Najnowsze wpisy, strona 85


Faust - So Far, 1972:


02 lutego 2023, 00:35

So Far - nagrywany w marcu 1972 roku w Bremie drugi album studyjny legendarnej formacji krautrockowej, Faust, łączący rockową awangardę inspirowaną muzyką konkretną z groteską, czego dobitnym przykładem jest już otwierający album utwór It's a Rainy Day, Sunshine Girl z mocnym podkładem przetworzonych bębnów połączonych z brzmieniem fortepianu, tworzących razem sekcję rytmiczną oraz swoisty kręgosłup całego utworu, wokół którego rozkręca się łagodny, łatwo wpadający w ucho wokal z prostym pogodnym tekstem, łagodnym i chwytliwym riffem gitarowym oraz delikatnym brzmieniem saksofonu pod koniec utworu, któremu niemal przez cały czas towarzyszą syntetyczne szumy. Cały tekst kompozycji to śpiewana po wielokroć i na przemian tytułowa fraza refrenu: ,,It's a Rainy Day, Sunshine Girl / It's a Rainy Day, Sunshine Baby".
   Względna oszczędność liryczna cechuje zresztą cały album; teksty (jeżeli już w ogóle pojawiają się w poszczególnych utworach) ograniczone są jedynie do prostych powtarzanych wielokrotnie refrenów. W zasadzie brak jest tu strof / zwrotek, co poniekąd jest typowe dla wszystkich zespołów nurtu krautrocka. Jednakże koncepcja pogodnej psychodeli utworu It's a Rainy Day, Sunshine Girl na tyle spodobała się wytwórni Polydor, że ta próbowała nawet uczynić z Faust drugi The Beatles. Na szczęście Niemcy nie poszli tą drogą.
   On the Way to Abamäe to instrumentalny, krótki jazzowy utwór, który utrzymany jest w klimacie lat 60. z doskonałą, niemal barokową solówką gitary akustycznej.
   Stronę A wydawnictwa wieńczy najdłuższy na albumie, bo ponad 10-minutowy No Harm, dwuwątkowy art-rockowy utwór wypełniony szumami i syntezatorowymi odgłosami. Pierwsza część utworu, o łagodnym charakterze psychodeli lat 60., gwałtownie przechodzi w szybkie tempo hard rocka lat 60., w którym mieszają się jazz i blues z groteską i silnymi, chrypliwymi partiami wokalnymi częściowo przetworzonymi poprzez efekt zwielokrotnionego echa. Całość mocno przypomina dokonania formacji The Velvet Undergruond i The Doors.
   Drugą część wydawnictwa rozpoczyna tytułowy instrumentalny numer, So Far, którego eksperymentalny krótki wstęp przechodzi w łagodny free-jazz połączony z odległymi syntezatorowymi przeciągłymi przestrzeniami i eksperymentalnymi podźwiękami. Tenże utwór przechodzi w następny, najbardziej niesamowity numer albumu, mający swoje źródło w inspiracji Dadaizmem, Mamie Is Blue. To już jest przykład wczesnej odmiany rocka industrialnego; mroczna powtarzająca się rytmicznie i powoli sekwencja syntezatorowa przypominająca mozolną pracę maszyn fabrycznych, tworzy tu swoistą sekcję rytmiczną utworu wkomponowaną w zgrzytliwe brzmienie archaicznego syntezatora i przesterów gitarowych, za którymi - po upływie połowy utworu - dobiega ledwo słyszalna sekcja wokalna z groteskowym tekstem powtarzanego po kilkakroć refrenu.
   Całkowicie groteskowy jest następny numer, I've Got My Car and My TV, z chwytliwą syntezatorową solówką oraz partiami wokalnymi - dorosłymi i dziecięcymi - śpiewającymi draczny refren, po czym następuje gwałtowne przyśpieszenie tempa, zaś utwór przybiera surrealistyczny charakter, niemal muzyki dla dzieci, bądź też charakterystycznych utworów edukacyjnych ukierunkowanych na dziecięcą psychikę tworzonych przez Bruce'a Haacka w latach 60.
   Na zakończenie albumu otrzymujemy całkiem dziwaczne rzeczy w postaci 45-sekundowych przerywników. Pierwszy z nich, Picnic on a Frozen River, oparty na fortepianie i trąbce brzmi niczym próba sprzętu przed koncertem. Drugi zaś eksperymentalny numer nagrany techniką cut & past, Me Lack Space..., składa się z taśmowych efektów reverse oraz przetwarzania częstotliwości radiowych. Mini-utworek ma jednak kontynuację w postaci ...In the Spirit, krótkiego finalizującego album jazzującego utworu przypominającego dokonania The Doors, o niemal burleskowym charakterze. I tu po raz pierwszy pojawia się bardziej rozbudowany tekst oraz standardowa sekcja wokalna utrzymana w klimacie psychodeli lat 60.
   So Far, choć wyraźnie prezentuje bardziej przystępny, niemal piosenkowy schemat kompozycji względem debiutanckiego albumu zespołu, Faust (1971), ciągle daleki jest od przebojowości. Album, mimo iż nie podbił list przebojów, podbił serca wielu ważnych wykonawców i zespołów, w tym m.in. Davida Bowie'go, Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire czy The Residents.
 
