En-Rage - Saviour, 1993;
11 grudnia 2025, 00:32

Saviour - debiutancki i jedyny album studyjny brytyjskiej formacji electro popowej, En-Rage, który ukazał się w 1993 roku nakładem brytyjskiej wytwórni, Pulse 8. Producentami wydawnictwa i zarazem opiekunami zespołu byli brytyjscy producenci wywodzący się ze sceny house, Barry Leng i Duncan Hannant. Formacja powstała w 1992 roku pod nazwą Rage na fali eksplozji popularności stylów house i euro dance w muzyce elektronicznej. W skład zespołu weszli perkusista, Hans Greeve, oraz wokalista, Tony Jackson, który wcześniej udzielał się wokalnie w chórkach na albumach znanych piosenkarzy - brytyjskiego wokalisty soulowego, Billy'ego Oceana, amerykańskiej piosenkarki disco, Amii Stewart, czy brytyjskiego wokalisty new wave, Paula Younga. Na koncertach formację wspierali gitarzysta, Jeffrey Sayadian, basistka, Angela Lupino, klawiszowiec i wokalista, Toby Sadler, oraz perkusista, Pierson Grange. W 1993 roku zespół zmienił nazwę na En-Rage, by nie być mylonym z niemiecką formacją metalową o tej samej nazwie (i by uniknąć procesu sądowego).
Zespół zadebiutował w maju 1992 roku wydaną na singlu znaną piosenką, Run to You, z repertuaru kanadyjskiego gitarzysty i piosenkarza glam rockowego, Bryana Adamsa (wydawnictwo Reckless, 1984), która również potem otwierała setlistę albumu Saviour. Elektroniczna sekcja perkusyjna utrzymuje jednostajne i utanecznione tempo, podkład wypełnia płytko zapętlająca się sekcja gitary basowej. Warstwę muzyczną tworzą chłodne, krótkie i wysoko-tubalnie brzmiące partie klawiszowe układające się w charakterystyczną pętlę przecinaną chłodnym, krótkim i wysoko-tubalnie brzmiącym przeciągnięciem klawiszowym, równomierny, dynamiczny, wysoko-tubalnie i chropowato brzmiący puls sekwencerowy, chłodna, rozległa, wysoko i matowo brzmiąca solówka klawiszowa tworząca rozmytą linię melodii, chłodna, wysoko, matowo i fletowo brzmiąca solówka klawiszowa układająca się w chwytliwą i płytko zapętloną linię melodii, oraz chłodne partie klawiszowe o brzmieniu typu piano tworzące house'owo zapętloną linię melodii. W tle słychać jest występujące jedynie w fazach refrenowych unoszące się, twardo wibrujące i szumiące przeciągnięcia syntezatorowe oraz subtelne, chłodne, bardzo krótkie, twarde i sucho dzwoniące partie klawiszowe tworzące house'owo zapętloną linię melodii. Tony Jackson śpiewa gładkim i soulowym głosem, w drugiej połowie utworu wokalista wykonuje partię rapowaną czterokrotnie powtarzając sentencję ,,You need to slow your speed, stop the nonsense". Pierwsze wydanie singla przeszło praktycznie bez większego echa, jednak jego drugie wydanie w listopadzie 1992 roku przyniosło singlowi w latach 1992-93 sukces komercyjny w postaci m.in. 18. miejsca listy Bubbling Under Hot 100 w zestawieniu Billboardu w USA, 3. miejsca w zestawieniu UK Singles w Wlk. Brytanii, 1. miejsca w Kanadzie, 6. miejsca w Belgii, Finlandii i Szwecji, 11. miejsca w Holandii, 12. miejsca ogólnoeuropejskiego zestawienia European Dance Radio, 14. miejsca w Niemczech, czy 20. pozycji w Szwajcarii. Sukces ten przebił zatem pozycje na listach przebojów w latach 1984-85 oryginalnej piosenki w wykonaniu Bryana Adamsa, w czym można dopatrywać się faktu, iż aranżacja w wykonaniu En-Rage jest o wiele ciekawsza od oryginalnej wersji numeru.
