Najnowsze wpisy, strona 71


Pet Shop Boys - Very, 1993;
02 lutego 2023, 01:07

Very - piąty studyjny album brytyjskiej formacji electro popowej, Pet Shop Boys, okazał się być jej największym sukcesem komercyjnym z ponad pięć milionami egzemplarzy sprzedanych na całym świecie. Wydawnictwo ukazało się trzy lata po wydaniu albumu Behaviour, w czasach dominacji narkotycznego nurtu grunge z jednej strony i tandetnego stylu euro dance z drugiej strony. Wydawnictwo doskonale odnalazło się w realiach ówczesnej sceny pop oferując połączenie electro-popu z nowoczesną muzyką parkietową, jednak bez uciekania od tradycyjnych instrumentów, takich jak gitara czy saksofon, czego symptomy można było usłyszeć już na albumie Behaviour.
   Sesje nagraniowe do wydawnictwa Very miały miejsce w latach 1992-93 w londyńskich studiach nagraniowych Sarm West i Angel oraz w nowojorskim studiu The Power Station. Producentem albumu był Stephen Hague odpowiedzialny już wcześniej za sukcesy wydawnictw Pet Shop Boys, Please (1986) i Actually (1987), a także m.in. albumów wykonawców pokroju New Order, Jimmy'ego Somerville'a, Marca Almonda, Public Image Ltd., Holly'ego Johnsona, Erasure, The Communards czy Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD). Premiera wydawnictwa miała miejsce 27 września 1993 roku.
   W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na utwory singlowe (aż pięć!), przede wszystkim przez wzgląd na fakt, że każdy osiągnął czołówki światowych list przebojów. Otwierający album numer Can You Forgive Her? brzmieniowo nawiązujący do czasów wydawnictw Please i Actually, jako singiel ukazał się blisko cztery miesiące przed premierą albumu Very, 31 maja 1993 roku, docierając w USA do 1. miejsca listy Dance Club Songs w zestawieniu Billboardu. W zestawieniach Billboardu singiel notowany był ponadto m.in. na 9. miejscu Bubbling Under Hot 100 Singles czy 10. miejscu Alternative Airplay. W Wlk. Brytanii singiel zajął 7. miejsce w zestawieniu UK Singles i 11. miejsce zestawienia UK Dance. Ponadto sukcesami wartymi odnotowania są m.in. 8. miejsce we Włoszech, 14. miejsce w zestawieniu European Hot 100 Singles czy 17. miejsce w Niemczech.
   Dynamiczny i utaneczniony utwór I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing, utrzymany w klimacie soulu lat 70., jako singiel ukazał się 29 listopada 1993 roku osiągając w USA 2. miejsc listy Dance Club Songs w zestawieniu Billboardu. W Wlk. Brytanii punktował na 13. miejscu w zestawieniach UK Dance i UK Singles.
   Melancholijno-soulowy o połamanej sekcji rytmicznej numer Liberation w formie singla ukazał się 4 kwietnia 1994 roku plasując się w Wlk. Brytanii na 14. miejscu w zestawieniu UK Singles, oraz na 27. miejscu zestawienia European Hot 100 Singles.
   Komppozycja Yesterday, When I Was Mad, osadzona w klasycznej stylistyce house z rapowanym tekstem w strofie i przebojowymi partiami wokalnymi w refrenie, swoją singlową premierę miała 29 sierpnia 1994 roku docierając w USA do 4. miejsca listy Dance Club Songs w zestawieniu Billboardu, zaś w Wlk. Brytanii singiel zajął 13. miejsce zestawieniu UK Singles oraz 16. miejsce w zestawieniu UK Dance.