Tracklista:
 
1. "It's a Rainy Day, Sunshine Girl" 7:31
2. "On the Way to Abamäe" 2:46
3. "No Harm" 10:22
4. "So Far" 6:20
5. "Mamie Is Blue" 6:05
6. "I've Got My Car and My TV" 3:51
7. "Picnic on a Frozen River" 0:43
8. "Me Lack Space..." 0:41
9. "...In the Spirit" 2:16
 
Personel:
 
Werner "Zappi" Diermaier – drums, percussion
Hans Joachim Irmler – organ
Jean-Hervé Péron – vocals, bass guitar
Rudolf Sosna – vocals, electric guitar, keyboards
Gunther Wüsthoff – synthesizer, saxophone
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.

Test Dept - Proven In Action, (live) 1991;...


02 lutego 2023, 00:32

Proven in Action - koncertowy album brytyjskiej awangardowej formacji, Test Dept, obrazujący występ na New Music America Festival w Montreal Musiques Actuelles w kanadyjskim Montrealu w listopadzie 1990 roku. Występ ten nie jest standardowym koncertem w potocznym tego słowa znaczeniu. Jest to bardziej performance o wymowie wojennej; wojna towarzysząca cywilizacji od najdawniejszych czasów, co dobitnie uświadamia otwierający album utwór Jerusalem o symfonicznym i monumentalnym wymiarze przypominającym dokonania Vangelisa bądź ilustracje muzyczne hollywoodzkich kostiumowych superprodukcji o tematyce rzymsko-biblijnej.
   Kolejny utwór - Siege (Of Quebec) - jest łagodnym przejściem w klimat celtyckiego tańca ludowego. Wszechobecne wojownicze perkusjonalia współgrają z celtyckimi dudami, jest to też doskonała rozgrzewka przed kompozycją Agincourt, czysto celtycką tradycyjną pieśnią wojowniczą.
   Do bardziej współczesnych, XX-wiecznych czasów nawiązuje utwór Empire z groźnie brzmiącą narracją i monumentalną wojenną strukturą melodii.
   Territory jako jedyny utwór na albumie wyłamuje się spod neofolkowo-smyczkowego schematu. Panuje tu wyraźny, toporny klimat industrialu połączony ze złowieszczą recytacją, co przywodzi na myśl skojarzenia z II-wojennymi fabrykami militarnymi. Utwór mógłby posłużyć również jako ścieżka dźwiękowa obrazująca dokument o walkach na frontach II wojny światowej, które z kolei doskonale obrazowane są w następnym utworze - Wojna (War) - numer w całości oparty jest na perkusjonaliach i krzykliwych narracjach.
   Niespodziewana zmiana klimatu następuje w kompozycji The Emigrant, gdzie celtycka muzyka ludowa obiecuje schronienie, jednak brutalny powrót do wojennego szaleństwa nadchodzi wraz z wieńczącym album utworem Vastness z szalonym bębnieniem perkusjonaliów i oszalałą ryczącą partią wokalną.
   Album Proven in Action w czasach pozornego odprężenia, poprawności politycznej i upadku Żelaznej Kurtyny stanowił przestrogę przed wojną i jej następstwami.
 