Be Yourself była drugą kompozycją zapowiadającą debiutancki album studyjny formacji, wydaną na singlu latem 1992 roku. Elektroniczna sekcja perkusyjna utrzymuje trip hopowe tempo, w podkładzie występują krótkie i miękkie akordy sekcji gitary basowej tworzące płytko zapętloną linię basu. Warstwa muzyczna złożona jest z chłodnej, rozległej, smyczkowo i melancholijnie brzmiącej przestrzeni, tubalnie brzmiącego tła syntezatorowego, chłodnych partii klawiszowych o delikatnym lub miękkim brzmieniu typu piano układających się w spokojną i płytko zapętlona linię melodii wspieraną zimnymi, krótkimi, szorstko, wysoko, retrospektywnie i wysmukle brzmiącymi partiami klawiszowymi, subtelnej, chłodnej, masywnej i wysoko brzmiącej partii klawiszowej tworzącej silnie rozmytą linię melodii, chłodnych, krótkich i wysoko brzmiących partii klawiszowych tworzących równomierne arpeggio, jednorazowo występującego chłodnego, krótkiego, unoszącego się, wysoko-tubalnie i matowo brzmiącego przeciągnięcia klawiszowego, jednorazowo występującego tubalnie i chropowato brzmiącego przeciągnięcia klawiszowego, oraz jednorazowo występującego chłodnego, wysoko i matowo brzmiącego przeciągnięcia klawiszowego. W drugiej połowie piosenki chłodne partie klawiszowe o brzmieniu typu piano z niższym rejestrem dźwiękowym układają się w spokojną, soulowo zabarwioną linię melodii. Tony Jackson śpiewa gładko i soulowo brzmiącą barwą głosu, niekiedy wchodząc w formę szorstkiego, soulowego falsetu. Wokalista śpiewa również wokalizami, zaś w drugiej połowie wykonuje krótkie, spokojne i free stylowe deklamacje ocierające się o formę rapu. Brak większej przebojowości sprawił jednak, iż singiel nie osiągnął sukcesów na listach przebojów.
Bezpośrednią zapowiedzią ukazania się wydawnictwa Saviour było wydanie na singlu na początku 1993 roku utworu Why Don't You z jednostajnym i utanecznionym tempem elektronicznej sekcji perkusyjnej, płytko zapętlającą się sekcją gitary basowej w podkładzie, chłodnymi, krótkimi i wysoko-tubalnie brzmiącymi partiami klawiszowymi układającymi się w charakterystyczną pętlę przecinaną chłodnym, krótkim i wysoko-tubalnie brzmiącym przeciągnięciem klawiszowym, równomiernym, wysoko-tubalnie i chropowato brzmiącym pulsem sekwencerowym, chłodną i melancholijną przestrzenią, chłodnymi partiami klawiszowymi o miękkim brzmieniu fortepianowym tworzącymi luźną i płytko zapętloną linię melodii, oraz chłodnymi partiami o brzmieniu typu piano układającymi się w płytko zapętloną linię melodii. W pierwszej i drugiej połowie kompozycji następuje pauza wypełniona równomiernym i twardym arpeggiem tworzonym przez chłodne, krótkie, wysoko i matowo brzmiące partie klawiszowe, nisko i gładko brzmiącą partią syntezatorową oraz subtelnym, krótkim i brzęcząco-tubalnie brzmiącym przeciągnięciem klawiszowym. Tony Jackson śpiewa gładkim i soulowym głosem, wokalista wykonuje również przyśpiewki zastępujące partie klawiszowe układające się zapętloną linię melodii, a także wokalizy soulowo brzmiącą barwą głosu oraz wysoko brzmiącym głosem bądź falsetem. Singiel osiągnął sukces komercyjny dochodząc 26. miejsca w Austrii, 39. miejsca w Szwajcarii, 40. miejsca w Niemczech, 44. miejsca w Wlk. Brytanii oraz 209. pozycji w Australii.