   Piosenka Go West, chociaż jest faktycznym zamknięciem albumu Very, jako singiel bezpośrednio pilotował jego wydanie ukazując się 6 września 1993 roku. Zarazem jest to powrót do sprawdzonego już przez Pet Shop Boys wzorca przy okazji sukcesu singla Always On My Mind (1988) z repertuaru Elvisa Presleya, bowiem z jednej strony utwór Go West jest coverem numeru z repertuaru zespołu Village People, z drugiej zaś strony piosenka stała się bodaj największym hitem w dorobku Pet Shop Boys, czym formacja przebiła własny sukces singla Always On My Mind wydanego pięć lat wcześniej. Singiel Go West w USA w zestawieniach Billboardu triumfował na 1. miejscu listy Dance Club Songs, 6. miejscu listy Bubbling Under Hot 100 Singles oraz 25. miejscu listy Dance Singles Sales. Ponadto singiel plasował się na 1. miejscu w Niemczech, 2. miejscach w zestawieniach UK Singles (Wlk. Brytania) i European Hot 100 Singles, oraz m.in. w Belgii, Francji i Szwajcarii, 3. miejscu w Holandii, czy 4. miejscu w Hiszpanii. Utwór Go West zaaranżowany został przez Pet Shop Boys w formę electro popu z nowoczenym, utanecznionym beatem automatycznej sekcji rytmicznej i podniosłą, klawiszową linią melodii, oraz house'ową pętlą klawiszową w tle. W warstwie wokalnej Neilowi Tennantowi towarzyszy wspomagający go męski chór. Samej kompozycji została nadana wymowa antykomunistyczna, nawiązująca do upadku Związku Radzieckiego i Muru Berlińskiego oraz zwycięstwa demokracji i zachodnich wartości. Najciekawiej przedstawia się jednak samo zakończenie utworu składające się z podwójnego Interlude. Pierwsza cześć jest klasycznie house'owa, wybitnie utaneczniona, oddzielona od części drugiej - Postscript (I Believe In Ecstasy) - dwiema minutami ciszy. Wspomniany Postscript (I Believe In Ecstasy), to króciutki, zaledwie nieco ponad minutowy, soulowy numer śpiewany przez klawiszowca zespołu, Chrisa Lowe, stanowiący perfekcyjne zamknięcie całego wydawnictwa. Postscript (I Believe In Ecstasy) spokojnie zresztą mógłby (i powinien) być samodzielnym utworem. Warto zauważyć, że piosenka Go West do dzisiaj kojarzona jest bardziej z twórczością Pet Shop Boys aniżeli z repertuarem zespołu Village People. Ciekawostką jest również fakt, że numer stał się stadionowym hymnem kibiców w Polsce.
   Także i pozostałe utwory albumu Very warte są dogłębnej uwagi. Kompozycje A Different Point of View i The Theatre prezentują charakter electro popu o połamanej sekcji rytmicznej w stylu zwanym garage, z którym muzycy Pet Shop Boys eksperymentowali już na wydawnictwie Behaviour.
   Piosenka To Speak Is a Sin jest przepiękną electro popową balladą z chwytliwymi partiami saksofonu i chłodnym klimatem. To najlepszy obok Yesterday, When I Was Mad moment albumu.
   Utwór Dreaming of the Queen, podobnie jak numer Liberation, prezentuje soulową melancholię będącą wizytówką brzmienia Pet Shop Boys, począwszy od wydawnictwa Behaviour. Z kolei piosenki One and One Make Five, Young Offender oraz One in a Million, to numery o house'owej strukturze z nowoczesnym beatem automatycznej sekcji rytmicznej, utrzymane w podobnej do utworu Go West stylistyce.
   Album całościowo okazuje się zaskakująco spójny, i mimo popowego charakteru jest to muzyka nader inteligentna, stanowiąca idealne wypełnienie muzycznej sceny pierwszej połowy lat 90.
   Wydawnictwo Very to kolejny punkt zwrotny w twórczości Pet Shop Boys. Album doskonale konkuruje z równocześnie ukazanymi wydawnictwami studyjnymi gigantów synth popu z lat 80., jak Songs of Faith and Devotion (Depeche Mode), Republic (New Order) czy Liberator (OMD). Album był numerem jeden m.in. w Niemczech, Wlk. Brytanii, Szwajcarii, wysokie 20. miejsce zajął w USA w zestawieniu US Billboard 200.
   Wydawnictwo Very sklasyfikowane zostało na 91. miejscu prestiżowego magazynu Q na liście najlepszych brytyjskich albumów wszechczasów.