Tracklista:
 
1 Jerusalem 2:19
2 Siege (Of Quebec) 5:15
3 Agincourt 2:43
4 Empire 7:22
5 Territory 3:48
6 Wojna (War) 6:54
7 The Emigrant 4:28
8 Vastness 5:57
 
Personel (skład podstawoswy):
 
Graham Cunnington
Paul Jamrozy
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.

Psychic TV - Live In Toronto (live), 1987;...


02 lutego 2023, 00:29

Live in Toronto - dziesiąty z serii limitowanych oficjalnych albumów koncertowych art rockowej formacji Psychic TV (akcja wymierzona przeciwko bootlegerom) zawiera surowy zapis koncertu zespołu w Toronto w 1987 roku. Jak zaznaczył Genesis P- Orridge, jest to jego ulubiony koncert z tej serii. Zespół prezentuje tym razem mocne, hardrockowe oblicze, elektronika zmarginalizowana została tu do minimum, zresztą wyjątkowo mało jest tutaj nawet efektów samplerskich.
   Koncert rozpoczynają dwa instrumentalne numery, eksperymentalna introdukcja L-If-E (z bluesowymi i latynoskimi chwytami gitarowymi) oraz funk rockowy Depravity.
   Potem następuje hardrockowe uderzenie w postaci kompozycji dedykowanej Jimowi Morrisonowi, L.A. Angel (pod koniec utworu pojawiają się sample z głosem odprawiającego mszę papieża Jana Pawła II).
   Bardziej punkowo zabarwiona jest piosenka, She Touched Me, zaś Riot in Thee Eye Ov Skye to połączenie hard rocka z klimatami bluesowymi. Acid Jam Maple Syrup to kolejny utwór instrumentalny o stylistyce mocnego hardrocka w połączeniu z funkiem.
   Na zakończenie otrzymujemy nieco spokojniejsze piosenki, chociaż Unclean to wciąż hardrock (tu pojawia się nieco więcej elektroniki w tle). Utwór ma wymowę antychrześcijańską i antyreligijną.
   Całość wieńczy przepiękna glam rockowa ballada, Just Drifting.
   Z dodatkowych ciekawostek najważniejszą wydaje się być udział w tym występie Philippa Erba (klawisze), bliskiego współpracownika Roberta Planta, lidera legendarnego zespołu hardrockowego, Led Zeppelin.
   Koncert w Toronto, w dobie popularności glam rocka w drugiej połowie lat 80., był wyraźnym sygnałem odejścia Psychic TV od industrialnych i elektronicznych korzeni.
 
Tracklista:
 
1 L-IF-E 4:34
2 Depravity 4:31
3 L.A. Angel 6:29
4 She Touched Me 6:57
5 Riot In Thee Eye Ov Skye 6:15
6 Acid Jam Maple Syrup 6:40
7 Unclean 9:49
8 Just Drifting 7:00
 
Personel:
 
Bass Guitar – Dave Martin
Drums – Matthew Best
Keyboards [EMU2], Keyboards – Philip Erb
Lead Guitar [Lead Guitars] – Alex Fergusson
Voice [Voices], Congas, Guitar [Noise Guitar] – G. P-Orridge
Written-By – Alex Fergusson, G. P-Orridge
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.

Throbbing Gristle - Grief, 2001;