Tytułowa piosenka, Saviour (12" Version), zawiera jednostajne i utanecznione tempo elektronicznej sekcji perkusyjnej, płytko zapętloną sekcję gitary basowej w podkładzie, występującą okresowo chłodną przestrzeń o rozległym, smyczkowym brzmieniu ze smyczkowo brzmiącymi nakładkami klawiszowymi, nisko brzmiącą partię syntezatorową okresowo wypełniającą tło, chłodne partie klawiszowe o brzmieniu typu piano układające się w house'owo zapętloną linię melodii, chłodne, krótkie i wysoko brzmiące partie klawiszowe tworzące wraz z chłodnym, krótkim, wysoko, gładko i organowo brzmiącym przeciągnięciem klawiszowym płytko i house'owo zapętloną linię melodii, subtelną, chłodną, masywną, wysoko-tubalnie i matowo brzmiącą partię klawiszową układającą się w silnie rozmytą linię melodii, subtelne, krótkie, twarde, wysoko-tubalnie i chropowato brzmiące partie klawiszowe tworzące równomierne, dynamiczne, wznoszące się i opadające arpeggio, występującą okresowo równomierną, dynamiczną i tubalnie brzmiącą pulsację sekwencerową, oraz chłodne, fortepianowo brzmiące partie klawiszowe układające się w luźną i płytko zapętloną linię melodii. Partia wokalna w wykonaniu Tony'ego Jacksona jest gładka i soulowa.
Kompozycja In My Mind prezentuje jednostajne i utanecznione tempo elektronicznej sekcji perkusyjnej, krótkie i miękkie syntezatorowe akordy basowe tworzące płytko zapętloną linię basu w podkładzie, chłodną, wysoko i organowo brzmiącą solówkę klawiszową układającą się w płytko i house'owo zapętloną linię melodii, chłodną, wysoko i gładko brzmiącą partię syntezatorową okresowo wypełniającą tło, subtelną, chłodną, retrospektywnie i wysoko brzmiącą solówkę klawiszową tworzącą rozmytą i zapętloną linię melodii w tle, chłodne, krótkie i wysoko brzmiące partie klawiszowe układające się w równomierne i dynamiczne arpeggio (niekiedy występujące podwójnie), chłodną, masywną i wysoko brzmiącą partię klawiszową tworzącą rozmytą lub silnie rozmytą linię melodii, chłodne, krótkie, wysoko, organowo i gładko brzmiące partie klawiszowe układające się w płytko i house'owo zapętloną linię melodii, oraz chłodną, wysoko, archaicznie i matowo brzmiącą partię klawiszową tworzącą jednorazowo występującą, płytko zapętloną, niemal płaską i house'ową linię melodii. Warstwa tekstowo-wokalna jest niezwykle oszczędna, ograniczająca się jedynie do krótkich refrenów. Partia wokalna w wykonaniu Tony'ego Jacksona jest soulowa i gładka, wokalista wykonuje również krótkie wokalizy.
Don't Let It Die to numer z trip hopowym tempem elektronicznej sekcji perkusyjnej, płytko zapętloną sekcją gitary basowej w podkładzie, miękko i fortepianowo brzmiącymi partiami klawiszowymi układającymi się w krótkie i zapętlone linie melodii, chłodną, masywną i melancholijną przestrzenią, chłodną i wysoko brzmiącą solówką organową tworzącą rozmytą linię melodii, chłodnymi, krótkimi, szorstko i wysoko brzmiącymi przeciągnięciami organowymi, oraz chłodnymi partiami klawiszowymi o brzmieniu typu piano układającymi się w swobodną i soulową linię melodii. W tle słychać jest subtelne, wysoko-tubalnie i chropowato brzmiące wstawki klawiszowe. W drugiej połowie utworu dodatkowo pojawia się chłodna, wysoko i matowo brzmiąca solówka klawiszowa tworząca rozmytą linię melodii. Partia wokalna w wykonaniu Tony'ego Jacksona jest soulowa.