Tracklista:


1. "Can You Forgive Her?" 3:53
2. "I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing" 3:03
3. "Liberation" 4:05
4. "A Different Point of View" 3:26
5. "Dreaming of the Queen" 4:19
6. "Yesterday, When I Was Mad" 3:55
7. "The Theatre" 5:10
8. "One and One Make Five" 3:30
9. "To Speak Is a Sin" 4:45
10. "Young Offender" 4:50
11. "One in a Million" 3:52
12. "Go West" 8:22


Personel (skład podstawowy):


Neil Tennant – vocals
Chris Lowe – keyboards, programming, vocals


Muzycy dodatkowi:


Pete Gleadall – programming
Anne Dudley – orchestra arrangement and conducting (tracks 3, 5, 7)
Phil Todd, Chris Davis, John Barclay, John Thirkell, Mark Nightingale – brass (track 12)
Richard Niles – brass arrangement, choir arrangement, additional keyboard arrangement (track 12)
J.J. Belle – guitar (tracks 3, 12)
Frank Ricotti – percussion (track 5)
Sylvia Mason-James – additional vocals (tracks 7, 8, 11, 12)
Dainton Connell – additional vocals (track 8 )
Carol Kenyon – additional vocals (tracks 9, 10)
Katie Kissoon – additional vocals (track 10)
Tessa Niles – additional vocals (track 10)
Joanna Wyatt, Thomas Rogers, Laurie Smith, Jody Smith, Nigel Francis, Francis Hatson, Lee Harris, Lucy Clark, Marie-Claire Peterson, Victoria Ferher – choir (track 7)
Scott Altman, James Bassi, Hugh Berberich, Rodne Brown, Maurizio Corbino, Martin Doner, Dan Egan, James Gandre, Paul Houghtaling, Michael Hume, Robert Kuehn, Drew Martin, Joseph Nelson Neal, Mark Rehnstrom, Steven Tachell, Frank Nemhauser – choir (track 12)

 


Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.

 
Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying...
02 lutego 2023, 01:05

Within the Realm of a Dying Sun - nagrywany między kwietniem a majem 1987 roku w studiu Woodbine (Warwickshire, Anglia), wydany 27 lipca 1987 roku trzeci album studyjny australijskiej formacji Dead Can Dance, na którym grupa definitywnie odchodzi od swoich new wave'owych początków, choć ich resztki jeszcze się tlą w otwierającym album niezwykle chłodnym i podniosłym utworze, Anywhere Out of the World, będącym bodaj jednym z najlepszych utworów w twórczości Dead Can Dance. Niezwykle chłodna, elektroniczno-rockowa kompozycja zaśpiewana jest z niesamowitą dramaturgią przez Brendana Perry'ego.
   Album Within the Realm of a Dying Sun należy podzielić na dwie części. Pierwsze cztery utwory - za wyjątkiem folkowej kompozycji instrumentalnej, Windfall - śpiewane są przez Brendana Perry'ego. Oprócz wspomnianego już Anywhere Out of the World, pozostałe utwory tworzą klimat folkowo-smyczkowego gotyku z dramatycznymi, głębokimi partiami wokalnymi i ponurymi tekstami.
   Na drugą część albumu składają się cztery utwory śpiewane przez Lisę Gerrard. Klimat utworów skłania się ku rejonom bardziej folkowym i wręcz sakralnym, czego doświadczyć można w krótkim 2-minutowym mrocznym utworze, Dawn of the Iconoclast, z sakralną partią wokalną Lisy Gerrard; utwór jest swoistym wstępem do misterium, jednakże następna kompozycja, Cantara, ma charakter bardziej pogańsko-orientalny. Jednak wraz z kolejnym utworem, Summoning of the Muse, którego klimat i nieustanne bicie dzwonów skłania do skojarzeń ze starymi europejskimi katedrami, powraca też sakralny charakter muzyki z apogeum w utworze finalnym, Persephone (the Gathering of Flowers), w niesamowicie mrocznym klimacie. Z całą pewnością to jeden z najpiękniejszych utworów zaśpiewanych przez Lisę Gerrard.
   Najbardziej niesamowitym faktem jest, że Lisa Gerrard śpiewa w wymyślonym przez siebie niezrozumiałym języku, co sama artystka definiowała tak: ,,Gdy jako mała dziewczynka zaczynałam śpiewać, uciekałam do buszu, gdzie nikt mnie nie słyszał, więc mogłam śpiewać jak najgłośniej tylko potrafiłam. W tym też czasie mój ojciec zbierał płyty, głównie z muzyką irlandzką i ze Środkowego Wschodu, więc nigdy nie rozumiałam słów zamieszczonych tam piosenek. Zresztą, ja nigdy nie rozumiem słów, gdy ktoś śpiewa, nawet na płytach z muzyką pop. Dlatego też nie używam słów, ponieważ to nie one poruszają słuchacza, nie one oddziałują na niego..." [za wikipedia.org].
   Brendan Perry tłumaczył z kolei, że album Within the Realm of a Dying Sun w całości ma ponury charakter uczucia śmierci i straty na zawsze bliskiej osoby, co znalazło także przekład na okładce albumu również zaprojektowanej przez Brendana Perry'ego, który dodał ponadto, że celem albumu było zatarcie granic między muzyką poważną a muzyką pop.
   Within the Realm of a Dying Sun okazał się pierwszym znaczącym sukcesem w twórczości Dead Can Dance. Album zdobył pozytywne recenzje krytyków i dziennikarzy muzycznych, zaś samej formacji przyniósł szerszą popularność na całym świecie.
   Within the Realm of a Dying Sun jest uważany za najlepszy album w całej dyskografii Dead Can Dance oraz za jedno z najważniejszych wydawnictw w historii awangardy rocka.
 