29 stycznia 2023, 02:16

Grief - nieoficjalne i dosyć nietypowe wydawnictwo Throbbing Gristle zawierające... archiwalne wywiady z zespołem, głównie jego liderem, Genesisem P- Orridge'em, w formie dwóch blisko 25 minutowych utworów, Camera i Telephone, składających się ze zniekształconych sampli z twórczości Throbbing Gristle. Zresztą same wywiady często również są zniekształcane, głównie poprzez zwielokrotnione echa i zakłócenia, jednak sporo można się tu dowiedzieć o początkach zespołu, czy współpracy Genesisa P- Orridge'a z legendarnym pisarzem i reżyserem, ojcem chrzestnym subkultury hippisów, Williamem S. Burroughsem. Nie brakuje też poczucia humoru i autoironii.
   Od strony muzycznej Telephone jest znacznie bardziej bogaty dźwiękowo; utwór jest kolażem elektronicznych melodii zniekształconych i przybrudzonych szumami. Camera z kolei jest muzycznie uboższa, niemal w całości wypełniona jest industrialnym zgrzytem i hałasem, dopiero pod koniec utwór przechodzi w łagodny klimat minimalu z fortepianowym motywem.
   Ciekawostką jest pojawienie się sporych fragmentów konkretnych utworów zespołu - w Telephone usłyszymy piosenkę Subhuman, zaś w Camera jest moment z kompozycji Distant Dreams.
   Grief, choć jest wydawnictwem bootlegowym, stanowi cenne uzupełnienie dyskografii zespołu poprzez zamieszczenie na nim w formie luźnych wywiadów sporej ilości ciekawostek dotyczących działalności Throbbing Gristle.
 
Tracklista:
 
Camera 24:29
Telephone 23:03
 
Personel:
 
(Nie podano)
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.

Thee Majesty + Cotton Ferox - Wordship, 2004;...


29 stycznia 2023, 02:12

Wordship - album studyjny nagrywany w latach 2002-03 wspólnie przez Thee Majesty - eksperymentalny projekt założony w 1998 roku przez Genesisa P- Orridge'a - oraz szwedzki projekt trip-hopowy, Cotton Ferox. Album jest połączeniem eksperymentalnej elektroniki z poezją (często osobistą) autorstwa Genesisa P-Orridge'a, pochodzącą z lat 1992-2004.
   Łączenie muzyki z poezją nie było bynajmniej niczym nowym. Jednym z najbardziej znanych tego typu wydawnictw był wydany przez The Doors w 1978 roku album An American Prayer, ukazujący poezję Jima Morrisona recytowaną przez samego autora do specjalnie skomponowanej muzyki przez zespół.
   W nieco podobnym tonie przedstawia się album Wordship; recytacje i melorecytacje Genesisa P-Orridge'a doskonale współgrają z dość mocno eksperymentalną muzyką i sekcją rytmiczną (partie wokalne niekiedy przybierają formę wręcz... rapu!), chociaż nie brakuje tu także elementów popowych.    W otwierającym album utworze License For Ignorance słychać chwytliwą solówkę klawiszową. Kompozycja, Searching For Substance, buja się z kolei w kołyszącym klimacie reggae, rasta i dub.
   Najmocniejszymi punktami albumu wydają się jednak długie i rozbudowane utwory, jak Soul Searching (17 minut), w którym chłodna i mroczna elektronika przechodzi w gitarową psychodelę, zaś w A Debris Ov Murder (Perdurabo - Thee Rush) (22 minuty) o orientalno-trip-hopowym zabarwieniu, wykorzystano żywą sekcję perkusyjną.
   Ciekawie brzmią również krótkie ambientowe wypełniacze - Interlude 1, 2 i 3 - Slipping Away, I Travel i The Mirror. Całość uzupełnia chłodny i minimalistyczny, Times Change, jedyny utwór albumu, gdzie muzyka wyraźnie dominuje nad recytowanym krótkim tekstem, co stanowi idealne wyciszenie i zwieńczenie wydawnictwa.
   Album Wordship ukazuje twórczość Genesisa P-Orridge'a od zupełnie innej, mniej znanej poetyckiej strony.
 
Tracklista:
 
1 License For Ignorance 2:45
2 Interlude 1 : Slipping Away 3:36
3 Soul Searching 16:52
4 Interlude 2 : I Travel 2:58
5 Searching For Substance 6:34
6 Interlude 3 : The Mirror 2:21
7 A Debris Ov Murder (Perdurabo - Thee Rush) 22:06
8 Times Change 3:01
 
Personel:
 
Guitar, Guitar [Guitar-synth-sampler], Producer – Carl Abrahamsson
Mastered By – Bryin Dall
Viola [Acoustic, Electric, Viola-synth-sampler], Producer – Thomas Tibert
Voice, Keyboards, Bass [Bass-guitar-sampler], Producer – Genesis P-Orridge
 
Written by, © copyright August 2013 by Genesis GM.