Czwartym singlem pochodzącym z albumu Saviour była tradycyjna amerykańska pieśń blues-folkowa, The House of the Rising Sun, pochodząca z lat 30. z Ameryki Płn. z rejonu Appalachów, najbardziej rozpropagowana w 1964 roku przez brytyjski zespół psychodeliczno-rockowy, The Animals (wydawnictwo The Animals, 1964). Elektroniczna sekcja perkusyjna utrzymuje jednostajne i utanecznione tempo, podkład wypełniony jest miękkim, basowym pulsem sekwencerowym wspieranym krótkimi i chropowato brzmiącymi syntezatorowymi akordami basowymi wymieniającymi się z krótkim i chropowato brzmiącym basowym pulsem sekwencera, bądź rozległą i płytko zapętloną sekcją gitary basowej również wspieraną krótkimi i chropowato brzmiącymi syntezatorowymi akordami basowymi wymieniającymi się z krótkim i chropowato brzmiącym basowym pulsem sekwencera. Krótko występuje też twardy basowy puls sekwencerowy. Warstwa muzyczna składa się z występującej okresowo chłodnej przestrzeni o rozległym brzmieniu smyczkowym, nisko brzmiącej partii syntezatorowej okresowo wypełniającej tło, chłodnych, krótkich, wysoko i gładko brzmiących przeciągnięć klawiszowych, chłodnych i smyczkowo brzmiących solówek klawiszowych układających się w rozmytą linię melodii, równomiernego, tubalnie-wysoko i chropowato brzmiącego pulsu sekwencerowego, subtelnych, chłodnych, miękkich i wysoko brzmiących partii klawiszowych tworzących krótkie i głębokie zapętlenia, chłodnej, masywnej i wysoko brzmiącej partii klawiszowej układającej się w rozmytą linię melodii, chłodnych partii klawiszowych o brzmieniu typu piano tworzących płytko i house'owo zapętloną linię melodii, chłodnych, krótkich, miękkich i wysoko brzmiących partii klawiszowych układających się w zapętloną, arpeggiową linię melodii w tle, chłodnych, krótkich, twardych, wysoko i chropowato brzmiących partii klawiszowych tworzących unoszące się arpeggia, układającej się w krótką i rozmytą linię melodii partii klawiszowej o wysoko-tubalnym brzmieniu gitary akustycznej przechodzącym w gładkie i wysokie brzmienie harmonijki ustnej, krótkich zapętleń klawiszowych o brzmieniu saksofonu, oraz chłodnych, krótkich i wysoko brzmiących partii klawiszowych tworzących równomierne, wznoszące się i opadające arpeggio. Partia wokalna w wykonaniu Tony'ego Jacksona jest soulowa, wokalista wysokim rejestrem głosu wykonuje również wokalizy. Singiel nie odniósł spodziewanego ogromnego sukcesu komercyjnego, notując 20. miejsce w Austrii, 41. miejsce w Wlk. Brytanii oraz 171. pozycję w Australii. Warto jednak tu zaznaczyć, iż w odróżnieniu od kompozycji Run to You, aranżacja En-Rage piosenki House of the Rising Sun jest po prostu o wiele słabsza od kultowej wersji formacji The Animals. I nawet soulowa barwa głosu Tony'ego Jacksona jakoś nie pasuje do oryginalnej linii wokalnej pieśni.