Tracklista:
 
1. "Anywhere Out of the World" 5:08
2. "Windfall" 3:30
3. "In the Wake of Adversity" 4:14
4. "Xavier" 6:16
5. "Dawn of the Iconoclast" 2:06
6. "Cantara" 5:58
7. "Summoning of the Muse" 4:55
8. "Persephone (The Gathering of Flowers)" 6:36
 
Personel:
 
Lisa Gerrard – vocals (5,6,7,8), all other instruments, production
Brendan Perry – vocals (1,3,4), all other instruments, production, sleeve design
 
Muzycy dodatkowi:
 
Peter Ulrich – timpani, military snare
Ruth Watson – oboe
Gus Ferguson – cello
Tony Gamage – cello
John Singleton – trombone
Richard Avison – trombone
Andrew Claxton – bass trombone, tuba
Mark Gerrard – trumpet
Piero Gasparini – viola
Alison Harling – violin
Emlyn Singleton – violin
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.
Gary Numan - Live in London, 2004 (live);
02 lutego 2023, 01:03

Live in London - koncertowy album brytyjskiego wokalisty, Gary'ego Numana, pochodzący z trasy koncertowej Exile Tour z 1997 roku promującej album Exile. Koncert odbył się 9 listopada 1997 roku w londyńskim The Shepherds Bush Empire.
   Gary Numan swój największy sukces odniósł w 1979 roku albumem The Pleasure Principle i pochodzącym z niego singlem Cars uważanym za pierwszy brytyjski hit synth popowy. W następnych latach Gary Numan nie był już w stanie powtórzyć tego sukcesu ani nawiązać też do komercyjnych triumfów brytyjskich zespołów z kręgu synth popu swojego pokolenia, takich jak Depeche Mode, The Human League, Ultravox czy Soft Cell, balansując między popem a awangardą. Artysta był jednak ceniony przez wielu wykonawców, głównie nurtu electro.
   Na występ w The Shepherds Bush Empire, obok premierowych numerów Gary'ego Numana z albumu Exile, składają się te najbardziej rozpoznawalne przeboje wokalisty, jak Films, Cars, Absolution, Metal czy starocie wywodzące się jeszcze z czasów formacji Tubeway Army i Replicas - Friends (Pure Version) i Are Friends Electric? - które stanowią esencję koncertu, ale i premierowe piosenki prezentują się nie mniej znakomicie, zwłaszcza Dominion Day, Dark, Dead Heaven i An Alien Cure. Wysokiego poziomu koncertu nie zmienia nawet fakt, że niemal wszystkie utwory utrzymane są w podobnej do siebie stylistyce mrocznej i chłodnej elektroniki połączonej z rockową drapieżnością i gotyckim klimatem. Pozorna jednostajność buduje klimat grozy przez cały występ.
   Na koniec otrzymujemy dwa bisy w postaci utworów pochodzących z bardzo wczesnej twórczości Gary'ego Numana, z lat 1978-79, kiedy artysta działał pod szyldem formacji Tubeway Army i Replicas. We Are So Fragile utrzymany jest w tym samym klimacie co uprzednio prezentowane numery, zaś zamykający koncertowy set, Jo The Waiter, prezentuje stricte gitarową, post punkową muzykę nawiązującą do oryginalnego wykonania z czasów Tubeway Army. Utwór jest swoistą odskocznią od dotychczas prezentowanego stylu i stanowi idealne pożegnanie wokalisty z publicznością.
