który przyniósł Psyche ogromny sukces komercyjny w latach 80. Utwór jako jedyny na wydawnictwie cechuje się charakterystyczną i wyrazistą funkową partią gitarową, którą uzupełnia chłodny klawiszowy motyw, mogący trochę kojarzyć się z twórczością polskiej gwiazdy synth popu lat 80., zespołu Kombi.
   Reedycję albumu wzbogacono o utwory bonusowe, w tym utrzymany w duchu neue deutsche welle numer Anguish (zamieszczony został także na bonusowej trackliście we wznowieniu albumu Unveiling the Secret). Ponadto wśród bonusowej setlisty znalazły się wydłużone wersje Insatiable (US Club Mix) i Eternal (US Club Mix).
   Najcenniejszym jednak dodatkiem są pochodzące z niezwykle rzadkiego rarytasowego wydawnictwa, Live EP, koncertowe wersje piosenek Prisoner To Desire i Unveiling The Secret (z albumu Unveiling the Secret), Make No Mistake, Wake The Flood Unconscious oraz pochodzącej z albumu Unveiling the Secret zimnofalowej ballady, Taking Chances, zamykającej cały album. Wszystkie koncertowe utwory utrzymane są w stylistyce niemal pokrywającej się z albumowymi wersjami, choć w wersji live numery brzmią bardziej surowo.
   Mimo, iż album Mystery Hotel przyniósł Psyche sukces komercyjny oraz dwa singlowe przeboje - Insatiable i Eternal - zespół opuścił klawiszowiec, Stephen Huss, który postanowił realizować dalszą karierę solo. Jednak to co najlepsze, miało dla Psyche dopiero nadejść. Skład formacji uzupełnił klawiszowiec, David Kristian, który zajął dotychczasowe miejsce Stephena Hussa.


Tracklista:


1 Make No Mistake 4:08
2 Insatiable 4:41
3 Wake The Flood Unconscious 2:55
4 The Outsider 4:23
5 You're The Only One 3:25
6 Uncivilized 3:40
7 Ride On 2:47
8 Dreamstreet 5:16
9 Nocturnal Passenger 4:31
10 Eternal 4:18
11 Anguish 3:21
12 Insatiable (US Club Mix) 6:41
13 Eternal (US Club Mix) 5:55
14 Prisoner To Desire (Live EP) 5:01
15 Unveiling The Secret (Live EP) 4:03
16 Make No Mistake (Live EP) 4:15
17 Wake The Flood Unconscious (Live EP) 2:49
18 Taking Chances (Live EP) 3:42


Personel:


Vocals – Darrin C. Huss
Synthesizers - Stephen Huss
Design [Sleeve] – Pearl Cholley, Philippe Huart
Photography By – Alain Duplantier
Producer – Dan Lacksman, Stephan Krämer, Psyche


Written by, © copyright January 2020 by Genesis GM.