Numer Give It Up jest piątym i ostatnim singlem pochodzącym z albumu Saviour. Całość poprzedzona jest wokalną introdukcją złożoną jedynie z rozległej, nisko brzmiącej partii syntezatorowej wypełniającej tło. Brak jest sekcji rytmicznej, partia wokalna w wykonaniu Tony'ego Jacksona jest soulowa. W swojej zasadniczej części kompozycja opiera się na jednostajnym i utanecznionym tempie elektronicznej sekcji perkusyjnej, krótkich i miękkich akordach sekcji gitary basowej układających się w płytko zapętloną linię basu w podkładzie, chłodnych partiach klawiszowych o brzmieniu typu piano tworzących płytko zapętloną linię melodii bądź house'owo zapętloną linię melodii, chłodnej, rozległej, smyczkowo brzmiącej i melancholijnie zabarwionej przestrzeni, chłodnych, krótkich i smyczkowo brzmiących przeciągnięciach klawiszowych, oraz następujących po sobie chłodnych, wysoko i gładko brzmiących wstawkach klawiszowych. Partia wokalna w wykonaniu Tony'ego Jacksona jest gładka i soulowa, wokalista wykonuje również krótkie, krzykliwe, wysoko i szorstko brzmiące wokalizy. Singiel osiągnął umiarkowany sukces komercyjny dochodząc do 97. miejsca w Wlk. Brytanii.
Utwór Ease the Pain (12" Version) charakteryzuje się jednostajnym i utanecznionym tempem elektronicznej sekcji perkusyjnej, miękką i płytko zapętloną sekcją gitary basowej w podkładzie, chłodną, masywną, rozległą, melancholijną i smyczkowo brzmiącą przestrzenią, równomiernym, dynamicznym i tubalnie brzmiącym pulsem sekwencerowym, chłodną, rozległą i wysoko brzmiącą partią klawiszową tworzącą rozmytą linię melodii, chłodną, wysoko i organowo brzmiącą solówką klawiszową układającą się w house'ową i płytko zapętloną linię melodii wspartą subtelnymi, krótkimi, wysoko-tubalnie i chropowato brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi płytko zapętloną linię melodii, chłodnymi, fortepianowo brzmiącymi partiami klawiszowymi układającymi się w luźną i zapętloną linię melodii, chłodnymi, krótkimi, miękkimi, wysoko-tubalnie i organowo brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi house'owo zapętloną linię melodii, chłodnymi, krótkimi, szerokimi, wysoko, gładko i organowo brzmiącymi partiami klawiszowymi układającymi się w house'owo i płytko zapętloną linię melodii, oraz chłodnymi, krótkimi i wysoko brzmiącymi partiami klawiszowymi tworzącymi dynamiczne i równomierne arpeggio. Warstwa tekstowo-wokalna jest niezwykle oszczędna, ograniczająca się jedynie do krótkich refrenów. Partia wokalna w wykonaniu Tony'ego Jacksona jest soulowa i gładka, wokalista wykonuje również krótkie wokalizy. Podobieństwo do kompozycji In My Mind nie jest przypadkowe - obie ścieżki są ze sobą ściśle powiązane.
Piosenka In Your Eyes oparta jest na jednostajnym i utanecznionym tempie elektronicznej sekcji perkusyjnej, płytko zapętlającej się sekcji gitary basowej w podkładzie, chłodnej i melancholijnej przestrzeni, chłodnej, rozległej i wysoko brzmiącej partii klawiszowej tworzącej rozmytą linię melodii, chłodnych, fortepianowo brzmiących partiach klawiszowych układających się w luźną i płytko zapętloną linię melodii, charakterystycznej pętli tworzonej przez dwa krótkie i wysoko-tubalnie brzmiące akordy klawiszowe oraz krótkie i wysoko-tubalnie brzmiące przeciągnięcie klawiszowe, a także nisko brzmiącej partii syntezatorowej okresowo wypełniającej tło. W tle niekiedy słychać jest chłodną, twardą, retrospektywnie i wysoko brzmiącą wibrację syntezatorową. W drugiej połowie utworu warstwa muzyczna poszerza się o chłodną, wysoko i gładko brzmiącą solówkę klawiszową tworzącą rozmytą linię melodii, przez chwilę także o chłodną i rozległą przestrzeń. Tony Jackson śpiewa soulową barwą głosu, wokalista wykonuje również krótkie wokalizy śpiewane falsetem.