   Czasy popularności Gary'ego Numana co prawda przeminęły bezpowrotnie, jednakże artysta ciągle ma za sobą swoją wierną i oddaną publikę, zaś trasa koncertowa Exile Tour i album Live in London będący jej udokumentowaniem dowodzą, że Gary Numan to wciąż jeden z najważniejszych brytyjskich wykonawców z kręgu synth popu i szeroko rozumianego electro.
 
Tracklista:
 
1-1 Introduction 2:13
1-2 Down In The Park 5:20
1-3 Dominion Day 5:13
1-4 Friends (Pure Version) 5:02
1-5 Films 4:47
1-6 A Question Of Faith 4:59
1-7 Voix 4:59
1-8 Everyday I Die 4:30
1-9 Dark 4:28
1-10 You Walk In My Soul 4:55
2-1 Noise Noise 4:25
2-2 An Alien Cure 6:13
2-3 Cars 3:25
2-4 Absolution 5:00
2-5 Dead Heaven 5:28
2-6 Metal 4:18
2-7 Bleed 6:07
2-8 Are 'Friends' Electric? 6:09
2-9 Band Introduction 3:21
2-10 We Are So Fragile 3:35
2-11 Jo The Waiter 3:15
 
Personel:
 
Bass – Ade Orange
Design – Cürt Evans, God Of Thunder
Drums – Richard Beasley
Guitar – Steve Harris (5)
Keyboards – Ade Orange, Dave Brooks
Lacquer Cut By – ST (15)
Sleeve Notes – Dominic Jones (2)
Written-By, Vocals, Acoustic Guitar – Gary Numan
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.
Front 242 - Moments 1 (live), 2008;
02 lutego 2023, 01:00

Moments 1 - album koncertowy ojców chrzestnych nurtu EBM, Front 242 - niezbyt aktywnych wydawniczo przez ostatnie piętnastolecie - wydany 5 września 2008 roku nakładem wytwórni Alfa Matrix, zawiera relację z trasy koncertowej zespołu, Vintage Tour, która miała miejsce w latach 2006-07.
   Na wydawnictwie Front 242 prezentuje swoje największe przeboje, zarówno te nowsze, jak i klasyczne z lat 80. - żeby wymienić choćby Body To Body, Lovely Day, Funkhadafi, U-Men, HeadHunter czy Kampfbereit - w wersjach zbliżonych do wersji studyjnych, chociaż aranżacje wzbogacono o partię mocnej perkusji nadającej utworom cięższego i mroczniejszego charakteru.
   Najciekawiej zaprezentowano kompozycję Kampfbereit. Do oryginalnego tekstu piosenki wkomponowano refren legendarnego utworu, Radio-Activity, z repertuaru Kraftwerk: "Radioactivity / Is in the air for you and me / Radioactivity / Discovered by Madame Curie". Tym samym Front 242 złożył hołd i ogromny szacunek legendzie formacji Kraftwerk.
   Z innych najciekawszych momentów wydawnictwa Moments wart większej uwagi jest mocno transujący numer Loud, czy singlowy b-side, Commando Remix.
   Generalnie całościowo album prezentuje blisko 80 minut mocnego transu z wybranymi najlepszymi momentami z twórczości Front 242.
   Moments jest jedynym wydawnictwem Front 242, obok albumu studyjnego Pulse (2003), jakie ukazało się w zeszłej dekadzie i w ogóle ostatnim jak do tej pory albumem Front 242.
 