Wydawnictwo uzupełnione zostało o dwa remixy wydanych na singlach kompozycji - Why Don't You i House of the Rising Sun. Remix piosenki Why Don't You (Stonebridge Club Mix) różni się znacząco od swojej podstawowej aranżacji, choć elektroniczna sekcja perkusyjna utrzymuje jednostajne i utanecznione tempo, wsparta jest zapętloną rytmiką partii bongosów. W podkładzie występują krótkie, miękkie i rozległe syntezatorowe akordy basowe układające się w zapętloną w house'owym stylu linię basu. Warstwa muzyczna tworzona jest przez chłodne partie klawiszowe o brzmieniu typu piano tworzące luźną i płytko zapętloną linię melodii, występującą okresowo chłodną przestrzeń o rozległym i smyczkowym brzmieniu, chłodne, krótkie, tubalnie i wiolonczelowo brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, chłodne partie klawiszowe o miękkim i masywnym brzmieniu xylofonu układające się w house'owo zapętloną linię melodii podążającą za linią basu, chłodną i smyczkowo brzmiącą przestrzeń, chłodne, krótkie i smyczkowo brzmiące przeciągnięcia klawiszowe, oraz tworzące płytko i house'owo zapętloną linię melodii chłodne, krótkie, wysoko i matowo brzmiące oraz chłodne, krótkie i wysoko brzmiące partie klawiszowe. Bardziej w tle występuje wysoko-tubalnie i matowo brzmiąca solówka klawiszowa układająca się w krótką i dynamicznie zapętloną linię melodii. W drugiej połowie utworu w warstwie muzycznej pojawiają się chłodne, rozległe, wysoko, organowo i matowo brzmiące przeciągnięcia klawiszowe. Partia wokalna w wykonaniu Tony'ego Jacksona jest identyczna jak w podstawowej aranżacji kompozycji, choć warto zauważyć, iż wersja Stonebridge Club Mix pod względem muzycznym jest lepsza od jej zasadniczej aranżacji, co daje do myślenia, iż z piosenki można było wyciągnąć o wiele większy potencjał przebojowy.
Remix utworu House of the Rising Sun (Dub Mix) pod względem struktury muzycznej nie różni się od swojej podstawowej aranżacji, jedynie partie instrumentalne zostały tu bardziej wyszczególnione. Za to partia wokalna została zminimalizowana jedynie do przyśpiewek w wykonaniu Tony'ego Jacksona. I właśnie dzięki wycięciu głównej partii wokalnej kojarzącej się z oryginalną, legendarną pieśnią House of the Rising Sun, ścieżka jest o wiele lepsza od swojej piosenkowej wersji.
Album Saviour odniósł umiarkowany sukces komercyjny, docierając do 40. miejsca w Austrii i 144. pozycji w Australii. Mimo udanej trasy koncertowej pod koniec 1993 roku skład En-Rage opuścił wokalista, Tony Jackson, który rozpoczął karierę solo, jego miejsce w składzie zespołu zajął Steve Lee. W 1995 roku En-Rage wydał jeszcze singiel My Cryings Done, który poniósł komercyjną porażkę i nie zdobył list przebojów. Był to początek końca formacji, która ostatecznie rozpadła się niedługo potem.
Tracklista:
1 Run to You (12" Version) 6:42
2 Why Don't You 3:53
3 Saviour (12" Version) 5:16
4 In My Mind 3:53
5 Don't Let It Die 4:55
6 House of the Rising Sun (12" Version) 5:42
7 Give It Up 3:37
8 Ease the Pain (12" Version) 5:11
9 In Your Eyes 4:57
10 Be Yourself (12" Version) 5:11
11 Why Don't You (StoneBridge Club Mix) 6:26
12 House of the Rising Sun (Dub Mix) 5:13
Personel (skład podstawowy):
Tony Jackson – vocals
Hans Greeve – drums
Written by, © copyright December 2025 by Genesis GM.