Edit. 2022. Jeżeli trwający trend się utrzyma, w przyszłym roku będzie okrągła, 20. rocznica oczekiwania fanów Front 242 na nowy album studyjny.
 
Tracklista:
 
1 Happiness 7:11
2 Body To Body 4:06
3 Religion 3:35
4 Welcome To Paradise 4:34
5 Commando Mix 7:13
6 Lovely Day 4:08
7 Until Death 3:23
8 Moldavia 3:32
9 Funkahdafi 3:27
10 7Rain 3:41
11 Loud 4:03
12 Together 4:23
13 U-Men 2:56
14 Take One 4:04
15 Im Rhythmus Bleiben 3:54
16 HeadHunter 4:16
17 Kampfbereit 4:26
18 Punish Your Machine 5:58
 
Personel:
 
Performer [Front 242 Live] – Daniel B., JL De Meyer, P. Codenys, Richard 23, Tim Kroker
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.
Tangerine Dream - Logos, 1982 (live);
02 lutego 2023, 00:57

Logos - trzeci album koncertowy niemieckiej formacji, Tangerine Dream, wydany w grudniu 1982 roku, pod szyldem wytwórni Virgin Records. Album jest zapisem koncertu zespołu w Dominion Theatre w Londnynie, który miał miejsce 6 listopada 1982.
   Trio, Edgar Foese - Chris Franke - Johannes Schmoelling, prezentuje tym razem wyłącznie syntezatorową muzykę rezygnując z ,,konwencjonalnego" instrumentarium, chociaż sama forma tego koncertu pozostaje taka sama jak wcześniej; materiał nie ma nic wspólnego z twórczością studyjną, na album składają się dwa utwory. Tytułowy Logos jest monstrualną, 45-minutową wielowątkową suitą z luźno powiązanymi ze sobą wątkami muzycznymi o zmiennej rytmice. Niekiedy kompozycja całkowicie cichnie pozostawiając wolne pole dla publiczności, by przejść w kolejny wątek. W tytułowej kompozycji mamy do czynienia dosłownie z przeciwstawnościami - od spowolnionego, mrocznego i chłodnego minimalizmu, po szybkie i radosne pulsujące syntetyzmem momenty.
   Drugim utworem wydawnictwa - w zasadzie bisem - jest krótki, niespełna 6-minutowy Doiminion o względnie popowej strukturze z charakterystyczną chwytliwą syntezatorową solówką.
   Bez wątpienia muzyka na albumie jest też początkiem nowego okresu w twórczości Tangerine Dream, charakterystycznego dla kilku następnych albumów zespołu, aż do 1986 roku.
   Album dość nieoczekiwanie przyniósł Tangerine Dream sukces komercyjny w postaci sprzedaży w nakładzie aż 2.5 miliona egzemplarzy na całym świecie co, biorąc pod uwagę charakter muzyki, musi budzić ogromny szacunek.
 
Tracklista:
 
1 Logos 45:06
2 Dominion 5:44
 
Personel:
 
CGI Artist [Computer Graphics, Synopsis / LA] – Denise Lallant
Design [Sleeve Design], Photography By – Monique Froese
Lighting [Stage Lighting] – Heike Trebuth
Liner Notes – Mark Prendergast
Management [British Tour Agent] – Adrian Hopkins
Performer [Played By], Synthesizer – Edgar Froese
Performer [Played By], Synthesizer, Mixed By – Chris Franke, Johannes Schmoelling
Photography By [Band] – Jürgen & Thomas
Producer – Tangerine Dream
Recorded By [Engineer] – Chris Blake
Remastered By [High Definition Digital Remastering] – Simon Heyworth
Written-By – Chris Franke, Edgar Froese, Johannes Schmoelling
 
Written by, © copyright September 2013 by Genesis GM.